קולונוסקופיה

(4)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: קולונוסקופיה היא אחת הבדיקות החשובות לאבחון סרטן המעי הגס. איך להתכונן לבדיקה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קולונוסקופיה היא בדיקה להדגמת חלל המעי הגס והרקטום, באמצעות קולונוסקופ, צינור גמיש עם מצלמה בקצה, איתו ניתן להגיע לכל אורך המעי הגס.

אופן ביצוע הבדיקה

במרבית המקרים ניתנת תרופה להרגעה דרך הוריד והנבדק אינו צפוי לחוש כאב או אי נוחות. במהלך הפרוצדורה הנבדק ערני ויכול לדבר, אך ככל הנראה לא יזכור את מהלך הבדיקה. במהלך הבדיקה הנבדק שוכב על צד שמאל, כאשר הברכיים מכופפות לכיוון בית החזה. הקולונוסקופ מוחדר בעדינות לתוך המעי הגס, תוך מעבר זהיר לתחילת המעי הגס, עם המשך החדרת הקולונוסקופ עד לחלק התחתון של המעי הדק. אוויר מוחדר דרך הקולונוסקופ בכדי לאפשר הדגמה טובה יותר של האזור. שאיבות משמשות לעיתים להסרת נוזל או צואה. הרופא רואה טוב יותר את האזור כאשר מושך לאחור את הקולונוסקופ, ולכן בדיקה מקיפה יותר מבוצעת כאשר מושכים את המכשיר חזרה החוצה. בחלק מהמקרים הרופא נוטל דגימת רקמה קטנה באמצעות הסיגמואידוסקופ. במידת הצורך, ניתן לבצע פרוצדורות, דוגמת טיפולי לייזר.

הנבדק עשוי לחוש לחץ בעת הנעת הקולונוסקופ בתוך חלל המעי וכן ייתכנו כאבים על רקע התכווצויות או גזים עם החדרת אוויר או התקדמות הקולונוסקופ. לאחר הבדיקה ייתכנו כאבי בטן קלים ומעבר כמויות גז רבות. עוד ייתכנו נפיחות ותחושת בחילות, שיחלפו במהירות. החולה יכול להשתחרר לביתו כשעה לאחר הבדיקה. מומלץ לתאם מראש אדם שיסיע את הנבדק לביתו, מאחר שלאחר הבדיקה תתכן תחושת טשטוש ואין אפשרות לנהוג. לאחר הבדיקה מומלץ להקפיד על שתיית נוזלים מרובה, להקפיד על ארוחה בריאה להשבת האנרגיה. ניתן לשוב לפעילות רגילה ביום למחרת. יש להימנע מנהיגה, הפעלת ציוד כבד או שתיית אלכוהול במהלך 24 השעות הראשונות לאחר הבדיקה.

כיצד להתכונן לבדיקה?

חשוב להקפיד על מעיים נקיות לחלוטין ומרוקנות לפני הבדיקה, כאשר עלולים לפספס בעיה במעי הגס הדורשת טיפול במידה והמעיים אינן נקיות. הרופא המטפל ידריך את הנבדק כיצד לרוקן את המעיים, כולל שימוש בחוקנים, הימנעות ממוצרי מזון מוצקים 2-3 ימים לפני הבדיקה ונטילת משלשלים. על הנבדק להקפיד על שתיית נוזלים צלולים בכמות רבה במשך 1-3 ימים לפני הבדיקה (קפה או תה, ג'לטין, משקאות ספורט, מיצי פירות ומים).

טרם הבדיקה הרופא ימליץ ככל הנראה על הפסקת טיפול באספירין, איבופרופן, נפרוקסן, או מדללי דם אחרים, למשך מספר ימים לפני הבדיקה. יש להמשיך בטיפול התרופתי הקבוע, אלא אם ניתנה הוראה אחרת ע"י הרופא המטפל.יש להפסיק נטילת ברזל מספר ימים לפני הבדיקה, אלא אם הרופא המטפל יורה אחרת. ברזל עשוי להביא להופעת צואה שחורה ובאופן זה להקשות על הדגמת חלל המעי.

מטרות הבדיקה

קולונוסקופיה מבוצעת להערכת כאבי בטן, שינויים בהרגלי יציאות או ירידה במשקל; הערכת ממצאים חריגים בבדיקת סיגמואידוסקופיה או בדיקות הדמיה (דוגמת פוליפים); אנמיה עקב חסר ברזל (לרוב כאשר לא מזהים סיבה אחרת); דם בצואה או צואה שחורה; מעקב אחר ממצאים קודמים, דוגמת פוליפים או ממאירות מעי גס; מחלת מעי דלקתית (קוליטיס כיבית או מחלת קרוהן); או כבדיקת סקירה לממאירות של המעי הגס והרקטום.

תוצאות הבדיקה

במצב תקין, ממצאי הבדיקה מעידים על רקמת מעי תקינה. ממצאים חריגים כוללים מחלת סעיפים; אזורי דימום; ממאירות במעי הגס או רקטום; דלקת מעי עקב מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית, זיהום, או העדר זרימת דם; גידולים קטנים הקרויים פוליפים ברירית המצפה את המעי הגס (אותם ניתן להסיר באמצעות קולונוסקופ במהלך הבדיקה).

סיכונים

במהלך הפרוצדורה ייתכנו דימום כבד או מתמשך מאזורי ביופסיה או הסרת פוליפים; ייתכן קרע או חור בדופן המעי הגס הדורש התערבות ניתוחית; במקרים נדירים מאוד ייתכן זיהום הדורש טיפול אנטיביוטי. סיכון אפשרי נוסף נוגע לתגובה לתרופות המשמשות להרגעה, עם הופעת קשיי נשימה או לחץ דם נמוך.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום