עיצוב הגוף אחרי ניתוח לירידה במשקל

(87)
לדרג
תוכן מקודם

עברתם ניתוח לירידה במשקל והשלתם ממשקלכם את הקילוגרמים המיותרים? כל הכבוד! כעת הגיע הזמן להתקדם לשלב הבא: עיצוב הגוף בהתאמה למראה החדש. האם ומדוע צריך ניתוחים נוספים, אילו ניתוחים קיימים ולמי הם מתאימים? על כל אלה ועוד, בכתבה שלפניכם.

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)
רופאה כירורגית ,מומחית לכירורגיה פלסטית
077-2318317 (מספר מקשר)

רבים העוברים ניתוח לירידה במשקל (ניתוח בריאטרי) מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים. מבחינה בריאותית - מחלות כמו סוכרת ויתר לחץ דם משתפרות באופן משמעותי, ולעיתים חולפות לחלוטין עד כדי הפסקת הצורך בטיפול תרופתי. ההקלה בעומס על הגוף מאפשרת חזרה לפעילויות ספורטיביות וחברתיות, שאלמלא הניתוח היו נותרות בגדר חלום רחוק.  ומעל הכל, השינוי הנכסף במראה החיצוני - להרגיש ולהראות הרבה יותר טוב. אבל, כדי ליהנות מכל זה צריך לשנס מותניים ולעבור עוד משוכה אחת – עיצוב הגוף.

למה בכלל צריך ניתוחים לעיצוב הגוף אחרי ירידה במשקל?

לאחר ירידה מאסיבית במשקל נותרים עודפי עור מרובים באזורים שונים בגוף (בבטן, בירכיים, בזרועות...), ואזורים אחרים משתנים. למשל, עודפי עור בבטן התחתונה מכסים לעיתים את אזור הגניטליה ואף את הירכיים, השדיים מאבדים נפח, מתרוקנים וצונחים, ועודפי העור הסמוכים מהזרועות והגב העליון מתמזגים עם השד.

עודפי העור מקשים תפקודית, וגורמים לאי נוחות של ממש. הזעה מוגברת, פטרת אודם וגרד בקפלי העור, במיוחד בימים החמים של השנה. מפריעים לתנועה ולעיסוק בספורט. וכמובן - מהווים בעיה אסתטית איתה מתמודדים כל הזמן.

מטופלת שלי תיארה זאת היטב: "סופסוף נפטרתי מכל המשקל שסחבתי מהילדות, אבל אני עדיין מרגישה כלואה בתוך גוף שכל הזמן מזכיר לי את המאבק במשקל. קשה להתמודד עם עודפי העור מבחינה רגשית. בגלל עודפי העור קשה לי מאוד להתלבש, אפילו עכשיו כשאני רזה. אני לא יכולה ללבוש גינס במידה קטנה שיכול להתאים לי, וגם קשה לי מאוד בסיטואציות אינטימיות עם בני זוג. אני בעצם עדיין מוגבלת, וזה מאוד מתסכל".

מטופלת אחרת הוסיפה: "אין ספק שאני נהנית להסתכל על עצמי במראה הרבה יותר מפעם, אבל אפילו שעשיתי שינוי, עודפי העור מפריעים לי. מבחינתי, ניתוח פלסטי להיפטר מהם הוא קו הסיום, ההשלמה של התהליך".

כמומחית לכירורגיה פלסטית, שהתמחתה ספציפית בתחום זה ומכירה לעומק את התהליך כולו, אני מאמינה שהניתוחים לעיצוב הגוף אחרי הרזיה משמעותית הם לא רק גמול לעבודה הקשה, אלא שלב חיוני ובלתי נפרד מהשינוי הגופני והנפשי שהירידה במשקל היא החלק הראשון שלו. זהו השלב האחרון בתהליך להחזרת דימוי גוף חיובי ובריא וחזרה לתפקוד מיטבי.

חשוב לציין כי מחקרים רבים שפורסמו בספרות המקצועית-רפואית הוכיחו, מעל כל ספק, שמי שעברו ניתוחים פלסטיים לעיצוב הגוף אחרי ירידה במשקל לא זו בלבד ששיפרו את איכות חייהם, אלא שימרו את תוצאות הירידה במשקל לאורך זמן.

הצורך בניתוחים האלה, כתהליך משלים לניתוחים לירידה במשקל, וכחלק בלתי נפרד מתהליך הירידה במשקל – כה ברור, עד שגם קופות החולים והביטוחים הפרטיים משתתפים במימונם במקרים מתאימים.

מקובל לבצע את הניתוח לעיצוב הגוף לאחר שהמטופל השלים את הירידה במשקל. צילום: שאטרסטוק

מתי לקבוע תור לניתוח? מתי אפשר להתחיל?

מקובל לבצע את הניתוח לעיצוב הגוף לאחר שהמטופל השלים את הירידה במשקל ונותר יציב במשקלו לפחות 3 חודשים, תהליך שאורך בדרך כלל כשנה - שנה וחצי לאחר הניתוח הבריאטרי. מדד נוסף שיש להתייחס אליו הוא ה-BMI: מדד המשקלל את נתוני המשקל והגובה. ככל שה-BMI יותר נמוך כך התוצאה הניתוחית האסתטית טובה יותר, הסיכונים נמוכים יותר, וההרדמה יותר בטוחה.

אני ממליצה לכל מי שמעוניין בניתוח לעיצוב הגוף להיות בקשר עם מומחה לכירורגיה פלסטית המתמחה בתחום זה כבר בתחילת הדרך, עוד קודם לירידה במשקל. כך תוכלו להנות מייעוץ רב-מקצועי החל מהשלבים הראשוניים.

כיצד מתבצעים ניתוחים לעיצוב הגוף לאחר ירידה במשקל? האם ניתן לשלב בין מספר אזורים בו-זמנית באותו ניתוח? כמה זמן צריך לחכות בין שלב לשלב?

הניתוחים מבוצעים בהרדמה מלאה ומותאמים אישית לכל מטופל ומטופל. חשוב לציין כי אלו ניתוחים מאתגרים יותר הדורשים הכשרה מיוחדת, בהתחשב בכך שהשינויים בגוף לאחר ירידה במשקל שונים ונרחבים ממה שמקובל לראות במטופלים המבקשים לבצע ניתוח דומה מסיבות אחרות.

בניתוחים שנעשים לאחר ירידה מאסיבית במשקל, מסירים את עודפי העור והשומן ומעצבים את הגוף מבחינה אסתטית ותפקודית. לעיתים יש צורך בפעולות נוספות, כגון הידוק שרירי הבטן כדי לעצב בטן שטוחה, או להרים ולהגדיל שדיים שהתרוקנו וצנחו. יש מטופלות להן מתאים יותר ניתוח ייחודי בו מרימים את השד, מקבעים אותו לדופן בית החזה ומגדילים אותו באמצעות עודפי העור והרקמה הסמוכים לו כדי לקבל תוצאה יפה, שנשמרת לאורך זמן, ללא שימוש במשתלים כלל.

מכיוון שהניתוחים נרחבים וארוכים, הם לרב נעשים בשלבים. מקובל לחכות כ 3 חודשים בין שלב לשלב. כאשר ההחלטה לגבי סדר השלבים מתקבלת במשותף עם הרופא המנתח בהתחשב באזורים בהם רוצים לטפל קודם. יהיו שירצו לתת מענה קודם לאזור הבטן והחזה, ואחרים לזרועות ולירכיים. במערכת השיקולים  יילקחו בחשבון היבטים רפואיים, כמחלות רקע, מצב תזונתי וגופני וכד'. כבכל ניתוח, בטיחות המטופלים קודמת לכל!

לרב ניתן לטפל במספר אזורים בכל שלב, אך ישנם מקרים בהם רצוי להפריד בין הניתוחים. ישנם שילובים נפוצים שנותנים תוצאה משמעותית, כגון מתיחת בטן משולבת עם ניתוח בשדיים. במהלך פגישת הייעוץ נשוחח על אילו שילובים עדיפים/מומלצים מבחינת בטיחותך, תוך התייחסות אישית לצרכיך.

לקראת הניתוח נלקחת מכל מטופל היסטוריה רפואית מדוקדקת. צילום: שאטרסטוק 

מהן ההכנות לקראת ניתוחי עיצוב הגוף?

לקראת הניתוח נלקחת מכל מטופלת/מטופל היסטוריה רפואית מדוקדקת המתייחסת למחלות רקע, ניתוחים בעבר ותרופות קבועות. כל מטופל עובר בדיקה פיזיקלית מקיפה, ובדיקות דם רחבות, צילום חזה ואק"ג לפי הצורך, בנשים לעיתים יש צורך בממוגרפיה

בהתאם לנתונים עולה לפעמים הצורך בבדיקות נוספות ונרחבות יותר – בכדי לבנות תוכנית ניתוחית נכונה ובטוחה.

חשוב לדעת שבתהליך הירידה במשקל, הגוף נמצא במאזן תזונתי שלילי ומאבד "אבני בניין" חשובות להחלמתו מניתוח. ועל כן, חשוב לוודא שלגוף יש את כל אבני הבניין הדרושות בכדי לרפא את החתכים הניתוחיים ולהחלים היטב. לשם כך, יש להגביר את צריכת החלבון דל השומן לקראת הניתוח וגם אחריו; ולהקפיד על נטילת הוויטמינים ותוספי המזון שהומלצו ע"י הדיאטנית והכירורג הבריאטרי. חשוב לתכנן את הניתוח מבחינת הדרישות בעבודה, ולדאוג לרשת תמיכה של המשפחה/חברים לתמיכה ועזרה בבית בעת ההחלמה.

מהו משך ההחלמה ועל מה יש להקפיד, בתהליך ההחלמה?

משך ההחלמה שונה ממטופל למטופל, והוא לרב יהיה ארוך יותר כאשר משלבים מספר פעולות כירורגיות באותו הניתוח.

במהלך ההחלמה חשוב מאוד להקפיד על תזונה עתירת חלבון דל שומן, להימנע מפעילות גופנית מאומצת והרמת משאות כבדים. לא ניתן להיכנס לים או לבריכה עד להחלמת כל החתכים הניתוחיים, ובהתאם לניתוח, תידרש חגורת בטן או ביגוד ייעודי אחר.

לסיכום:

ניתוחי עיצוב הגוף לאחר ירידה מסיבית במשקל – הינם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהשגת המטרה של תהליך הירידה במשקל, ונותנים מענה למגוון הבעיות הנפוצות הנובעות מעודפי העור הנותרים.

ד"ר שרונה צ'רניאק היא מומחית בכירורגיה פלסטית וחברת האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית. מנהלת שירות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, בוגרת התמחות-על בניתוחים לעיצוב גוף לאחר ירידה במשקל בפיטסבורג, ארה"ב. מנהלת את תחום הניתוחים הפלסטיים לעיצוב גוף ב"אסיא מדיקל"

 

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום