אכילה רגשית: לאכול כדי לא להרגיש

(16)
לדרג

יש אכילה שלא נועדה להשביע רעב פיסי אמיתי, אלא כדי להרגיע ולנחם. לרוב, אכילה זו מביאה לעלייה במשקל ואף מזיקה לבריאות. איך נפטרים ממנה?

מאת: נועה בראון

עוד בנושא: אנורקסיה נרבוזה, בישול בריא

לא פעם אדם יוצא מפגישה שלילית ומאכזבת או מראיון עבודה כושל, ומוצא עצמו עוצר בקיוסק הקרוב ואוכל כמה חטיפי שוקולד גם כשהוא לא באמת רעב. האוכל מהווה עבורנו מעין נחמה רגשית, וכך מתפתח לעיתים דפוס קבוע ומטריד בו מתח, עומס יתר, עייפות או כעס מביאים לאכילת יתר כתגובה רגשית לאותם רגשות שליליים.

נדמה כי היכולת להבחין מתי מדובר בתחושת רעב אמיתית אבדה, וכי אותו בלבול הוא הגורם לאכילה רגשית. שפע המזון הקיים סביבנו בשילוב התחבורה הזמינה והירידה בכושר הגופני מביאים לעלייה במשקל ולאכילה מרובה. קושי נוסף הוא הפיכתו של המזון לבסיס בכל אירוע חברתי, חגים, כסמל סטאטוס המשמש למשל אכילה במסעדות יוקרתיות ואף כהבעת תשומת לב (הבאתי שוקולד מתוך אהבה או געגוע). עיסוק מוגזם במזון גורם לכמיהה לאכילת יתר.

סיבה מרכזית לאכילה רגשית היא כל אותם תהליכים רגשיים השולטים בהרגלי האכילה שלנו ומתבססים הן על תחושות ורגשות שליליים והן על זיכרונות וחוויות ילדות הקשורות לאוכל האם מאכל מתוק היה מותנה באכילת הארוחה? האם עלו הערות בזמן האוכל לגבי כמויות וסוג המזון הנאכל?

האכילה הרגשית מהווה תחליף להתמודדות פנימית עם מצבים רגשיים רבים דוגמת: חרדה, דיכאון, קשרים חברתיים לא מספקים, פוסט טראומה ובדידות, דכדוך כתוצאה מיחסים בינאישיים, חוסר שביעות רצון מקצועי, תחושות החמצה או בחירות שגויות וכן זיכרונות חיים מעיקים ונסיבות חיים קשות. תחושות אלו מביאות למחשבות של "אני חייב משהו מתוק" אצל האדם, אשר מהן מסתבך המצב לכדי אכילה רגשית.

<<מתכון מתוק-בננה מטוגנת של שף אבי שקרל 1200 קל' >>

מדובר בתכנים לא מודעים הדורשים בירור אישי כדי להגיע לפתרון. תהליך זה של איתור וזיהוי הבעיות לצורך שיפור החשק ומצב הרוח אינו פשוט.

לדוגמא, ילד קטן שהתרגל לכך שהפיתרון לאי נוחות הוא חטיף מתוק, לא יחפש דרך אחרת להרגיע את עצמו בעת מתח, וכך גם בבגרותו ימשיך לפצות על לחצים ועימותים דרך האוכל המתוק המהווה עבורו הקלה. סיטואציה כזו דורשת התערבות טיפולית על מנת לסייע לנתק את הקשר בין המצוקה והאכילה.

המזון הופך להיות "חבר" להעביר איתו את הזמן ולהפיג את השעמום. האוכל אמנם מאפשר לנו להתעסק בו כתחליף לרגשות לא נעימים, אך אכילת יתר זו מציפה ברגשות אשמה, בושה, לצד נזקים בריאותיים בעיקר בקרב סוכרתיים ובריחה מהתמודדות ומחזרה לאיזון נפשי וגופני כאחד.

האכילה הרגשית משפיעה כמעט מיד על רמת הסוכר בגוף, ומביאה להרגשה פיזית לא טובה שגוררת שוב אכילה לא רצויה, מעין מעגל קסמים. למעשה, התחושה שהאוכל מזין את הנשמה ולא רק את הגוף, ומסייע לנו להירגע ולפרוק מתחים עלולה להתחלף עם סיום האכילה בריקנות וכעס עצמי.

על מנת להתמודד עם המצב ניתן לרכוש דרכי פעולה וטכניקות שונות המסייעות למול הרגשות השליליים המגיעים לפני אכילת היתר, ולאחריה. כמו כן, כדאי לנסות ולהבין מתי מגיעים אותם זמנים בהם האדם מועד יותר לאכילה רגשית, ולטפל בהם באופן נקודתי.

אכילה ריגשית
אכילה ריגשית

כיצד לנתק את הרגשות השליליים מהאכילה הרגשית?

החיבור בין תחושה שלילית ואכילת יתר עלול להיות מסוכן במיוחד בקרב סוכרתיים, משום ששינוי התזונה ואכילת סוכרים רבים כמקור לנחמה מפר את איזון רמות הסוכר בגוף. לכן, חשוב לנסות ולעזור לאדם במצבי מתח להמיר את האכילה המיותרת לפעילויות ואופנים אחרים, שיתרמו לבריאות האדם נפשית ופיזית.

להלן מספר דרכים לסייע להתמודד עם תופעת האכילה הרגשית:

צרו דרכי תקשורת: אם אכילה רגשית נובעת משעמום ובדידות, נסו לייצר בכוח סוג של תקשורת שיחת טלפון לבן משפחה, מפגש עם חבר, משחק מחשב או כתיבה.

בצעו פעילות גופנית: צאו להליכה שתשחרר את המתח, תפרוק כעסים ותסייע אף בשמירה על הבריאות, ערכו מדיטציה או יוגה, עשוי מנוי לחדר כושר או צאו לרקוד.

החליפו את המתוק במזון בריא: כדאי להיות מודעים למזון שאנו אוכלים מתוך אכילה אמוציונאלית, ולהכין רשימת תחליפים שתעזור לנו בעת אכילה רגשית לקבל החלטה באיזה סוג מזון להתנחם. לדוגמא יוגורט במקום גלידה, קרקרים במקום עוגיות, פופקורן במקום צ'יפס וכד'. הכנת רשימת תחליפים חשובה במיוחד לסוכרתיים, שיוכלו בעזרתה לאכול ממקום רגשי מבלי להשליך באופן שלילי על מצבם הפיזי.

זהו מה עוצר אתכם מאכילה בריאה: בצעו חשיבה עצמית או התייעצו עם איש מקצוע, סגלו לעצמכם טכניקות כמו הרפיה עצמית שיסייעו לאתר את הגורם הפנימי המביא אותנו להיגיון שגוי ולאכילה לא רצויה. המטרה היא להבין את מה שמעבר להיגיון, כדי להצליח להגיע לאיזון נפשי שישפר גם את האיזון הבריאותי של רמת הסוכר בגוף.

התייעצו עם איש מקצוע: היכרות טובה יותר שלכם עם המנגנונים האישיים המאפשרים לכם לפעול ולתפקד, תסייע בהתמודדות עם המצב.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית ורפואית במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום