טרשת עורקים: פגיעה בכלי הדם

(0)
לדרג

טרשת עורקים מהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתחלואה ולתמותה. אורח חיים בריא יאט את התקדמות המחלה וימנע התפתחות מחלות לב וכלי דם

מאת: ד"ר אריק שטיינויל

טרשת העורקים מהווה כיום את הגורם העיקרי למוות ולתחלואה מוקדמת בעולם המערבי. כ-16 מיליון איש נפטרים מדי שנה מהתקפי לב ומשבץ מוחי. מחלות כלי הדם הנובעות מטרשת עורקים, מתפתחות בהדרגתיות ומוחמרות עקב תהליכים דלקתיים המתרחשים בדפנות כלי הדם הבינוניים והגדולים. למחלות אלו ביטויים רב-מערכתיים רבים, והן מהוות חלק נכבד מהעיסוק היומיומי של הרפואה המודרנית.

טרשת העורקים היא לרוב מחלה מפושטת, והימצאותה בכלי דם של איבר אחד מגבירה מאוד את הסיכוי להימצאותה בכלי הדם של איבר אחר.

חוקרים בתחום חקרו במיוחד את הקשר בין מחלה טרשתית בעורקים הכליליים - עורקים המספקים את תצרוכת החמצן לשריר הלב עצמו, ובין מחלה טרשתית בעורקי התרדמה -
- עורקים המספקים את תצרוכת החמצן למבני המוח. המחלה הטרשתית בעורקים אלו, המספקים את עיקר תצרוכת החמצן של המוח והלב, הינה השכיחה ביותר המוכרת כיום.

מחלה זו ידועה כגורמת לתחלואה ולתמותה משמעותית והיא בעלת השלכות מכריעות על בריאותנו, תפקודנו ואורח חיינו.

תנועת זרימת הדם

תהליך ההופעה של טרשת העורקים הינו תהליך הדרגתי של היצרות כלי דם עורקיים בינוניים וגדולים, עקב נזק ראשוני למעטפת הפנימית של כלי הדם, שקיעת שומנים על-גבי דפנות כלי הדם, ותהליך דלקתי משני. התהליך של גדילת הנגע הטרשתי והתרחבותו, עד לחסימה משמעותית של היקף כלי הדם, נמשך לאורך שנים רבות ובדרך-כלל בא לידי ביטוי בגילאי הביניים ובגיל המבוגר. מחקרים הראו, כי התהליך הטרשתי עצמו מתחיל למעשה מוקדם מאוד - כבר מגיל הילדות.

העורקים המושפעים ביותר מתהליך זה, הם העורקים הכלילים, אבי העורקים, עורקי התרדמה והעורקים המספקים את תצרוכת החמצן לגפיים התחתונות. טרשת העורקים גורמת בהדרגה להיצרות ולסתימה של כלי הדם. כתוצאה מההיצרות המתמשכת, עלולה להופיע באופן פתאומי חסימה מלאה של כלי הדם ללא תסמינים מקדימים. חסימה זו בדרך כלל, נובעת מהופעה פתאומית של קריש דם על-גבי התהליך הטרשתי בעורק המוצר. לחילופין, ההיצרות בעורק עלולה להמשך לאורך תקופה ארוכה ולהיות מלווה בסימפטומים חדשים, מחמירים או קבועים.

כאשר קיימת היצרות משמעותית בעורק המספק דם לאיבר, תתכן הופעת סימפטומים התלויים באיבר. לדוגמה, כאשר קיימת היצרות בעורקי הרגליים, יחלו כאבי רגליים המופיעים בזמן הליכה, עם הקלה בעת מנוחה.

כאשר נגרמת חסימה מלאה בעורק, בעקבות טרשת העורקים, נפסקת זרימת הדם לחלק מהאיבר, תהליך המוביל לפגיעה באותו חלק של האיבר המוזן על-ידי אותו העורק. דוגמה נפוצה היא התקף לב, במהלכו נעצרת זרימת הדם באחד מהעורקים המספקים דם לחלק משריר הלב.

התסמין העיקרי יהיה כאב עז הנגרם מהעדר אספקת הדם לשריר הלב. דוגמה נוספת ידועה היא אירוע מוחי, במהלכו נעצרת זרימת הדם בחלק מהעורקים המספקים דם לחלקים שונים במוח. הסימפטומים השכיחים במצב זה עלולים לבוא לידי ביטוי בחולשת יד או רגל, צניחת זווית הפה, סחרחורת וחוסר שיווי משקל.

טיפול תרופתי ואורח חיים בריא

למרות שמחלות לב וכלי דם מהוות כאמור חלק מגורמי התמותה והתחלואה המובילים בעולם המערבי, ניתן למנוע את התפתחותן על-ידי ניהול נכון של מצבים ומחלות שעלולים לתרום להחמרתה של טרשת העורקים. כל אותם מצבים ומחלות, למעט גורם הגיל שהינו נתון שאיננו בשליטתנו (הסיכון לטרשת העורקים גדל מעל גיל 45 בגברים ומעל 55 בנשים), מהווים למעשה את גורמי הסיכון להתקדמות טרשת העורקים ולהופעת מחלות לב וכלי דם.

גורמי הסיכון השכיחים הם:

עישון אקטיבי ופאסיבי.

השמנת יתר.

מחלת הסוכרת.

רמות לא תקינות של שומני הדם.

יתר לחץ דם.

סיפור משפחתי של מחלת לב
- גורם סיכון כאשר קרוב משפחה מדרגה ראשונה עבר ביטוי קליני למחלה טרשתית (כגון התקף לב או אירוע מוחי), וכאשר גילו בעת האירוע הוא פחות מ-55 בגברים ופחות מ-65 בנשים.

מניעת התקדמות טרשת העורקים והתפתחות מחלות לב וכלי דם, מתבצעת בשתי רמות עיקריות: הרמה הראשונה כוללת שינוי בהרגלי החיים, הכולל בין השאר: ירידה במשקל, העלאת רמת הפעילות הגופנית, תזונה מאוזנת והפסקת עישון. אלה יכולים לצמצם את התקדמות טרשת העורקים, למנוע התפתחות מחלות לב וכלי דם, ואף עשויים אף להיות יעילים יותר מטיפול תרופתי.

הרמה השניה מתבצעת בשיתוף עם הרופא המטפל, וכוללת בין היתר טיפול תרופתי במחלות כמו יתר לחץ דם, הפרעות בשומני הדם וסוכרת.

ד"ר אריק שטיינויל, מחלקה פנימית ד', המרכז הרפואי ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום