רעש תחבורה פוגע בבריאות

(0)
לדרג

מתגוררים ליד כביש מהיר או בסמוך לשדה התעופה? ממחקר חדש עולה כי חשיפה לרעש כתוצאה מתנועת כלי תחבורה עלול להביא לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מסקירת עדויות חדשה עולים ממצאים נוספים התומכים בקשר בין חשיפה לרעש סביבתי עקב תנועת כלי רכב וכלי טיס ובין סיכון מוגבר למחלות לב, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים כותבים כי רעש עקב תנועת כלי תחבורה נקשר במחקרים רבים עם סיכון מוגבר למחלות לב, אך המנגנונים המדויקים בבסיס הקשר לא היו מובנים היטב. על-בסיס סקירת העדויות החדשה, הם סבורים כי ברור יותר כי רעש של כלי תחבורה מלווה בעקה חמצונית, פגיעה בתפקוד כלי דם, הפרעה באיזון אוטונומי והפרעות מטבוליות אלו עשויים לתרום להתפתחות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, דוגמת יתר לחץ דם וסוכרת, כמו גם התקדמות של טרשת עורקים ועליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

הסקירה כוללת מחקרים חדשים אודות האפידמיולוגיה, הרעש ומחלות לב וכלי דם, עם דגש על מחקרים תרגומיים שנועדו לבחון מדוע הראש מוביל לנזק לכלי דם. החוקרים סבורים כי אין ספק עוד כי חשיפה כרונית לרעש, בפרט רעש בשעות הלילה, עשויים להוביל להתפתחות מחלה כלילית, אי-ספיקת לב, אירועים מוחיים ויתר לחץ דם עורקי.

לאחרונה, מחקרים הוכיחו כי גם חשיפה של לילה אחד לרעש כלי טיס עשויה להוביל לפגיעה בתפקוד כלי דם באנשים בריאים. חשיפה לרעש בשעות הלילה הוכחה כפוגעת באיכות שינה ולעלייה ברמות הורמוני דחק. בחולים עם מחלה כלילית קיימת, ההשלכות השליליות של רעש לילי על תפקוד כלי הדם היו בולטות יותר.

בנוסף, החוקרים כותבים כי מבדיקת רקמות אבי עורקים מבעלי חיים שנחשפו לרעש כלי טיס עלו שינויים בביטוי גנים האחראיים לבקרת תפקוד כלי דם, רימודלינג של כלי דם ומוות תאים.

החוקרים בחנו גם גישות הפחתת רעשים המשמשות ברחבי העולם. הם קבעו כי גישות דוגמת ניהול ובקרת תנועת כלי תחבורה ופיתוח צמיגים בעלי רעש נמוך עשויים לסייע בהפחתת הרעש, וכי הגדרת שעות בהן חל איסור טיסה עשויה לסייע בצמצום החשיפה לרעש, אך דרושות גישות נוספות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום