לילה לבן - הפרעות בשינה

(0)
לדרג

יש סיבות רבות להפרעות בשינה, אך התוצאה זהה: עייפות מתמשכת ופגיעה בבריאות. הטיפול מתחיל ברכישת הרגלי שינה נכונים וממשיך בהתייחסות לגורם ההפרעה

מאת: ד"ר דליה שכטר

שינה היא מצב טבעי של מנוחה המתרחש במהלך כשליש מחיינו. למרות הצורך הטבעי שלנו בשינה כחלק מדרישות ההישרדות של האדם, כמות השינה ואיכות השינה משתנים מאדם לאדם. כ-30% מקרב הילדים עד גיל חמש ועד כ-50% מקרב האוכלוסייה הבוגרת סובלים מבעיות שינה הנובעות מגורמים שונים.

בעיות שינה נובעות מגורמים נפשיים, כגון מתח, לחץ, חרדות, או דיכאון; גורמים חברתיים ופעילות בשעות לא קבועות הגורמות לשינויים בלוח הזמנים של שגרת השינה, כגון טיסות, בילויים ליליים או פעילות גופנית בשעות הערב; גורמים גופניים, כגון כאבי גב או בעיות עיכול; גורמים חיצוניים, כמו אכילה מופרזת או שתיית משקאות המכילים קפאין או אלכוהול לפני השינה, וכמובן הפרעות שינה ראשוניות הנובעות מתהליך השינה עצמו.

הפרעות שינה יכולות לבוא לידי ביטוי באופנים שונים במהלך שנת הלילה: קשיי הירדמות, תנועות רגליים לא רצוניות לפני ההירדמות, התעוררויות, התעוררות מוקדמת מאוד בבוקר, נחרות, יקיצה בתחושת מחנק (הפסקת נשימה), התעוררות פתאומית מתוך בהלה, תנועתיות רבה בשינה, צעקות מתוך שינה, פעילות מוטורית לא רצונית בשינה. כל אלה עלולים לגרום לתחושת עייפות ותשישות במשך היום. לעיתים תחושה של שינה לא מרעננת היא הסימן היחיד להפרעת שינה.

מסקר חדש שערכה חברת הסקרים "שילוב", בקרב 500 גברים ונשים בני 18 ומעלה, עבור "פריגו" יצרנית "סליפ אייד", עולה כי 51% מהנשאלים בני 50 ומעלה סובלים מקשיי הירדמות. עם זאת, רק 19% מבני ה-50 ומעלה מטפלים בבעיה, רובם באמצעות טיפול תרופתי. עוד נמצא, כי 57% מבני ה-50 ומעלה סובלים מנדודי שינה בשל בעיות של לחצים וגורמים חיצוניים (לחץ, מחשבות, בעיות כלכליות, עניינים משפחתיים ועוד) לעומת רק 26% הסובלים מנדודי שינה בשל בעיות פיזיולוגיות.

לא עוצמים עין

סיבה פיזיולוגית שכיחה למדי לנדודי שינה בגילאים המבוגרים היא שינויים הורמונליים המתרחשים עם הגיל.
נשים בגיל המעבר מתלוננות על קשיי הירדמות ויקיצות ליליות שמהם לא סבלו בגיל צעיר יותר. הסיבה לכך היא שינויים הורמונליים שחלים בתקופה זו, קרי ירידה בהפרשת אסטרוגן ופרוגסטרון. להורמונים אלו ככל הנראה השפעה ישירה על תהליך השינה בנוסף להשפעות על מצב הרוח והמצב הרגשי. השינה הופכת פחות יעילה גם עקב גלי חום והזעות ליליות הקשורים לרמות נמוכות של אסטרוגן. עם השינויים ההורמונליים בתקופה זו עולה השכיחות של נחרות והפסקות נשימה בשינה, מה שמוסיף ותורם לשינה פחות יעילה. טיפול הורמונלי חלופי סביב תקופת המעבר עשוי לשפר את איכות השינה.

השינויים ההורמונליים והקשר שלהם לשינה נחקר פחות אצל גברים, אולם נמצא שמעל גיל 50 קיימת ירידה מתונה ברמות הטסטוסטרון בקצב של כ-1% לשנה, כך שכ-50% מבני ה-60 ומעלה הם בעלי רמות טסטוסטרון נמוכות מהנורמה. קיים קשר דו כיווני בין שינה והפרשת טסטוסטרון, שבו רמה נמוכה של טסטוסטרון קשורה בשינה מקוטעת ולא יעילה, ומצד שני שינה רצופה פחות עם מספר נמוך יותר של קטעי חלום גורמת לירידה ברמת הטסטוסטרון.

גורם נוסף לנדודי שינה הוא ג'ט לג (יעפת), תופעה המוכרת לכל מי שמרבה בטיסות שבהן יש מעבר בין אזורי זמן, ובמיוחד בטיסה ממערב למזרח. בעת הטיסה מאזור זמן אחד לאחר מתפתח חוסר תיאום בין המחזור היומי של שינה-ערות לבין שעות היממה באזור היעד. התוצאה היא נדודי שינה. אחת הדרכים להתגבר על כך היא על ידי אימוץ הדרגתי של הרגלי החיים (למשל זמני ארוחות) באזור היעד לפני הטיסה. נטילת מלטונין עם ההגעה ליעד עשויה גם כן לסייע בהסתגלות לשעון המקומי, אולם לא נעשו די עבודות מבוקרות לגבי המינון וזמן הנטילה של התכשיר.

שמירה על היגיינת שינה

טיפול מוצלח בנדודי שינה מחייב אבחנה של הגורם הראשוני לנדודי השינה וטיפול מתאים, אולם לא תמיד יאובחן גורם מסוים. לעיתים, גם כאשר סיבת נדודי השינה מאובחנת, נחוץ טיפול סימפטומטי בנדודי השינה, במקביל לטיפול בגורם הראשוני.

הקפדה על היגיינת שינה טובה היא בסיס להצלחת הטיפול, ובמיוחד סביבת שינה נעימה, שמירה על זמני שינה קבועים, הימנעות משנת צהריים וכן הימנעות מצריכת קופאין, אלכוהול וניקוטין מספר שעות לפני השינה.

תרגול טכניקות הרפיה שונות, לימוד ביו-פידבק וטכניקות מהרפואה המשלימה עשויים להועיל, ובמצבים קלים וחולפים של נדודי שינה ניתן ליטול תכשירי שינה קלים ללא מרשם רופא. אין מניעה גורפת ליטול תרופת שינה במרשם כאשר מדובר בהפרעה חולפת (למשל, לפני מבחן, ראיון חשוב וכדומה). במצב כרוני טיפול התנהגותי-קוגניטיבי קצר מועד עשוי לעזור, אולם במקרים מסוימים לא יהיה מנוס משימוש בתרופת שינה לאורך זמן.

שינה תקינה ומספקת חיונית לבריאות טובה. חסך שינה, התנהגותי או עקב הפרעות שינה שונות, מוכר כגורם חשיפה למחלות שונות, ולכן חיוני לאבחן הפרעות שינה ולטפל בהן בצורה מיטבית.

ד"ר דליה שכטר היא מנהלת המכון לרפואת שינה ועייפות בבית החולים שיבא.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נחירות ודום נשימה בשינה
פורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חלופי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום