היצרות תעלת השדרה: כל הפרטים

(3)
לדרג
תוכן מקודם

התדרדרות הדרגתית ביכולת התנועה מעל גיל 50 עלולה להצביע על היצרות תעלת עמוד השדרה. החדשות הטובות: הפגיעה בתעלת השדרה הפיכה לגמרי

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977125 (מספר מקשר)

הזמן החולף מביא עמו תופעות שאי אפשר למנוע, כגון: התעבות רקמות וירידה בתפקודים גופניים שונים. אחת התופעות האלה מתבטאת בהיצרות של תעלת עמוד השדרה - תעלה שבה עוברים העצבים המחברים בין המוח לבין השרירים אותם העצבים מפעילים.

ברוב המקרים, הפגיעה ביכולת התנועה של אנשים שמגיעים לגיל מסוים - היא פגיעה הדרגתית. לכן, חולף זמן עד שהנפגעים מבינים שיש כאן בעיה רפואית, המחייבת אבחון וטיפול. התופעות עשויות להיות, בין היתר: זמן צעידה מוגבל (מספר דקות), קושי לעמוד על הרגליים, קושי לשבת וקושי לעשות פעילויות שונות (שאפשר היה לעשות בקלות קודם).
בדרך כלל, רק לאחר הצטברות "מסה קריטית" של קשיים, מטופלים פונים לאבחון - ואז, כשמגלים כי מדובר בהיצרות עמוד השדרה, הלוחצת על העצבים ומפריעה לתנועה, הפתרון הנדרש הוא הרחבת התעלה. שום שיטת טיפול אלטרנטיבית לא עוזרת לטיפול במצב כי באף אחת משיטות אלה קוטר התעלה לא גדל, ולכן יש להרחיב את התעלה באופן ניתוחי. החדשות הטובות: הניתוחים בימינו בטוחים - ובעלי סיכויי הצלחה מרשימים מאוד.

מהי תעלת עמוד השדרה?

עמוד השדרה שלנו מורכב מחוליות חלולות, עשויות מחומר גרמי - שבמרכזן נקב. החוליות מסודרות אחת על גבי השנייה וביניהן מחבר חומר סחוסי (הדיסק). חוט השדרה הוא החלק העצבי הרך, שעובר במרכז החוליות, בתוך הנקב - והוא נמצא בתוך התעלה (הצינור הרך שמקיף את העצבים ומתחבר למוח). ממנו יוצאים העצבים שמתחברים לגפיים - ומשדרים את הפקודות לתנועה. תפקיד תעלת השדרה איננו מתמצה בלהעביר את העצבים, אלא כולל גם הגנה על העצבים, מפני זעזועים והיחבטות בחוליות עמוד השדרה, הודות לשכבת מגן פנימית, שעוטפת את התעלה מבפנים.

מהי היצרות תעלת עמוד השדרה?

החומר שממנו עשויה תעלת עמוד השדרה גמיש ודק, כאשר אנחנו נולדים; עם השנים, החומר הולך ומתעבה. היצרות התעלה גורמת לסתימתה באופן הדרגתי, בגלל השינויים שחלים בשכבה הרכה של הרקמות, שעוטפות אותה מבפנים. התעלה מתבגרת עם הגוף באופן טבעי, שאי אפשר למנוע אותו - כך שקוטר התעלה משתנה, הולך ונהיה צר ומפריע למעבר העצבים בצורה חופשית.

מה שכיחות התופעה?

מדובר בתופעה שמתרחשת אצל 30% מהאנשים - ולא תמיד משפיעה עליהם מיידית, מאחר שהתופעה אינה מתבטאת בכאב; עם זאת, במקרים שבהם מתרחשת היצרות - ההשלכות תפקודיות.

הלחץ על העצבים פוגע בחופש התנועה ומגביל אותה בהדרגה. סיבה נוספת להיצרות בתעלה: בגלל הלחץ שנוצר עם השנים על החוליות, הן זזות ומחליקות אחת על השנייה, כך שהנקב במרכזן כבר אינו בקוטר הרגיל, אלא צר יותר. סיבות נדירות יותר: היצרות מולדת או חבלות ושברים בעמוד השדרה.

הלחץ על העצבים פוגע בחופש התנועה. צילום: שאטרסטוק
הלחץ על העצבים פוגע בחופש התנועה. צילום: שאטרסטוק

היכן מתרחשת היצרות תעלת עמוד השדרה? מהן הנקודות המועדות לכך?

ההיצרות יכולה לקרות בכל מקום, בנקודה אחת או יותר מנקודה אחת. רוב מקרי ההיצרות מתרחשים בעיקר בחלק התחתון של הגב, בגלל העומס הרב שנוצר עליו עם השנים, נוכח אורח החיים המודרני (ישיבה מרובה) או בגלל פעילות פיזית שוחקת. היצרות תעלת השדרה יכולה לקרות גם במקומות אחרים, לאורך עמוד השדרה.

מהם הסימפטומים שמלמדים על היצרות עמוד השדרה?

בגלל הלחץ על העצבים המוליכים מהמוח לגפיים, הסימפטומים הם פגיעה בתפקוד הגופני (הליכה, ריצה, ישיבה, שכיבה ואפילו תנועה בידיים). התחושה ברגליים כבדה ויש קושי לגרור ולהניע אותם, עד כדי כך שצריך לעצור בכל מספר דקות, כדי לנוח ולשבת.

בנוסף, קשה לעמוד זקוף - ולכן צריך מדי פעם להישען על משהו, כדי להקל על הגב. לעתים, אי אפשר יותר לשכב על הגב במיטה או בכל תנוחה אחרת, מלבד שכיבה על הצד בגוף מקופל.

מכיוון שלא מדובר בבעיה של "חיים ומוות", אלא בירידה באיכות החיים (בגלל מגבלות תנועה שהולכות ומחריפות) - חולף זמן עד שאנשים פונים לקבל עזרה, כאשר כבר אי אפשר להתעלם מהמצוקה.

כיצד מאבחנים היצרות בעמוד השדרה?

ראשית, יש לדעת כי לעתים עוברות שנים - עד שמגלים היצרות בעמוד השדרה. זאת, משום שההתדרדרות הדרגתית בדרך כלל - ורק במקרים נדירים ביותר, הפגיעה קשה ומיידית. מסיבה זו, חולף זמן עד שמבינים כי יש בעיה משמעותית, המחייבת פנייה לרופא.

מהן הבדיקות שמבצע הרופא?

הרופא מתחיל תמיד בתשאול פרטני על אופן ההליכה והישיבה, כדי להבין מהתשובות מהו היקף הבעיה והיכן הבעיה מתבטאת. לאחר מכן, הרופא מתחיל בשלילת גורמים אפשריים אחרים (כגון: מחלות מסוימות שמתאפיינות גם הן בסימפטומים כאלה).

בסופו של תהליך, מאבחנים רשמית את הבעיה - רק על ידי בדיקת הקוטר של התעלה, במכשירי הדמיה מתוחכמים (CT ו-MRI). רק כך אפשר למדוד את קוטר התעלה ולהבין היכן ההיצרות וכיצד ניתן לטפל.

הרופא מתחיל בתשאול פרטני על אופן ההליכה. צילום: שאטרסטוק
הרופא מתחיל בתשאול פרטני על אופן ההליכה. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול המתאים?

מטרת הטיפול היא הרחבת התעלה ולכן ישנו רק טיפול אחד, שמתאים להיצרות תעלת עמוד השדרה - ניתוח. שום טיפול אלטרנטיבי או פעילות ספורטיבית לא מרחיבים את קוטר תעלה השדרה.

הניתוח פותר את הבעיה ומשפר בצורה דרסטית את איכות החיים, תוך ימים ספורים. שאר הפתרונות המוצעים אינם מסייעים ועלולים לגרום לדחיית הפתרון היעיל ביותר, תוך פגיעה באיכות החיים ובשגרת היום יום.

במקרה זה, למשל: פיזיותרפיה ורפואה משלימה - כלל אינן עוזרות (גם לא לסימפטומים). זאת, משום שמדובר בבעיה מכנית לגמרי. הסיבה לכך היא שהיצרות עמוד השדרה מהווה תוצאה של תהליך זקנה בלתי נמנע, שאינו מתקן את עצמו (בניגוד לבעיות גב אחרות שיכולות לתקן את עצמן עם הזמן). הגוף אינו מתקן תהליכי זקנה בלתי הפיכים - ולכן אין לצפות לכך, אלא "להכין מקום" לתעלת עמוד השדרה, באמצעות ניתוח.

כיצד נעשה ניתוח לטיפול בהיצרות תעלת עמוד השדרה?

מדובר בניתוח בסיסי, שאינו מערב טכנולוגיה מיוחדת. הרופא חודר לתעלה דרך נקב זעיר, במיקום המדויק של ההיצרות - ומקלף מבפנים את הרקמה המעובה, שגורמת לחסימה של תעלת עמוד השדרה. כאשר מעורבת בהיצרות גם גלישת חוליות, אחת על השנייה - מרחיבים את התעלה ומקבעים את החוליות שזזו, כדי שלא ינועו שוב.

במקרים בהם מדובר רק במיקום אחד שיש בו בעיה - אין צורך ביותר מחתך קטן. אם יש יותר ממיקום אחד, שיש בו היצרות - חותכים חתך בגודל כ-5 ס"מ בגב התחתון; וממנו -מגיעים לכל מקום שדורש תיקון.

כיצד הניתוח מתבצע? מהו זמן ההחלמה?

ניתוח זה מתבצע בהרדמה מלאה - ודורש אשפוז הנמשך כ-3-4 ימים. משך הניתוח תלוי במיקום ההיצרות, כך שהניתוח נמשך כשעה עד שעתיים. הניתוח נפוץ יחסית - ולכן נצברו בו ניסיון וידע רב, שעוזרים לעשות אותו בצורה המיטבית.

הסיבוכים נדירים למדי - והניתוח מאפשר שיפור דרסטי באיכות החיים, כבר למחרת הניתוח. כחודש וחצי לאחר הניתוח, יש עדיין הגבלה פיזית, בנוגע להרמת משאות כבדים (כמו אחרי כל ניתוח אורתופדי). רק לאחר שלושה חודשים, מותר לחזור ולהתאמן בספורט או בחדר כושר.

לסיכום: הפגיעה באיכות החיים והתנועה, בגלל היצרות תעלת עמוד השדרה - אמנם בלתי נמנעת, בגלל התהליכים הטבעיים שמתרחשים בגוף עם הגיל. עם זאת, אין סיבה להיכנע למגבלות אלה ואין להירתע מניתוח - שפותר את הבעיה לחלוטין.

ד"ר יוסף לייטנר הוא מנהל היחידה לניתוחי עמוד השדרה, בביה"ח "מאיר" בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום