כריתת ראש לבלב

(0)
לדרג

WHIPPLES PROCEDURE- כריתת ראש לבלב

מאת: ד"ר ברק בר-זכאי


טיפול בסרטן ראש הלבלב שכולל כריתת ראש הלבלב שמשולבת עם כריתת תריסריון כיס המרה צינור המרה המשותף הרחיקני חלק רחיקני של הקיבה וחלק קריבני של המעי הדק, ולאחר מכן שחזור המשכיות המעי על ידי חיבור המעי הדק ללבלב שנותר, לצינור המרה ולקיבה.

הלבלב

הלבלב הוא בלוטה קטנה יחסית, בצורת אגס, הממוקמת בעומק הבטן, מתחת לקיבה ומאחורי התריסריון. מקובל לחלק את מבנהו ל-3: ראש הלבלב (שצמוד לתריסריון), גוף הלבלב וזנב הלבלב (שממוקם בצמוד לטחול, בצד השמאלי של הבטן). הלבלב מפריש שורה של חומרים ביולוגיים חשובים, בהם ההורמונים אינסולין וגלוקגון (האחראים על ויסות רמות הסוכר בדם) וכן שורה של אנזימים (המכונים "מיצי הלבלב"), כמו עמילאז וליפאז, המשתתפים בתהליכי פירוק שומני המזון.

למרות גודלו הלא מרשים, יש לו תפקיד מכריע בקיום החיים, וזאת בשל תפקידו המכריע בפירוק חלבונים ושומנים החיוניים לפעילותו של הגוף. ללא מיצי הלבלב מערכת העיכול פשוט איננה מסוגלת להפיק מהמזון שאנו אוכלים את חומרי הדלק הדרושים לקיומנו, וכך איננו יכולים לשרוד.

סימפטומים של סרטן ראש הלבלב


הסימפטומים של סרטן ראש הלבלב אינם יחודיים ועלולים לכלול הרגשת אי נוחות בבטן, כאבים במרכז הגב, ירידה במשקל, צהבת בלחמיות וגירוד בעור. כיוון שכך, סרטן הלבלב נוטה להתגלות בדרך כלל בשלבים המאוחרים של המחלה, כשאינו נתיח.הופעת סכרת חדשה בגיל המבוגר ודלקת של הלבלב ללא הסבר ברור וחד משמעי גם הם יכולים להיות סימן מקדים לגידולים בלבלב.
ניתוח לכריתה חלקית של הלבלב הוא הטיפול המרפא היחידי הידוע כיום לרפואה לריפוי של סרטן הלבלב.

דרכי טיפול


הטיפול האופטימאלי לסרטן ראש הלבלב הוא כריתתו

הניתוח כולל שני חלקים

  1. בחלק הראשון מתבצעת הערכה לפרוסקופית שכוללת הערכת סונר לפרוסקופי להערכת אפשרות הכריתה. לעיתים יהיה צורך בבדיקת פתולוגיה לחתך קפוא לשלילת פיזור מטסטטי ואם ימצא פיזור כזה או גידול לא נתיח מסיבה מקומית דהיינו בשל מעורבות של כלי דם עיקריים הנמצאים באיזור- אז הניתוח מסתיים בשלב זה.
  2. במידה ומעריכים שהגידול נתיח עוברים לניתוח פתוח בחתך אורכי או רוחבי לשיקול המנתח. בשלב ראשון מתבצעת שוב הערכת נתיחות הגידול הכוללת בדיקת סונר .
    במידה ומוציאים שלא ניתן לנתח אז ניתן לבצע מעקף לדרכי המרה שכולל כריתת כיס המרה וחיבור בין צינור המרה המשותף ללולאת מעי דק.
    במידה והגידול נתיח: כריתת ראש הלבלב כוללת כריתת חלק רחיקני של הקיבה,כיס המרה וצנור המרה המשותף, כריתת ראש הלבלב עצמו בגבול צואר הלבלב התריסריון וחלק מקורב של המעי הדק. לאחר הכריתה מתבצע השקה של לולאת מעי הדק לקיבה, לצנור המרה המשותף ולתריסריון.

במהלך הניתוח מתבצעות בדקיות חתך קפוא לוודא שולי כריתה תקינים. לעיתים יש צורך בשחזור הוריד הפורטלי במידה והוא נמצא מעורב.

מידע לקראת הניתוח


יש להצטייד בסיכום רפואי מרופא המשפחה או מהרופא המטפל, שכולל אבחנות ותרופות שהמטופל לוקח, על מנת שהמנתח והמרדים יקבלו את מירב המידע האישי והרפואי.

לקראת הניתוח הרופא המטפל ישלח אותך לבצע:

  1. בדיקות דם
  2. צילום חזה
  3. א.ק.ג.

כמו כן במסגרת הבירור המקדים לניתוח נהוג לבצע בדיקות הדמייה להערכת מיקום מדוייק של הגידול והערכת השלב בו הוא נמצא, בדיקות אלו יהיו בד"כ: סיטי בטן בפרוטוקול לבלב במשולב עם EUS שהינה בדיקת סונר דרך הקיבה והתריסריון המאפשרת הדמייה של ראש הלבלב דרכי המרה ולקיחת דגימה של תאים לבדיקה מיקרוסקופית מאתרים חשודים.

במידה ויש צורך לנקז את דרכי המרה לפני הניתוח תתבצע בדיקת ERCP עם החדרת תומכן לדרכי המרה

אישור של רופאים מומחים נדרש באם הינך חולה במחלות כרוניות שונות כגון:

  1. קרדיולוג אם הינך חולה לב
  2. נוירולוג באם עברת אירוע מוחי
  3. רופא ריאות אם יש לך מחלת נשימה/ריאות קשה וכו.

כמה זמן נמשך הניתוח?


משך הניתוח כ6-8שעות.

זמן אישפוז


כ-10 ימים במידה ואין סיבוכים לאחר הניתוח

החלמה והגבלות לאחר ניתוח


בהגעה לבית אחר ניתוח ההחלמה היא כחודש וחצי עד חודשיים
הבגבלות בתזונה-שינויי דיאטה

יש לפנות למרפאה במידה ואחת מאלה מתקיימים

  • כאבי בטן עזים
  • חום
  • בחילות
  • הקאות
  • צמרמורות
  • חולשה כללית קיצונית

ד"ר ברק בר-זכאי הוא מומחה בכירורגיה הפטוביליארית, מנהל היחידה לכירורגיה הפטוביליארית (כבד, לבלב ודרכי מרה) בביה"ח קפלן , מנתח בכיר באסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום