תפקוד מיני: יש חיים גם אחרי גיל 50

(21)
לדרג

גברים רבים נתקלים בקשיים להגיע לזקפה ובירידה בחשק המיני. כך תשמרו על תפקוד מיני ותהנו מחיי מין מספקים לאורך זמן. וגם - מה הקשר לאוסטיאופורוזיס?

מאת: ד"ר רענן טל

גיל 50 מהווה נקודת מפנה אצל שיעור גדול מהגברים, הנאלצים להתמודד עם בעיות וקשיים שמעולם לא נתקלו בהם בעבר. ירידה בחשק המיני, ירידה בזקפה וירידה במצב הרוח הכללי הם רק חלק מהמאפיינים את גיל המעבר הגברי. בסביבות גיל 50, כאשר הגוף מתחיל בתהליך ההזדקנות, חלה ירידה הדרגתית בהורמון טסטוסטרון, שמאיצה אף היא את תהליך ההזדקנות וגורמת לסימפטומים שונים.


בעיות בתפקוד המיני

המכשול העיקרי באבחון הבעיה נובע מכך שסימני ההזדקנות והירידה בטסטוסטרון, המאפיינים 10% מבני ה-50 ומעלה ו-20% מבני ה-60 ומעלה, מופיעים בצורה איטית והדרגתית. גברים הסובלים מירידה בזקפה למשל, מתארים ירידה בתדירות ובעוצמה של זקפות הבוקר, ירידה בחשק המיני וירידה בעוצמת הזקפה. בשלבים הראשונים רוב הגברים מתעלמים מהבעיה, משום שהם מקווים שהיא תסתדר ללא טיפול, אחרים חושבים שמדובר בתהליך טבעי שלא ניתן לשינוי. עם זאת, הפרעה בתפקוד המיני היא סמן לבעיה כללית שקיימת בכל הגוף, העלולה להשפיע על הבריאות הכוללת, חוזק העצמות, חוזק השרירים, הזכרון וחדות המחשבה. אם בעבר הטיפול התמקד בבעיה המינית, אזי שהיום אנו רואים בבעיות בזקפה אור אדום שמחייב בדיקה מעמיקה של מערכות שונות בגוף.

כך למשל, גברים בני 50 ומעלה שחווים תסמיני גיל המעבר הנובעים ממחסור בטסטוסטרון ואינם מטפלים בבעיה, עשויים להחמיר את המצב עד כדי אוסטיאופורוזיס שתסמיניו מתחילים רק כאשר המחלה נמצאת במצב המתקדם שלה. אז כבר כל חבלה קלה הופכת לשבר רציני, מה שהופך את האבחון המוקדם לחיוני. הגורם החשוב ביותר בבניית עצם אצל גברים הוא הורמון הטסטוסטרון, ולכן חשוב לדעת שהטיפול התרופתי באוסטיאופורוזיס לא יהיה יעיל אם לא ישולב בטיפול במחסור בהורמון הטסטוסטרון, האחראי על בניית העצם. טיפול נוסף שמסייע בבניית עצם הוא פעילות גופנית, אם כי יש להתייעץ עם איש מקצוע בנוגע להיקף הפעילות הגופנית מאחר שמאמץ גופני גדול עלול לפגוע בחולה אוסטיאופורוזיס.

עשרת הדברות לתפקוד מיני תקין אחרי גיל 50:

1. אל תתעלם מהבעיה בזקפה, שכן היא עלולה להצביע על בעיה רפואית רחבה יותר, כמו מחסור בטסטוסטרון. ניתן לטפל בבעיה של מחסור בטסטוסטרון על ידי השלמת ההורמון בג'ל, זריקות ועוד.

2. אל תהסס להשתמש בטיפול תרופתי להפרעה בזקפה. גברים רבים בוחרים לא לטפל בתרופות בגלל הבושה ותחושת הערך העצמי. השיפור בתפקוד המיני יכול למנוע את התסכול.

3. חשוב לאבחן את הבעיה ולטפל בה מוקדם ככל הניתן. ככל שמתחילים טיפול בתפקוד מיני מוקדם יותר התוצאות טובות יותר, כיוון שהפגיעה במערכת פחות חמורה, הטיפולים קלים יותר, מהירים יותר ויעילים יותר.

4. שמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית והפסקת עישון משפרים את זרימת הדם ומאטים את תהליך הזדקנות כלי הדם ובכך מסייעים לתפקוד מיני תקין. על התזונה להיות דלה בסוכרים ובשומנים, עשירה בפירות, ירקות, דגים ובשר רזה. מומלצת פעילות אירובית שגורמת להמרצת פעילות הלב והריאות: ריצה, שחיה או הליכה, ולא פעילות של הרמת משקולות לדוגמא, שמגדילה את נפח השריר. לפני התחלת פעילות גופנית יש להיוועץ ברופא ספורט כדי לוודא שאתה כשיר לפעילות.

5. רצוי לעבור בדיקה תקופתית שכוללת בדיקת לחץ דם, שומנים בדם ורמת טסטוסטרון.

6. יש לדבר בפתיחות על הבעיות של שני בני הזוג ולא להתמקד רק בגבר. חשוב להיות מודעים גם לשינויים הפיזיולוגיים שמופיעים גם אצל בת הזוג.

7. אנשים מסוימים נרתעים מיחסי מין בגלל מצבם הבריאותי, לדוגמא התקף לב, וחוששים לחזור לקיים יחסי מין. חשוב להמשיך ולשמור על רמת תפקוד מיני תוך התייעצות עם רופא.

8. גם אם אתה סובל ממחלות כרוניות, זה עדיין לא אומר שפעילות מינית היא אסורה. הרופא שמטפל במחלה שלך, יוכל לתת לך מידע אודות הפעילות המינית.

9. רבים חוששים לשאול שאלות בתחום התפקוד המיני את הרופאים. כדאי לנסות ולהעלות את הנושא, רוב הסיכויים שהרופא יוכל לעזור.

10. אחת הבעיות שאיתן מתמודדים זוגות בגילאי ה-50 היא השגרה ואובדן הרומנטיקה. כדאי לנסות להכניס ממד חדש לפעילות המינית ולרענן את יחסי המין ככל הניתן.

ד"ר רענן טל הוא אורולוג מומחה, מרפאת אורומדיק, בית חולים אסותא


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום