סוכרת נעורים: 3 בני נוער אושפזו

(3)
לדרג

שלושה בני נוער אושפזו בשבועיים האחרונים במצב מסכן חיים עקב חמצת מטבולית קשה - הם אובחנו על ידי הצוות הרפואי כחולי סוכרת נעורים

מאת: מערכת zap doctors

בתוך שבועיים אושפזו שלושה בני נוער, תושבי הגליל העליון, במצב מסכן חיים, לאחר שסבלו מחמצת מטבולית סוכרתית קשה. הם הובאו על ידי הוריהם לחדר המיון מספר ימים לאחר שחשו ברע, כאשר מצבם הלך והתדרדר, עד להתייבשות, נשמת קשה, כאבי בטן, הקאות, הכרה מעורפלת וחוסר יכולת לתפקד. מצבם של השלושה יוצב ביחידה לטיפול נמרץ לילדים במרכז הרפואי זיו בצפת, שם גם אובחנו על ידי הצוות הרפואי, כחולי סוכרת נעורים.

סוכרת נעורים המוכרת גם בשם סוכרת סוג 1 נגרמת כתוצאה מהרס הדרגתי של תאי הבטא בלבלב, האחראיים על ייצור והפרשת האינסולין. ההרס נגרם על ידי תאים במערכת החיסון, המזהים את תאי הבטא כגוף זר ולכן מתקיפים אותם (הרס אוטואימוני). כ-10% מסך כל מטופלי הסוכרת לוקים בסוכרת נעורים, השכיחה יותר בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים, אך עלולה להופיע בכל גיל. הטיפול במחלה הוא האינסולין, לסוגיו השונים, באמצעות זריקות או משאבה.

ד"ר אורנה דלי גוטפריד, מנהלת מרכז בריינין לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה לילדים במרכז הרפואי זיו, אומרת כי: "ההורים, המורים, רופאי המשפחה וכלל הסביבה, מחויבים לשמור על ערנות גבוהה לקיומם של התסמינים הבולטים של סוכרת נעורים, ביניהם: שתייה מרובה בגלל צימאון, הטלת שתן תכופה, אכילה מרובה, ירידה במשקל, חולשה ועייפות, ירידה בלימודים, זיהומי עור או ריריות, כולל זיהומי נרתיק אצל בנות ולפרקים גם נשירת שיער".

צימאון מוגבר הוא אחד התסמינים הבולטים של סוכרת נעורים. צילום: שאטרסטוק
צימאון מוגבר הוא אחד התסמינים הבולטים של סוכרת נעורים. צילום: שאטרסטוק

ב' אחד המאושפזים, תלמיד כיתה ט', נער בריא ופעלתן שמרבה לעסוק בספורט ובעיקר בכדורגל, מספר שפתאום החל להרגיש צימאון רב, קשיים בהירדמות ותכיפות הולכת וגוברת במתן שתן, אבל הוא לא סבר כי התופעות חריגות או חמורות דיין, בכדי לשתף את ההורים וכך התדרדר מצבו עד לאשפוז. ס', בת 13 וחצי, דווקא דיווחה להוריה כי אינה חשה בטוב, אך החליטה כי היא בוודאי חולה בשפעת ונשארה לנוח בבית. כמה ימים לאחר מכן כשמצבה הלך והחמיר ההורים פנו לרופא המשפחה ביישוב בו הם גרים והוא זה שהאיץ בהם לפנות מיד לחדר המיון במרכז הרפואי זיו. י', תושב העיר צפת, בן 14, הובהל למיון ילדים בזיו במצב הכרתי ירוד מאוד, עם סכנה ממשית לחייו. הוריו סיפרו כי דווקא נועצו במוקד הטלפוני של אחת מקופות החולים וקבלו המלצה להמתין בבית ולא להתפנות מיידית לבית החולים. מספר שעות לאחר קבלת העצה הטלפונית, הורע מצבו של הנער והוריו המודאגים חשו למיון, שם אובחן במהירות כסוכרתי ונאלץ לשהות מספר ימים ביחידה לטיפול נמרץ עד שמצבו התייצב.

ד"ר דלי גוטפריד מוסיפה כי: "לא ייתכן שבישראל, שנת 2017 יגיעו ילדים בוגרים, בעלי יכולת מילולית לתאר את תחושותיהם הפיזיות, למצב כל כך קשה, מבלי שהבעיה תזוהה מבעוד מועד. יש לציין, כי בבדיקת שתן שגרתית, ניתן לאתר נוכחות סוכר ואצטון בשתן. בדיקה זו ניתן לבצע בכל מרפאה בעזרת מקלונים הנטבלים בדגימת השתן. התוצאה מתקבלת מיידית ואין צורך לשלוח למעבדה. סוכרת ניתנת לאבחון גם באמצעות מכשיר המודד את רמת הסוכר בדם. לצורך הבדיקה דוקרים את אחת האצבעות, נוטלים את הדגימה ותוך פחות מדקה הרופא יכול לדעת מהי רמת הסוכר בדמו של הנבדק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום