מחלות לב בקרב נשים

(0)
לדרג

בניגוד לדעה הרווחת: נשים חשופות להתקף לב ולשבץ מוחי בדיוק כמו גברים. כיצד משפיע הריון בגיל מבוגר על תפקוד הלב? מהם גורמי הסיכון? לקראת כנס מיוחד בתחום

מאת: ד"ר אביטל פורטר

בניגוד לדעה הרווחת, נשים חולות במחלות לב וכלי הדם בשיעור דומה לגברים - וסיכונן ללקות בהתקף לב ובשבץ מוחי גבוה. העובדה כי נשים חיות בממוצע יותר מגברים רק מגבירה את שיעור הנשים הסובלות ממחלות לב וממחלות כלי דם, יחסית לגברים. אבל למרות הנתונים, למעשה, רבות הנשים חושבות כי הן מוגנות מפני מחלות "גבריות" אלה ואינן זוכות לטיפול המתאים בזמן הנכון.

האם הריונות משפיעים על בריאות הלב של האישה?

הריון אכן יוצר עומס על מחזור הדם ועל המערכת הלבבית - עומס שגוף האישה בהחלט יכול לעמוד בו, כל עוד האישה בריאה. הריון היא תקופה "סטרסוגנית" לגוף האישה, כלומר: תקופה שבה מתקיימת עלייה דרמטית בצרכים המטבוליים והפיזיולוגיים של גופה. ההיריון, כשלעצמו, אינו בעל השפעה שלילית על גוף האישה. ניתן לומר כי תקופת ההריון חושפת את מצב בריאותה האמיתי של האישה, ובכך משקף את הצפוי לה בעתיד.

למשל: נשים המפתחות אך ורק במהלך הריונן סוכרת, יתר לחץ דם, רעלת או קדם-רעלת בהריון - גם אם כל המחלות האלה חולפות לאחריו - וכן נשים היולדות מוקדם מהמועד המתוכנן, או שהעובר שלהן קטן לגיל ההריון, נמצאות בסיכון מוגבר להתקפי לב, לשבץ מוחי, וכן לסוכרת וליתר לחץ דם עתידיים.

כיצד משפיע הריון בגיל מבוגר על לב האישה?

הריון בגיל מבוגר (מעל גיל 35) או מבוגר מאוד (מעל 45) טומן בחובו סיכונים רבים - הן לאם והן לעובר.

נשים מגיעות להריון זה עם שיעור גבוה של גורמי סיכון למחלת לב (סוכרת, השמנה, יתר לחץ דם) ומפתחות שיעור גבוה של סיבוכים הריוניים, לעומת נשים צעירות. לכן נשים אלה חשופות יותר מאחרות לרעלת, להתקף לב ואף לתמותה בזמן הריונן.

כמו כן, נשים מבוגרות נזקקות בשיעור גבוה יותר לניתוחים קיסריים (חלקם בהתוויה דחופה), כאמצעי לסיום הריון - בהשוואה לנשים צעירות מהן.

בנוסף, התמותה והתחלואה של עוברים הנולדים לנשים מבוגרות בהריון, גבוהה משל נשים צעירות, כמו גם שיעור לידות פג, לידות מוקדמות וריבוי עוברים, גם בעקבות שיעור גבוה של טיפולי פוריות ושל הסיבוכים הנלווים להם.

כיצד נזהה סימנים להתקף לב אצל נשים?

לנשים הלוקות בהתקף לב יש שיעור גבוה של תסמינים לא טיפוסיים.

מהו בעצם כאב "טיפוסי"?

כאב טיפוסי שמתואר בעיקר אצל גברים הוא כאב לוחץ במרכז החזה, המקרין לשמאל. אצל נשים התקף לב יכול להופיע בדמות קוצר נשימה, עייפות, חולשה, בחילות וכאבים לא טיפוסיים (למשל כאבים דוקרים, שמקרינים ימינה, כאבים באזור הכתפיים ועוד).

עקב היעדר מודעות מספקת ותסמינים לא טיפוסיים - נשים מאחרות להגיע בעת התקף לב לחדר המיון. מכאן שברגע שיש תסמינים לא ברורים, גם אם התסמינים אינם נראים טיפוסיים, על האישה לגשת לקבלת סיוע רפואי והכוונה טיפולית באופן מיידי.

מהו הטיפול ההורמונלי אשר ניתן לנשים בגיל המעבר? כיצד הוא משפיע על בריאות הלב?

סביב גיל המעבר ישנם שינויים מטבולים בגוף האישה, כגון עליית משקל, עליית לחץ דם, ועלייה בערכי הסוכר והכולסטרול. סביב גיל זה, עולה שיעור תחלואת הלב וכלי הדם אצל גברים ואצל נשים כאחד. בתקופה זו, האישה חווה תסמינים וזומוטוריים (גלי חום), הפרעות בשינה ושינויי מצב רוח תכופים. כל אלה גם יחד משפיעים על בריאותה הכללית של האישה ועל בריאות לבבה.

הטיפול ההורמונלי התרופתי מאפשר לאישה להרגיש טוב ולתפקד היטב, אך מטרתו איננה להגן על הלב, ולא לשם כך הוא ניתן. ההחלטה במי ומתי לטפל באופן פרטני, ניתנת באופן אישי, עבור כל אישה, תוך דיון בינה לבין הגניקולוג שלה, רופא המשפחה והקרדיולוג המטפלים בה.

מהו אורח חיים בריא הנדרש אצל נשים, שיקטין מראש סיכון לחלות במחלות לב?

אצל נשים, ממש כמו אצל גברים, אורח חיים בריא כולל הימנעות מעישון, שמירה על משקל גוף תקין, פעילות גופנית קבועה, דיאטה בריאה ומאוזנת, ושמחת חיים - כלומר: היעדר מתח, חרדה ודיכאון. כל אלה מאריכים חיים ותורמים לאיכות החיים.

כמו כן, אם קיימים גורמי סיכון ידועים לאישה (סוכרת, יתר לחץ דם או שומני דם מוגברים), יש לטפל בהם בהתאם להנחיות הרפואיות, לדאוג לאיזון המצב - ולהיות תחת מעקב קבוע.

מדוע אין מספיק מודעות ציבורית ורפואית למחלות לב בקרב נשים?

התפיסה המסורתית הרווחת בציבור - וגם בקרב חלק מקהילת הרופאים - היא כי מחלת לב הינה מחלה גברית. לכן אין מודעות להשפעות הורמונליות על חיי האישה, על גורמי סיכון ייחודיים (כמו הריון, למשל) ועל השפעת המנופאוזה, גופנית ונפשית, על האישה.

כמו כן, אין מספיק מודעות לתסמינים הייחודיים בקרב נשים, שכן מרבית המחקרים וספרי הלימוד נכתבו על ידי גברים ונערכו על קהל מטופלים גברי. כיום אין מספיק שיתוף של נשים במחקרים רפואיים - ולכן חלק מהטיפולים הרפואיים הניתנים, אינם מתאימים בהכרח לנשים.

בקרב קובעי מדיניות ורופאים בכירים, אין מספיק מודעות להבדל מגדרי בתחומי הרפואה בכלל והלב בפרט, ואין הקצאת משאבים מספקת לקידום נושא זה באוניברסיטאות, בקרב הרופאים, ובקרב הקהל הכללי.

לאור מצב זה, ייתקיים הכנס הרפואי השני "קרדיופם 2" בתאריכים 18-20 ביוני 2015, במלון דן קיסריה. מטרת הכנס היא העלאת מודעות למחלת לב אצל נשים בהיבט מניעתי וטיפולי. הכנס ידון בסוגיות הריון בגיל המבוגר, בתובענות בישראל לאימהות, המנופאוזה בהקשר ללב, התקפי לב - תוך דגש איחור באבחון בחדר מיון בנשים (זמנים שונים מגברים לביצוע א.ק.ג.), בספורט, בהשמנה ובניתוחים בריאטרים בנשים. כמו כן יעסוק הכנס בניתוחי לב ובפעולות פולשניות - בראיית האספקט הנשי.

אני מקווה שהכנסים והעבודה סביבם יעלו את המודעות לשונות מגדרית סביב מחלות לב בנשים, לתסמינים הייחודים, ולהשפעות ההורמונליות על חיי האישה.

ד"ר אביטל פורטר היא מנהלת אשפוז קרדיולוגיה (יחידת ביניים לב) ומרפאת לב האישה במרכז רפואי רבין-בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום לב האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום