צבע אדום: אזעקת מיגרנה

(0)
לדרג

המתח כתוצאה מהמצב הביטחוני משפיע על כולנו, אך עבור אלה הסובלים מהתקפי מיגרנה, השפעתו חמורה במיוחד. כך תמנעו את ההתקף הבא, ותטפלו בזה שכבר הגיע

מאת: ד"ר רחל הרינג-חנית

אזעקות, נפילות טילים, אי ודאות ומשדרי חדשות בלתי פוסקים כל אלה יוצרים את הסביבה האולטימטיבית להיווצרות מתח. כידוע, מתח הוא אחד הגורמים העיקריים להתקפי מיגרנה, אותו כאב ראש חד המשתק חמישית מהנשים ועשירית מהגברים בארץ.

התקף מיגרנה מתאפיין בכאב ראש חזק ופועם בצד אחד של הראש, הנמשך ארבע עד 72 שעות, ומלווה בהקאות, בחילות וחוסר יכולת לסבול אורות חזקים, רעש או ריחות עזים. הכאב נובע מהתרחבות כלי הדם שמזינים את המוח ומכילים קולטני כאב רבים.

המיגרנה, ששמה נגזר מהשפה היוונית Hemicrania ("חצי ראש") היא ככל הנראה מחלה גנטית, ובצורה מסוימת של המחלה אף נתגלה כי אצל חלק מהחולים נמצא ליקוי בכרומוזום ה-19. כאמור, גורמים שונים עלולים לזרז את הופעתה, ובהם חוסר שינה (ולעתים גם עודף שינה), מתח, חוסר שתייה ותזונה לא מאוזנת, רובם ככולם אופייניים מאוד לתקופה הנוכחית.

מה לעשות עם המיגרנה בזמן מתח?

להלן מספר טיפים שיסייעו לכם למנוע את ההתקף הבא, ולטפל בזה שכבר הגיע.

שמרו על תזונה נכונה: בתקופת לחץ, רבים מאתנו פשוט שוכחים לשתות ולאכול, ואינם מוצאים את הזמן לבשל באופן מסודר. אוכלים בשעות שונות ובלתי קבועות, ובדרך כלל לא דואגים לצריכת הרכיבים התזונתיים הנדרשים לתפקוד תקין ומסתפקים בחטיפים ובממתקים. תזונה כזו עלולה לזרז את הופעת התקפי המיגרנה. השתדלו לאכול חמש ארוחות קטנות במהלך היום, ואל תשכחו לשתות מים - לפחות 12-10 כוסות מדי יום.

שתו פחות קפה: בתקופת לחץ, נוטים לשתות הרבה יותר קפה כדי להישאר ערים. השתדלו להימנע מצריכת קפאין מוגברת, כיוון שהוא עלול להוות גורם מעורר למיגרנה.

אל תשכחו לישון: הרגלי השינה בתקופות מעין אלה משתבשים לגמרי. כשעיתויי השינה משתנים ומשך השינה מתקצר, עולה הסיכוי להתקף מיגרנה. רצוי לנסות ולשמור על סדר יום קבוע גם בתקופה זו. נסו ללכת לישון בערך באותה שעה ולקום בשעה קבועה.

התעמלו: מי שרגיל לפעילות גופנית בימי שגרה עלול לסבול מהתקפי מיגרנה בגלל השינוי החד בפעילות. לכן, למרות הלחץ הרב, אל תוותרו על פעילות גופנית. נסו למצוא זמן לפעילות ספורטיבית מתונה, שתאפשר לכם גם להתרענן ולנקות את הראש. פעילות גופנית בת שעה שתיערך עד ארבע פעמים בשבוע יכולה להפחית מאוד את הופעת המיגרנה.

תרגלו טכניקת הרפיה: מדיטציה, יוגה, ביופידבק וכדומה.

מה עושים אם בכל זאת הגיע התקף מיגרנה?

זכרו כי עליכם לטפל במיגרנה גם כדי למנוע התקף חמור יותר, וגם כדי שתוכלו להמשיך לתפקד.

אם אתם סובלים מהתקפים נקודתיים, תוכלו לקחת תרופות ללא מרשם, דוגמת אקדיסול ואקמול פוקוס. עוד ניתן ליטול בתחילת התקף תרופה ייעודית למיגרנה ממשפחת הטריפטנים, כמו רילרט, ריזלט, סומטרידקס. תרופות אלה הינן תרופות מרשם.

אם תדירות ההתקפים עולה לשלושה עד ארבעה התקפים משתקים בחודש, יש להוסיף טיפול מניעתי. כיום משתמשים בעיקר בתרופות להורדת לחץ דם, תרופות נוגדות דלקת או נוגדות דיכאון ותרופות למניעת מחלת הנפילה (אפילפסיה).
נוסף על כך, בשנים האחרונות, עולה שימוש בטיפול בזריקות בוטוקס, המונע את הופעת הכאב בכך שהוא מצמצם את כיווצי השרירים בעורף ובמצח. הבוטוקס אושר על ידי משרד הבריאות לטיפול במיגרנה כרונית, התוקפת את החולה יותר מ-15 ימים בחודש.

הכותבת היא נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש במרכז רפואי "מאיר"

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום