מיגרנה: זהירות ממחלות אחרות

(0)
לדרג

מיגרנה כרוכה בסבל לחולה ולמשפחתו. היא עלולה לפגוע גם במצב הבריאותי הכללי של הסובלים ממנה: סיכון מוגבר ללקות במחלות נוספות, כגון שבץ מוחי ולחץ דם

מאת: מערכת zap doctors

מיגרנה היא מחלה המאופיינת בהתקפים של כאבי ראש ותסמינים נוספים. המחלה פוקדת 20% מהנשים ו-10% מהגברים - ומהווה נטל כבד, לא רק על החולה, אלא גם על בני משפחתו ועל החברה בכללותה (למשל: השפעה כלכלית, נוכח אובדן ימי עבודה).

בנוסף לפגיעות האמורות, תיתכן גם פגיעה בריאותית רחבת היקף בחולי מיגרנה. לרבים מהם יש סיכוי גדול יותר לפתח מחלות שונות, כגון מחלות לב, שבץ מוחי, רעלת הריון ובעיקר דיכאון. בכתבה זו, נעסוק בהרחבה בקשר בין מיגרנה לבין מחלות אחרות; במחיר שגובים התקפי מיגרנה מהאדם, מסביבתו הקרובה, מהחברה כולה ומבריאותו הכללית של החולה; וגם - הכי חשוב - נעסוק בדרכים להקל על החולים ולסייע לסובלים ממיגרנה.

מהם "מעגלי המחיר" של המיגרנה?

"מיגרנה מהווה נטל לא רק על החולה, אלא גם על מעגלים נוספים הסובבים אותו", אומר ד"ר אריה קוריצקי, נוירולוג, לשעבר מנהל היחידה לכאבי ראש בבית החולים "בילינסון" ולשעבר יו"ר האגודה הישראלית לכאבי ראש ופנים. קוריצקי מרחיב: "האדם הסובל ממיגרנה מוצא עצמו פעמים רבות 'מושבת' וחסר יכולת לתפקד. תלמידים וסטודנטים נאלצים להיעדר מהלימודים, לדחות מטלות ובחינות ולא לקחת חלק פעיל בפרויקטים מסוימים, רק בשל התקפי המיגרנה הפוקדים אותם אחת לזמן מה".

"גם בעבודה ההישגים נפגעים: עובד שנעדר מהעבודה לעתים תכופות, או מגיע לעבודה כשהוא איננו מרוכז, הוא למעשה עובד החושש לקחת על עצמו פרויקטים גדולים, עובד העלול 'להבריז' ברגע האחרון, להיתפס כבלתי אחראי, בכיין, מבריזן, מתחזה לחולה או כאדם שאכן סובל, אבל אין לו יכולת להתקדם במעלה סולם הדרגות. גם בני משפחה של חולי מיגרנה אינם רווים נחת. ניקח לדוגמה אם המתקשה לטפל בילדיה, אב המתקשה לעמוד במטלות הבית. משפחה עלולה למצוא את עצמה, אחת לזמן מה, כשהיא מושבתת למספר ימים או שעות, באופן פתאומי ובתדירות העולה לעתים על פעם בחודש, כתוצאה ממיגרנה. זהו 'מתכון' לפגיעה במשפחה ובבית. ככל שתדירות ההתקפים עולה כך עולה גם הפגיעה באיכות החיים של החולה והפגיעה בסביבתו המשפחתית והתעסוקתית ".

"התקפי מיגרנה כוללים כאב ראש חזק, לרוב חד צדדי ופועם, לצד תסמינים נוספים, כגון: רגישות לרעש, רגישות לאור, פגיעה בשדה הראיה, בחילה, חיוורון, הקאה, הזעה ועוד. ההתקפים עלולים להופיע פעם במספר חודשים, אבל גם מספר פעמים בחודש. משך ההתקף ועוצמתו משתנים. התקף מיגרנה יכול לארוך בין מספר שעות ליותר מיממה (לעתים: 72 שעות). רבים מהסובלים ממיגרנה נאלצים להסתגר בחדר חשוך ומבודד בזמן ההתקף".

מיגרנה ומחלות אחרות (אילוסטרציה צילום shutterstock)
מיגרנה ומחלות אחרות (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהי הפגיעה הנגרמת במשק, כתוצאה מהתקפי מיגרנה?

"מעבר למחיר המשפחתי והתעסוקתי, יש מחיר גם ברמה החברתית", אומר ד"ר קוריצקי ומפרט: "אדם הסובל ממיגרנות תכופות ועוצמתיות מתקשה להשתתף באירועים חברתיים באופן סדיר - וכך נפגע מעמדו החברתי. ובנוסף, במעגל חברה - מדינה - כלכלה יש השלכות על מצבו. אדם הסובל ממיגרנות הוא כמעט תמיד אדם שעובד פחות, הוא פחות יצרני, נזקק יותר ויותר לשירותים רפואיים - והמדינה משתתפת במימון של טיפולים רפואיים ותרופות. מכאן, הדרך של המשק להפסיד כסף היא דרך קצרה מאוד".

ד"ר קוריצקי יודע היטב על הוא מדבר: הפגיעה במשק מתבהרת היטב בעזרת הנתון הבא: בארצות הברית נבדקו ה"מספרים" - ונמצא כי המשק האמריקאי מפסיד בכל שנה סכום אסטרונומי: 17 מיליארד דולר כתוצאה ממיגרנות. כך כל שנה! וכאשר מדברים על צריכה של שירותי בריאות, לא מתכוונים רק להזדקקות לשירותים הללו, רק על רקע מחלת המיגרנה, אלא גם על רקע מחלות אחרות שיש ביניהן לבין מיגרנה קשר ברור.

מהו הקשר בין מיגרנה לבין מחלות אחרות?

בלא מעט מחקרים, מיגרנה נמצאה קשורה בעלייה משמעותית בסיכון לפתח שבץ מוחי. הסיכון אף משמעותי יותר, כאשר מדובר במיגרנה עם אאורה (פגיעה במערכת העצבים המתבטאת בהפרעות בשדה הראיה, המופיעות לפני התקף המיגרנה, בקרב 10% מהסובלים ממיגרנה).

אאורה נמצאה קשורה בעלייה פי 2 בסיכון לאירוע מוחי איסכמי. כמו כן, נמצא כי הסובלים ממיגרנה הם בעלי סיכון מוגבר לפתח אירועים מוחיים "שקטים", הכוללים חסימת כלי דם במוח, באופן שעלול להוביל לנזק משמעותי לרקמות. כמו כן, נמצא כי חולים עם מיגרנה סובלים פעמים רבות מיתר לחץ דם - והקשר בין מיגרנה לבין יתר לחץ דם מתבטא גם בעובדה שלחלק מהחולים ניתן טיפול במיגרנה, המשלב תרופות להורדת לחץ דם, שנמצאו יעילות בחלק מהמקרים במניעת מיגרנות. בנוסף לכך, בשל האמור, יש חשיבות גדולה לטיפול במיגרנה, בהנחה שזה יוביל להפחתת הסיכון לשבץ מוחי, בקרב הסובלים ממיגרנה.

ד"ר קוריצקי גורס כי טרם בוצע מחקר גדול ורציני מספיק שיבסס את התפיסה, לפיה אנשים הסובלים ממיגרנה הינם בעלי סיכון מוגבר לפתח מחלות כגון יתר לחץ דם או אירועים מוחיים (ובוודאי לא אירועי לב). יחד עם זאת, נוקטים זהירות מיוחדת עם חולי מיגרנה המדווחים על אאורה: "בגלל קשר אפשרי בין מיגרנה עם אאורה לבין העלאת סיכון לשבץ מוחי, אנחנו נמנעים מלתת לנשים הסובלות ממיגרנה עם אאורה גלולות למניעת הריון. גלולות כאלה, בייחוד לנשים מעשנות, עשויות לגרום לקרישיות יתר של הדם, העשויה לגרור אירוע מוחי. כדי להימנע מכך, נשים עם מיגרנה המלווה באאורה, שהן גם מעשנות - לא כדאי להן להיעזר בגלולות מניעה, לשם הגנה מפני הריון".

מיגרנה ומחלות אחרות (אילוסטרציה צילום shutterstock)
מיגרנה ומחלות אחרות (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מה הקשר בין מיגרנה לבין דיכאון?

נראה אפוא כי טרם הוכח קשר ודאי בין מיגרנה לבין מחלות לב, אבל לעומת זאת, הוכח מחקרית קשר בין מיגרנה לבין מחלת הדיכאון. "רבים מאד מקרב הסובלים ממיגרנה סובלים גם מדיכאון וחרדה", אומר ד"ר קוריצקי ומסביר: "אנו נוטים להאמין שהקושי והנטל הכבד, הנובעים מהתמודדות עם המחלה הכרונית והיעדר טיפול נכון, שעשוי להפחית את הפגיעה באיכות החיים - מגבירים דכאון וחרדה בקרב החולים. על כן חשוב מאד לטפל במיגרנה ולמצוא את הדרך לחיות בשלום, בצל המחלה ההתקפית הלא פשוטה הזו".

איך מטפלים במיגרנה? איך מצליחים לתפקד ולשמור על איכות חיים סבירה, כאשר פעם בחודש - או יותר - בא לבקר אותנו התקף לא פשוט המשבית אותנו לכמה שעות?

"ישנן כמה אפשרויות לטיפול במיגרנה", אומר ד"ר קוריצקי ומפרט: "ראשית, רבים מהמטופלים 'מסתפקים' בטיפול במשככי כאבים רגילים. אדקס, אקמול, נורופן ועוד משככי כאבים, המוכרים לכולנו - ונמכרים ללא מרשם - מסייעים בטיפול בכאב הראש. אולם ישנן תרופות משולבות, דוגמת אקסדרין, שנמצאו יעילות יותר בטיפול בכאב הראש של המיגרנה ובנוסף בטיפול גם בסימפטומים הנלווים לה כמו בחילות, רגישות לאור, רגישות לקול.

"שנית, תרופות קו שני בטיפול בחולי המיגרנה, שלא מוצאים מזור במשככי הכאבים, הוא טיפול בתרופות מרשם ייעודיות למיגרנה. הכוונה היא לתרופות עם התוויה מפורשת לטיפול בהתקף מיגרנה. חשוב ליטול אותן מיד בתחילת ההתקף, כדי להגביר יעילות. ריזלט, רילרט, אימיטרקס זומיג ונרמיג - כל אלה הן תרופות ממשפחת הטריפטנים, המסייעות לרבים מקרב הסובלים ממיגרנה. מיעוט של המטופלים מדווח על תופעות לוואי בלתי נעימות, אולם שינוי סוג התרופה ומעבר לקבוצת תרופות אחרת, בתוך המשפחה, לרוב מקל על העניין הזה ומפחית את תופעות הלוואי".

"מטופלים אחרים מסתייעים במשככי כאבים נוגדי דלקת. לאחרים מוצע גם טיפול מניעתי, לצד טיפול במשככי כאבים. ישנן תרופות שהתגלו באופן מקרי, כמפחיתות תכיפות ועוצמה של התקפי מיגרנה. לחלק מהחולים, תרופות להרפיית שרירים ו/או תרופות לטיפול באפילפסיה ו/או תרופות להורדת לחץ דם, מסייעות למנוע התקפי מיגרנה. כאשר התקפי מיגרנה מופיעים, משככי כאבים עושים את העבודה. טיפול משולב זה יעיל בקרב חלק מהחולים".

"לעתים הטיפול בתרופות הללו הוא משולב וגם עשוי לכלול טיפולים משלימים. דיקור סיני הוכח מחקרית כיעיל עבור חלק מהחולים. לרבים מהחולים, גם שינוי תזונתי והקפדה על דיאטה שאינה כוללת מאכלים מעוררי מיגרנה - מאוד מסייעים. כמעט כל מטופל יודע לזהות מה מעורר אצלו מיגרנה. זה יכול להיות קפה, יין אדום, שוקולד, גבינה צהובה ועוד".

"מה שהכי חשוב להדגיש, זו העובדה שאת הטיפול במיגרנה חשוב להתאים באופן אישי לכל מטופל. כל אחד מצליח להסתייע בטיפול משולב אחר. מי שמצליח להתמודד עם התקפי המיגרנה בדרך יעילה - ולהפחית את תכיפותם ועוצמתם, גובר משמעותית הסיכוי כי איכות חייו תשתפר.

באופן דומה, יפחתו המחירים החברתיים, משפחתיים, כלכליים ובריאותיים - מחירים שהחולה והציבור משלמים. לכן, חשוב להמשיך לנסות, להתנסות בטיפולים שונים ולא להרים ידיים. כל מי שסובל ממיגרנה חייב להאמין שיש טיפול שיעזור לו מאד - ואסור לו לנוח עד שימצא אותו".

לסיכום: מיגרנה משפיעה לא רק על האדם הסובל ממנה, אלא גם על מעגלי חייו השונים, הקרובים והרחוקים. חולה שאיננו מקבל טיפול מתאים - וחווה אחת לזמן מה התקף מיגרנה שמנטרל אותו ופוגע בתפקודו - הוא למעשה חולה המתקשה מאד להתמודד עם השלכות המחלה הנפוצה יחסית. על כן, חשוב מאד למצוא טיפול יעיל במיגרנות - וכך לשפר את איכות החיים ואת הבריאות הכללית ובד בבד לצמצם פגיעה כלכלית וחברתית, במעגל הקרוב והרחוק.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום