לוקחות ללב

(0)
לדרג

לב נשי, לב גברי - מי מפחד יותר מבעיות לב? והאם מקרי המוות האחרונים מדום לב משנים זאת?

מאת: מערכת zap doctors
לב העניין

מותם הפתאומי מבעיות לב של צעירים ובריאים בהם עוזי חיטמן, אורי אדלמן, דודו גבע ודודו דותן, וכן ניתוחי הלב שעבר ביל קלינטון, גורמים לתחושות פחד אישיות בקרב 35% מהאוכלוסייה. כך עולה מסקר שערכה אסותא מרכזים רפואיים באמצעות מכון שילוב. הסקר נערך בקרב מדגם ארצי מייצג של 505 נחקרים, בני 18 ומעלה. הסקר נערך לרגל השקת בדיקת CardioScan בבי"ח אסותא תל אביב, שבאמצעותה ניתן לבצע הדמייה תלת-מימדית של כלי הדם בלב.

הפחד עולה ומגיע לכדי 45% מהאוכלוסייה בגילאי 40 ומעלה, שהשיבו כי הידיעות על מותם של אותם מפורסמים גרמו להם לתחושות פחד.

בקרב קבוצת גילאי 40 ומעלה, נשים התגלו כחוששות יותר בהשוואה לגברים (54% לעומת 35% בהתאמה).

24% מהאוכלוסייה מוכנים להשקיע מעל 10,000 שקל על מנת לנבא את הסיכון שלהם להתקף לב פתאומי. מקרב בני 40 ומעלה, 18% מוכנים להשקיע מעל 10,000 שקל.

12% מהאוכלוסייה מוכנים להשקיע סכום הנע בין 1,000-5,000 שקל, ואחוז זהה מוכן להשקיע אותו סכום מקרב בני 40 ומעלה.

הממצא המעניין הוא שהאחוז הגבוה ביותר של אלו שמוכנים להשקיע 10,000 שקל ויותר הוא דווקא בקרב הצעירים בגילאי 18-22. אחריהם נמצאים בני ה- 30-39: 31% מהם מוכנים להשקיע מעל 10,000 שקל לאותה מטרה. האחוז מצטמצם כאשר מתייחסים לבני 60+: 10% מהם יוציאו 10,000 שקל לזיהוי מוקדם של התקף לב.

אחוז גבוה יותר של הגברים בגילאי 40 ומעלה מוכן לשלם יותר עבור הזיהוי המוקדם, לעומת נשים בגיל זה (23% לעומת 14%, בהתאמה).

על בדיקת ה CardioScan

בדיקת CardioScan מבוצעת במכשיר סי.טי. קרדיאלי המתקדם בעולם, מתוצרת חברת "סימנס" הגרמנית. המכשיר מאפשר הדמייה של כלי הדם הקטנים ביותר בלב וגילוי היצרויות בהם, בסריקה דו ותלת מימדית ללא צורך בבדיקה פולשנית. הבדיקה אורכת 9 שניות בלבד ומספקת תוצאות בדיוק של 99%. המכשיר מספק 64 פרוסות מידע בזמן הצילום, וקצב הסיבוב שלו עומד על יותר משלושה סיבובים בשנייה. עובדה זו מאפשרת גילוי ממצאים בגודל 0.4 מ"מ וסריקה בתוך כלי דם הקטנים מ-2 מ"מ. חשיבות הבדיקה היא ביכולתה לבצע גילוי מוקדם של טרשת עורקים בלב, ובכך להעניק לחולה הסובל מטרשת טיפול באמצעות שינוי סגנון החיים עם או בלי שילוב טיפול תרופתי ובאופן כזה להילחם בטרשת, עוד בטרם הפכה סימפטומטית. מחלת לב כלילית היא גורם המוות העיקרי בעולם המערבי. בישראל מתרחשים מדי שנה 30,000 התקפי לב, 4,200 מתוכם קטלניים.

הבדיקה מומלצת לקבוצה גדולה מאוד של אנשים הנמצאים בקבוצות סיכון: גברים מעל גיל 40 ונשים מעל גיל 50 המעשנים, בעלי היסטוריה משפחתית של מחלת לב איסכמית, הסובלים מיתר לחץ דם ועודף שומנים בדם, בעלי עודף משקל ושאינם עוסקים בפעילות גופנית. לחץ נפשי מהווה גם הוא את אחד מגורמי הסיכון, וכן קיום מחלת סוכרת. מעבר לכך, הבדיקה חיונית ביותר לחולי לב הסובלים מכאבים בחזה שמקורם אינו ברור, לחולים לאחר ניתוח מעקפים הסובלים מכאבים בחזה, לחולים הסובלים מפרפור פרוזדורים המועמדים לטיפול צינתורי בפרפור, לחולים שאובחן אצלם מצב כרוני של חסימה מלאה באחד העורקים הכליליים, וכן לאנשים הזקוקים לצינתור אך חוששים.

בואו לדבר על כך בפורום קרדיולוגיה

ובפורום מיכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום