חדש: ניתוח מיני מעקף קיבה

(8)
לדרג
תוכן מקודם

עודף משקל? ניתוח מיני מעקף קיבה הוא ניתוח חדש המאפשר להשיג את היתרונות ארוכי הטווח של ניתוח מעקף "רגיל", תוך הקטנת הסיכון לתופעות לוואי ולסיבוכים

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

ניתוחים בריאטריים הם אמצעי יעיל ובטוח לירידה במשקל ולשיפור ניכר בחומרת התחלואה הנלווית להשמנת יתר, כגון סוכרת, עודף שומנים בדם, יתר לחץ דם ותשניק נשימה בשינה.

מחקרים מצאו שניתוחים בריאטריים מקטינים ב-30% עד 40% את הסיכון לתמותה של אנשים הלוקים בהשמנה חולנית וכי באמצעותם מושגת ירידה של עד 60% מהמשקל העודף, תוך שישה חודשים לאחר הניתוח; ירידה של 77% כשנה לאחר הניתוח; ובנוסף, נשמרת ירידה ממוצעת של 50% מהמשקל העודף - בחמש השנים שלאחר הניתוח.

בטיחותם של הניתוחים הבריאטריים גבוהה: אחוז התמותה הממוצע בניתוחים אלה עומד על 0.1% - פחות משיעור התמותה בניתוחי כיס מרה (0.7%) או החלפת מפרק ירך (0.93%). שיעור הסיבוכים בניתוחים בריאטריים נמוך אף הוא ועומד על 4%.

הצרת קיבה עם טבעת. אילוסטרציה: אסיא מדיקל
הצרת קיבה עם טבעת. אילוסטרציה: אסיא מדיקל

מהם סוגי הניתוחים הבריאטריים?

מרבית הניתוחים הבריאטריים מבוצעים באופן זעיר פולשני (בשיטה לפרוסקופית) ונחלקים לניתוחים המגבילים את נפח הקיבה (בהם נפח המזון המוכנס לגוף קטן, אך אין לניתוח השפעה על יכולת הספיגה של מערכת העיכול); ולניתוחי מעקף, שבהם מלבד הקטנת הקיבה, יוצרים מעקף של הקיבה, התריסריון והחלק הראשון של המעי - כך שהמזון עובר ישירות למעי הדק (כך שבנוסף על הקטנת נפח המזון שאותו יכול המטופל לאכול לאחר הניתוח, מתרחשים שינויים בספיגת המזון).

מהו ניתוח מעקף קיבה?

בניתוח זה, יוצרים כיס קיבה קטן המחובר ישירות למעי הדק, תוך מעקף שארית הקיבה, התריסריון וחלק מהמעי הדק. מיצי העיכול מתערבבים עם המזון רק בנקודת השקה מרוחקת יותר במעי. המעקף מונע ספיגה של מזון באזורים שנעקפו, כך שמוקטנת ספיגת הקלוריות מהמזון, אך גם נפגמת הספיגה של מרכיבי מזון חשובים, כגון ויטמינים ומינרלים. בגלל ההשקות של הקיבה למעי ושל המעי למעי, שיעור הסיבוכים בניתוח זה גדול יותר וההחלמה ממנו ארוכה יותר, אך הסיכוי לירידה ארוכת טווח במשקל לאחר ניתוח מסוג זה - הינו סיכוי גדול יותר.

מעקף קיבה. אילוסטרציה: אסיא מדיקל
מעקף קיבה. אילוסטרציה: אסיא מדיקל

מהו ניתוח טבעת?

בניתוח זה, מלופפת טבעת סיליקון הממולאת בתמיסה פיזיולוגית סביב פתח הקיבה העליון - ויוצרת כיס קטן, המגביל את צריכת המזון. הסיבוכים העיקריים בניתוח נובעים מנדידת הטבעת, חדירתה לקיבה או ניתוקה מהמאגר. שיעור הסיבוכים קטן, לעומת שיעור הסיבוכים בניתוחי מעקף - אך גם הסיכוי לירידה במשקל לטווח ארוך, הינו סיכוי קטן יותר.

מהו ניתוח שרוול קיבה?

הקיבה מחולקת בצורה אנכית, כך ש-80% מנפחה מוסר; ונשאר שרוול, המקטין במידה רבה את יכולת קליטת המזון. הסיבוכים בניתוח מעטים - והעיקריים שבסיבוכים הם דימום או דלף מאזור הקיבה. ההחלמה קצרה יחסית ואורכת כשבועיים; ואחוזי הירידה במשקל הם כ-65% מעודף המשקל, בשנה שלאחר הניתוח.

מהו ניתוח מיני מעקף קיבה (או: מעקף קיבה בהשקה אחת)?

מדובר בסוג חדש של ניתוח בריאטרי, שמוצע בשנים האחרונות - ומשלב את יתרונות שתי המגמות העיקריות בניתוחים הבריאטריים - הגבלת צריכת המזון והגבלת הספיגה, תוך הפחתה של תופעות הלוואי והסיבוכים.

שרוול קיבה. אילוסטרציה: אסיא מדיקל
שרוול קיבה. אילוסטרציה: אסיא מדיקל

כיצד מתבצע ניתוח מיני מעקף קיבה?

שיטה זו, שיטת מיני מעקף קיבה, תוארה לראשונה על ידי ד"ר רוטלדג' ונמצאת בשימוש קליני מעל 15 שנה, אך רק בשנים האחרונות הפכה לפופולרית. בניתוח זה, יוצרים מהקיבה כיס בצורת צינור דק, שאותו מחברים בצדו בהשקה אחת אל לולאת מעי, בצורת אומגה באורך של כ-150 ס"מ (לולאת מעי ארוכה יחסית למעקף הקיבה הרגיל).

ההליך הכירורגי פשוט יותר - ומאפשר השגת היתרונות ארוכי הטווח של ניתוח המעקף (תוך הקטנת הסיכון לתופעות לוואי ולסיבוכים), ירידה טובה יותר במשקל וריפוי מיטבי של סוכרת. לאחר הניתוח, מושגת ירידה של 70% מעודף המשקל תוך שנה וירידה של 80% תוך שנתיים, שנשמרת לתקופה של 5 שנים. אחוזי השיפור במצב התחלואה הנלווית גבוהים אף הם - ואיכות חייהם של המנותחים השתפרה.

מהם הסיכונים הכרוכים בניתוח?

אחוז הסיבוכים קטן מאוד. במחקרים שנעשו, עמד אחוז התמותה על 0.2%; ואחוז הסיבוכים על 5.5%. הסיבוכים העיקריים הם דלף, חסימות, בקע בדופן הבטן, רפלוקס של נוזלי מרה, דימומים, כיבים והיצרות באזור ההשקה.

אחד הנושאים השנויים במחלוקת, לגבי ניתוחי מיני מעקף קיבה, הוא סוגיית העלייה בסיכון לסרטן. מכיוון שמיצי הקיבה והמרה אינם מנוקזים בצורה תקינה, יש חשש לדלקת כרונית שמעלה את הסיכון להתפתחות סרטן, אך עד כה לא דווח בספרות על אף מקרה של סרטן בכיס הקיבה, לאחר מיני מעקף קיבה.

לגבי מיצי המרה, החשש הוא לגירוי הוושט על ידי מיצי המרה, לפגיעה בתאי הוושט ולמחלה על שם בארט. בנושא זה, נמצא בספרות שהמחלה נגרמת על ידי נוזלי הקיבה החומציים, אך לא על ידי מיצי המרה. מבין כל 33 המקרים של סרטן בדרכי העיכול העליונות, שדווחו לאחר ניתוחים בריאטריים, כמחצית מהמקרים התרחשו אחרי ניתוחים המקטינים את נפח הקיבה (טבעת או שרוול).

מיני מעקף קיבה. אילוסטרציה: אסיא מדיקל
מיני מעקף קיבה. אילוסטרציה: אסיא מדיקל

כיצד ניתן למצות את יתרונות הניתוח?

מיני מעקף קיבה הוא פתרון טוב לירידה במשקל, עבור הלוקים בהשמנת יתר חולנית - ובמיוחד אלה הסובלים גם מסוכרת. בדומה לניתוחים בריאטריים אחרים, ניתוח מיני מעקף קיבה הוא נקודת הפתיחה לירידה במשקל ולשינוי באורח החיים; וכמו בכל ניתוח בריאטרי, גם כאן יש צורך בתמיכת דיאטנית ובהכוונה של המטופל לאכילה של ארוחות קטנות ומאוזנות, לטיפול פסיכולוגי בהפרעות האכילה ולפעילות גופנית סדירה המסייעת בשמירה על המשקל לאורך זמן.

ד"ר אסנת רזיאל היא מנהלת מלב"י - מרכז לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.


צפו בראיון עם ד"ר רזיאל

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום