אקו-לב

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: מה אקו לב ומטרותיו? מהן השיטות לביצוע הבדיקה והאם יש להתכונן מראש?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אקו-לב (אקוקרדיוגרם) היא בדיקה המבוססת על גלי קול להדמיה של הלב ומספקת תמונה מפורטת יותר מבדיקת רנטגן סטנדרטית ואינה כרוכה בחשיפה לקרינה.
 
אופן ביצוע הבדיקה
 
בדיקת אקו-לב דרך בית החזה
 
בדיקת אקו-לב דרך בית החזה היא הבדיקה הנפוצה. הבדיקה מבוצעת על ידי אדם מיומן, כאשר קרדיולוג אחראי לפענוח הממצאים. במהלך הבדיקה מוצב מתמר על הצלעות באזור השד, ומכוון לכיוון הלב. המכשיר משחרר גלי קול בתדירות גבוהה, כאשר מבוצעות הדמיות גם באתרים אחרים, כולל מתחת ומעט משמאל לפטמה ובבטן העליונה. המתמר מזהה הדי גלי קול ומתרגם אותם כגירוי חשמלי, כאשר המכונה האקו-קרדיוגרפית ממירה אותם לתמונות נעות של הלב. התמונות עשויות להיות דו-ממדיות או תלת-ממדיות, כאשר סוג התמונה תלוי בחלק של הלב הנבדק ובסוג המכשיר. בדיקת אקו-לב דופלר מתעדת את התנועה של דם דרך הלב.
 
במהלך הבדיקה הנבדק יתבקש להסיר את בגדיו מעל גובה המותניים ולשכב על הגב על שולחן הבדיקה. אלקטרודות יחוברו לבית החזה של המטופל לניטור קצב הלב. מבצע הפעולה ימרח ג'ל על בית החזה והשימוש במתמר מעורר תחושת לחץ קלה באזור החזה. במהלך הבדיקה הנבדק יתבקש לנשום בצורה מסוימת ולשכב על צד שמאל. בחלק מהמקרים הבדיקה מבוצעת על מיטה מיוחדת, המסייעת בשמירת הנבדק בתנוחה מסוימת. בדיקת אקו-לב מאפשרת לרופאים לבחון את הלב הפועל, וכן מספקת הערכה של מסתמי הלב ומבנים אחרים. בחלק מהמקרים, הריאות, הצלעות או רקמת הגוף עשויים למנוע מעבר גלי קול ויפגעו באיכות התמונה להערכת תפקוד הלב. במקרים מסוימים, מבצע הפעולה עשוי להזריק כמות קטנה של נוזל (חומר ניגוד) לתוף הוריד, להדגמה טובה יותר של חלל הלב. לעיתים רחוקות, מבוצעת בדיקה אקו-לב באמצעות ציוד פולשני מיוחד.

 


 
 בדיקת אקו-לב דרך הוושט
 
במהלך בדיקה זו מבוצע אלחוש של הגרון ומוחדר צינור דרך הגרון, כאשר בקצהו התקן השולח גלי קול. קרדיולוג בעל הכשרה ייחודית יחדיר את הצינור דרך הוושט. שיטה זו מספקת הדמיה ברורה יותר של הלב.
 
כיצד להתכונן לבדיקה
 
לא נדרשת הכנה מיוחדת לפני בדיקת אקו-לב דרך בית החזה. במקרים של בדיקת אקו-לב דרך הוושט, נדרש צום נוזלים ומוצקים במשך מספר שעות לפני הבדיקה.
 
מטרות הבדיקה
 
הבדיקה מבוצעת להערכת המסתמים ומדורי הלב ועשויה לסייע בזיהוי הפרעה במסתמי הלב, הפרעת במקצב הלב, מחלת לב מולדת, נזק לשריר הלב עקב התקף לב, אוושות לבביות, דלקת קרום הלב או נוזל בשק סביב הלב, זיהום  על מסתם הלב או בסמוך לו, יתר לחץ דם ריאתי, יכולת הלב  לשמש כמשאבה ו/או הערכת מקור  קריש דם לאחר אירוע מוחי  או התקף איסכמי חולף. הרופא עשוי להמליץ על בדיקת אקו-לב דרך הוושט אם בדיקת אקו-לב סטנדרטית דרך בית החזה לא סיפקה ממצאים ברורים עקב צורת בית החזה, מחלת ריאות או עודף שומן; או כאשר יש לבחון באופן מפורט יותר אזור מסוים בלב.
 
 תוצאות הבדיקה
 
בדיקת אקו-לב תקינה מדגימה מסתמי לב וחללי לב תקינים, עם תנועתיות תקינה של דופן הלב. ממצאים חריגים בבדיקת אקו-לב עשויים להיות קלים מאוד וללא סיכון משמעותי, אך ייתכנו גם סימנים למחלת לב חמורה. חשוב מאוד לשוחח על תוצאות בדיקת אקו-לב עם הרופא המטפל.
 
סיכונים
 

אין סיכונים ידועים לבדיקת אקו-לב.

בואו לדבר על זה בפורום אקוקרדיוגרפיה.

בואו לדבר על זה בפורום 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום