תפקודי קרישה

(7)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקת תפקודי קרישה היא בדיקת דם פשוטה וחשובה להערכת קרישיות יתר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בדיקות תפקודי קרישה משמשות להערכת יכולת הקרישה של הדם, כלומר, יכולת עצירת דימום. במצב תקין, הדם זורם בכלי הדם ללא התפתחות קרישי דם, ואם מתפתח קריש דם הוא עלול לנדוד דרך זרם הדם לאתרים אחרים בגוף, כולל הלב, ריאות, או המוח ולהוביל להתקף לב או אירוע מוחי. יתרה מזאת, הפרעות בתפקודי קרישה עלולים להוביל לסיבוכים מיילדותיים, כולל הפלות חוזרות.

אופן ביצוע הבדיקה

מדובר בבדיקת דם פשוטה. בעת החדרת המחט חלק מהנבדקים יכולים לחוש כאב מסוים, אחרים חשים דקירה או עקצוץ בלבד. הבדיקות להערכת קרישיות-יתר כוללות בדיקות דם להערכת תפקודי קרישה, כולל זמן פרותרומבין (PT או Prothrombin Time), זמן תרומבופלסטין חלקי (PTT או Partial Thromboplastin Time) ו-INR (International Normalized Ratio). מעבר לכך, כאשר עולה חשד להפרעות קרישיות-יתר ניתן להשלים בדיקות נוגדנים וכן בדיקות גנטיות להערכת שינויים ברצף הדנ"א בתאי הדם עם סיכון מוגבר להתפתחות קרישי דם בגוף.

כיצד להתכונן לבדיקה?

מאחר שחלק מהטיפולים התרופתיים וכן מחלות ויראליות עשויים להשפיע על תוצאות בדיקות להערכת תפקודי קרישה ובדיקות להערכת קרישיות-יתר, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני בדיקות אלו.

מטרות הבדיקה

בדיקות להערכת תפקודי קרישה משמשות להערכת יכולת הקרישה של הדם, כמו גם משך הזמן הנדרש לעצירת דימום. הבדיקות עשויות לסייע לרופא בהערכת הסיכון לדימום-יתר או התפתחות קרישי דם בכלי דם בגוף. קרישיות-יתר יכולה גם לנבוע ממצבים מולדים או נרכשים. יש לקחת בחשבון כי הפרעות בתפקודי קרישה עלולות להוביל גם לדימום מופרז, כמו במחלות כבד או המופיליה. לעתים בדיקות קרישה מבוצעות לפני ניתוחים או במסגרת ניטור טיפול תרופתי.

תוצאות הבדיקה

תוצאות בדיקות הדם נשלחות מהמעבדה לרופא המטפל. הערכים משתנים בין מעבדות שונות ולכן חשוב לבחון את תוצאות הבדיקות בהתאם לערכים המקובלים בכל מעבדה. הפרעות בתפקודי קרישה עשויות להצביע מצד אחד על קרישיות-יתר, הווה אומר סיכון מוגבר להתפתחות קרישי דם, עם התאמת טיפול לפי הצורך בנוגדי קרישה או נוגדי טסיות, ומצד שני עשויות להעיד על נטיה מוגברת לדימומים.

סיכונים

קיימים הבדלים בגודל של עורקים וורידים בין נבדקים שונים ובין אזורי גוף שונים. הקושי בביצוע בדיקות דם שונה באנשים שונים בהתאם לגודל כלי הדם. סיכונים נוספים הכרוכים בדגימות דם עשויים לכלול דימום-יתר, עילפון או סחרחורות, שטף דם, או זיהום (סיכון קטן עקב פגיעה בשלמות העור).

 בואו לדבר על זה בפורום בדיקות דם לילדים. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום