אנדוסקופיה

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: אנדוסקופיה מאפשרת לזהות תהליכים זעירים במערכת העיכול ובאיברים אחרים. כיצד מתכוננים לבדיקה, מה הסיכון ומה זה קולונוסקופיה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אנדוסקופיה הינה בדיקה המאפשרת הסתכלות בתוך הגוף באמצעות אנדוסקופ, צינור גמיש שלו מצלמה בקצה.

אופן ביצוע הבדיקה

ישנם סוגים שונים של מכשירי אנדוסקופ, כאשר כל אחד מקבל את שמו לפי האיברים או האזורים אותם מיועד לבדוק.

לדוגמה, ארתרוסקופ – משמש להערכה ישירה של מפרקים; ברונכוסקופ משמש להערכה של דרכי האוויר והריאות; ציסטוסקופ – משמש להערכת חלל שלפוחית השתן ולפרוסקופ – משמש להערכה ישירה של השחלות, תוספתן ואיברים אחרים בחלל הבטן. אנדוסקופ מוחדר דרך פתח טבעי בגוף או חתך קטן. לדוגמא, לפרוסקופ מוחדר דרך חתך ניתוחי קטן המבוצע באזור האגן או הבטן. בגברים, אנדוסקופ לדרכי השתן מוחדר דרך פתח השופכה.

אנדוסקופ להערכת מערכת העיכול ניתן להכינס דרך הפה או פי הטבעת. ניתן להוסיף מתמר אולטרה-סאונד לאנדוסקופ המוחדר למערכת העיכול ואז הפרוצדורה קרויה אולטרה-סאונד אנדוסקופי (ובאנגלית, EUS או Endoscopic Ultrasound). בתלות באתר הבדיקה, גם התקן זה ניתן להחדרה דרך הפה או פי הטבעת. דרך האנדוסקופ ניתן להחדיר כלים קטנים לצורך דגימות מרקמות חשודות.

כיצד להתכונן לבדיקה

יש להתייעץ עם הרופא המטפל באשר להכנות הנדרשות לקראת אנדוסקופיה. ייתכן ותקבל הוראה לצום אוכל ונוזלים לפני חלק מהבדיקות האנדוסקופיות. לפני בדיקה של מערכת העיכול התחתונה, ייתכן ותתבקש לבצע חוקן או להקפיד על נטילת משלשלים לצורך ניקוי המעי הגס.

מטרות הבדיקה

ישנן סיבות שונות לביצוע בדיקות אנדוסקופיה. לדוגמא, הרופא עשוי להמליץ על הבדיקה במקרים של דימום, כאב, קשיי בליעה ושינוי בהרגלי יציאה. קולנוסקופיה תבוצע גם במסגרת בדיקות סקירה לזיהוי פוליפים במעי הגס או סרטן של המעי הגס. אנדוסקופיה עשויה לשמש גם לטיפול במחלות שונות או מצבים מסוימים. לדוגמא, ניתן להסיר גידולים או לעצור דימומים מנגעים במהלך הפרוצדורות הללו. למידע נוסף בנושא מומלץ לעיין במאמרים הספציפיים בנושא אנוסקופיה, ברונכוסקופיה, קולונוסקופיה, ציסטוסקופיה, גסטרוסקופיה, ERCP (Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography), לפרוסקופיה וסיגמואידוסקופיה.

תוצאות הבדיקה

בדיקת אנדוסקופיה תקינה מדגימה מראה ותפקוד תקינים של האזור הנבחן. תוצאות חריגות תלויות בסוג הבדיקה שבוצעה והרופא המטפל יסביר את ממצאי הבדיקה לאחר הפרוצדורה. לפרטים באשר לתוצאות האפשריות של בדיקות אנדוסקופיה מומלץ לעיין במאמרים הנוגעים לבדיקות הפרטניות השונות, כמפורט לעיל.

סיכונים

הסיכונים האפשריים של בדיקות אנדוסקופיה שונות כוללים דימומים, זיהום, כאב או קרע של דופן הרקמה במהלך הבדיקה. עוד ייתכנו תגובות לחומר מטשטש, אם כי מדובר באירועים נדירים. מסיבה זו, במהלך הפרוצדורה נערך מעקב אחר הנשימה, לחץ הדם, קצב הלב וריוויון החמצן בדם.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום