סיבוכי הריון? כדאי לבדוק צליאק

(1)
לדרג

מחקר חדש מצא כי מחלת צליאק לא-מאובחנת מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פוריות, הפלות ולידת מת. עוד נמצא כי לאחר זיהוי המחלה וטיפול בדיאטה מתאימה, הסיכון לסיבוכי הריון ירד ותאם לאוכלוסייה הכללית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשים עם מחלת צליאק לא-מאובחנת ייתכן סיכון מוגבר להפלות או לידת מת, בהשוואה לנשים ללא מחלת צליאק - כך עולה מתוצאות מחקר חדש שנערך בדנמרק ופורסמו בכתב העת Human Reproduction. עם זאת, החוקרים מדווחים כי לאחר זיהוי וטיפול בדיאטה ללא-גלוטן, הסיכון לסיבוכי הריון תאם לאוכלוסייה הכללית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות 6,319 נשים עם אבחנה של מחלת צליאק וקבוצת השוואה שכללה 63,166 נשים דומות, ללא אבחנה זו. בסיכומו של דבר, לא היו הבדלים במספר ההריונות בין הקבוצות והסיכון הכולל ללידת חי, הפלות וסיבוכי הריון אחרים היה דומה בין הקבוצות.

עם זאת, במהלך השנים שטרם אבחנת צליאק, בנשים שמאוחר יותר אובחנו עם מחלת צליאק תועדה עלייה של 12% בסיכוי להפלות ועלייה של 62% בסיכוי ללידת מת, בהשוואה לאימהות שמעולם לא פיתחו מחלת צליאק.

החוקרים הצליחו לאשר כי לא היה סיכון מוגבר לסיבוכי הריון בקרב נשים שאובחנו עם מחלת צליאק לפני ההריון, ולכן מניחים כי אלו טופלו בדיאטה ללא-גלוטן.

ממצאי המחקר מרמזים כי בנשים עם הפרעות פוריות ללא-הסבר, הפלות או לידת מת, ייתכן ויש מקום להשלים בדיקה למחלת צליאק, כתורם אפשרי לבעיות אלו. מחלת צליאק לא-מאובחנת לוותה בסיכוי גבוה ב-15% לכל סיבוכי הריון במהלך תקופה של למעלה מחמש שנים לפני האבחנה, בהשוואה לנשים שמעולם לא פיתחו צליאק.

Hum Reprod 2018

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום