כיצד נשמור על לב אוהב

(9)
לדרג

חג האהבה הוא הזדמנות טובה לחשוב על לבנו ועל שמירת הבריאות: תזונה, פעילות גופנית ובדיקות דם. מדריך הלבבות האוהבים והבריאים של הקרדיולוג פול פפר

מאת: ד"ר פול פפר

הלב שלנו הוא איבר מדהים: מיום לידתנו ועוד יומנו האחרון, הוא פועם ללא הפסקה. מהר כשאנחנו אוהבים, כשאנחנו מתרגשים, או כשאנחנו עושים ספורט - ולאט כשאנחנו נרגעים, כשאנחנו נחים ונהנים. הלב לא לוקח חופשות, הוא אף פעם לא שובת. 70 פעימות בדקה, כל דקה ודקה של חיינו. כ-5 ליטרים של דם מוזרמים לגופנו בכל דקה, שזה שווה בשנה לכמות שיכולה למלא בריכת שחיה אולימפית, וכל גודלו כאגרוף.

שמירה על בריאות הלב (אילוסטרציה)
שמירה על בריאות הלב (אילוסטרציה)

תפקיד הלב להזרים דם לכל אברי הגוף, דם שמספק חומרי מזון וחמצן לכל האברים ומאפשר את תפקודם התקין. ללא אספקת חומרים אלו, לא נוכל לחיות. הלב הוא איבר שרירי אשר מורכב מארבעה חללים וביניהם נמצאים מסתמים אשר מווסתים את זרימת הדם ומוודאים כי הוא יזרום בכיוון הנכון. גם ללב מגיע לקבל את אספקת הדם שתזין אותו וישנם כלי דם מיוחדים אשר נקראים עורקים כליליים, אשר מספקים דם לשריר הלב עצמו ודואגים שיעבוד כהלכה.

מה קורה כאשר הגוף עובר "התקף לב"?

כאשר כלי דם כלילי נחסם באופן חריף (מה שגורם ל"התקף לב" בלשון העם), שריר הלב באזור המסופק על ידי העורק החסום אינו מקבל חמצן וחומרי מזון, ותוך מספר שעות האזור האמור בלב יעבור תהליך של מוות תאי הנקרא נמק. אזור פגוע זה אינו מתכווץ ואינו תורם לתפקוד הלב, וישנם שורה ארוכה של סיבוכים מוקדמים, הכוללים הפרעות קצב ומוות, וכן סיבוכים מאוחרים אפשריים, למי ששורד את האירוע החריף, סיבוכים הכוללים תפקוד ירוד של הלב והתפתחות "אי-ספיקת לב".

מהי אי ספיקת לב?

אי ספיקת לב היא מצב כרוני שיכול להחמיר עם הזמן וגורם בהדרגה לירידה ברמת התפקוד שלנו, ביכולת לבצע אפילו פעולות פשוטות, כמו לצאת לבית קפה או לעלות מספר מדרגות, ובמקרים חמורים אפילו לישון פרקדן.

אז נכון, אנחנו יודעים לטפל בכלי הדם של הלב. בצנתור אנחנו בודקים היכן ישנן היצרויות או חסימות בעורקים, ואז ניתן לטפל בהן על ידי ניפוח בלון מיוחד והשתלת תומכן, ועל ידי כך לחדש את אספקת הדם ללב ולהפחית את הנזק שיכול להיגרם בזמן ההתקף. ישנם גם טיפולים נוספים, כירורגיים וצנתוריים, לטיפול בחסימות עורקים ובבעיות מסתם שיכולות להיגרם עקב נזק ישן ללב, כגון השתלת קליפ לתיקון מסתם מיטרלי דולף, בשם "מיטרה קליפ". אבל לא ניתן להחיות שריר לב שנפגע, ועל כן מניעה היא עדיין הטיפול הטוב ביותר.

אז עכשיו, כשהפחדנו אתכם קצת, בואו נראה איך אפשר להפחית ואולי אף למנוע מחלת לב, ובמקרה הצורך, גם איך לזהות את הסימנים המוקדמים.

מי נמצא בסיכון לחלות במחלת לב?

קודם כל, כולנו. כלומר, כל מי שיש לו לב... אבל הסיכון עולה עם הגיל. מופיע מוקדם יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. גברים מגיל 40 ונשים מגיל 50 נמצאים בסיכון גבוה יותר: סיפור משפחתי (אירוע לב במשפחה) ומחלות רקע כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם.

אורח חיים מאוד משמעותי לעניין רמת הסיכון: חוסר בפעילות גופנית, ישיבה מרובה (במשרד, בבית או בפקקים באוטו), אכילה לא מבוקרת ובכמויות גדולות - כל אלה תורמים ומגדילים את הסיכון שלנו לחלות במחלת לב.

אז איך נימנע או נקטין את הסיכוי לחלות?

אנחנו צריכים לעשות שינוי. והשינוי מתחיל בראש. שינוי באורחות החיים שלנו, של כל המשפחה, עם פעילות גופנית קבועה לפחות פעמיים-שלוש בשבוע. לא צריך לרוץ מרתון. הליכה קבועה, טיול עם הכלב, להשתמש במדרגות במקום במעלית. לקפוץ לסופר לקניות ברגל, במקום באוטו.

לעבור לתזונה בריאה יותר ומאוזנת יותר, להוסיף צבע לאוכל, פחות בשר אדום, יותר בשר עוף ודגים. יותר ירקות מכל הצבעים והרבה פחות מאפים (גם הבורקס הזה, שאף אחד מסביב לא ראה אותך אוכל בהיחבא...).

להיבדק תקופתית בהתאם לרמת הסיכון שלך לכולסטרול, יתר לחץ דם וסוכר - ולטפל בהתאם.

ומה עם הזיהוי המוקדם?

במקרה בו אתם מרגישים כאב בחזה, שנמשך יותר מ-5 דקות, במיוחד אם הוא מלווה בבחילה או הזעה, הקרנה של הכאב לזרועות או ללסתות, כאב שמופיע במאמץ או התרגשות, או אפילו במנוחה בכל מקרה כזה, אל תתמהמהו. קיראו מייד לאמבולנס והגיעו בהקדם לבית החולים הקרוב אליכם.

חשוב לזכור: זמן טיפול מהיר שווה הישרדות של שריר לב. ככל שעובר הזמן, עולה החשש לפגיעה משמעותית בשריר הלב. פניה מיותרת עדיפה על פניה מאוחרת.

ומה עם לב אוהב?

לב אוהב קל לזהות: הוא פועם מהר, הוא פועם בחוזקה והוא גורם לנו להסתחרר מאושר.

ומי בסיכון ללב אוהב? כולנו בסיכון להתאהב, בכל גיל ובכל מקום. אם אתה בן 6 והיא הילדה הכי יפה בגן, או את בת 90 והוא פשוט מושלם.

והטיפול? תשומת לב, חום ואהבה, קצת שוקולד (70% מוצקי קקאו!) או זר פרחים, חיוך, חיבוק או אפילו רק מבט. זה כל מה שנדרש.

אז שימו לב ללב - ושיהיה לנו יום אהבה מלא אושר.

הכותב הוא קרדיולוג, מכון הלב, מרכז רפואי שיבא

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום