כתף אל כתף: פריקה של מפרק הכתף

(3)
לדרג
תוכן מקודם

פריקת כתף שכיחה מאוד בגיל צעיר, בעיקר בקרב ספורטאים - וקיימת סבירות גבוהה להישנות התופעה. כיצד מטפלים באי יציבות של הכתף?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2311107 (מספר מקשר)

כתף הינה המפרק בעל טווח התנועה הגדול ביותר בגוף - זהו יתרונה וגם חולשתה של הכתף. הליכה על שתיים מצריכה טווח יד גדול, כדי להשיג דברים (יתרון), אך טווח התנועה הגדול בא על חשבון יציבות המפרק (חולשה).

מה משפיע על יציבות מפרק הכתף או אי יציבות המפרק?

יציבות מפרק הכתף תלויה במידה מסוימת במבנה הגרמי (מבנה העצם). הכתף מורכבת מאלמנטים גרמיים (של העצם), מרצועות המקיפות אותה וממערכת השרירים שמקיפה את הכתף. כל אלה צריכים לעבוד בסינכרון מושלם, על מנת שהכתף תישאר במקום. פגיעה באחד האלמנטים האלה עלולה לגרום לאי יציבות של הכתף -ולהתבטא בכאב, תת פריקה או פריקה מלאה של הכתף.

משמאל: כתף תקינה, באמצע: פריקת כתף קדמית, מימין: פריקת כתף אחורית. צילום: שאטרסטוק
משמאל: כתף תקינה, באמצע: פריקת כתף קדמית, מימין: פריקת כתף אחורית. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לפריקת כתף?

פריקת כתף שכיחה בעיקר בקרב צעירים ובריאים, בעשור השני והשלישי לחייהם. הסיבה השכיחה ביותר לפריקות כתף בגילאים אלה: נפילה עם יד מושטת לפנים (כשהיד מורחקת מהגוף בצורה סיבובית חיצונית, באזור הכתף). במצב כזה, ראש עצם הכתף נדחף לפנים, יוצא מתוך הגלנואיד (משטח מפרקי של עצם השכמה) - ונתפס על שפת המשטח הקדמית. הנזקים שעלולים להיווצר כתוצאה מכך, הם נזקים גרמיים (בעצם הממוקמת בחלק הקדמי של משטח השכמה) וכן שבר דחיסה בראש של עצם הזרוע. בנוסף, נגרמת גם מתיחה עד תלישה - של הרצועה והסחוס (המייצבים הקדמיים).

קיימים ענפי ספורט שמגבירים את הסיכון לפריקת כתף, כגון: כדורעף (בעיקר כאשר מבצעים הנחתה -ומישהו בולם אותה, כשהגוף קדימה והיד אחורה), כדוריד וכו'.

יש אנשים עם גמישות יתר של הכתפיים (גמישות רקמות סביב הכתף), הגורמת להישנות של פריקות - ללא קשר לגורמים חיצוניים.

פריקת כתף אצל אנשים מעל גיל ארבעים, מלווה לרוב בקרע של גידים בכתף (הגידים עוברים תהליך ניווני עם הגיל, חלשים יותר - ונוטים להיקרע). במקרים אלה, בנוסף לתיקון נזקי הפריקה - צריך לתקן גם את הגידים.

סיבוך נוסף שעלול לקרות ביחוד במבוגרים הוא פגיעה בעצבים שעובדים בקדמת הכתף.

מה יש לעשות מיד אחרי פריקת כתף?

הטיפול הראשוני מיד לאחר פריקת כתף הוא החזרת הכתף למקום (בדרך כלל, בבית החולים). השיטה המקובלת ביותר להחזרת הכתף למקומה היא שיטת היפוקרטס: מושכים את הגפה בהדרגתיות, כך שהשריר שמחזיק את הכתף בפריקה מתעייף - והכתף קופצת למקום. לאחר מכן, מקבעים אותה במקבע כתף כ-3 שבועות; וממשיכים עם פיזיותרפיה כ-3-4 חודשים.

מהו ניתוח ייצוב כתף?

הנזק הקובע הוא הנזק שנגרם בפריקה הראשונה - וכל פריקה נוספת עלולה להגדיל את הנזק ולהוסיף נזקים חדשים. זו גם הסיבה שלאחר פריקה ראשונה, גדל הסיכון לפריקות חוזרות (עד ל-90%: 9 מתוך 10 אנשים שפרקו כתף, יפרקו שוב את הכתף!) - בייחוד אצל צעירים פעילים ספורטיבית באותה קבוצת גיל.

לכן, לאחר פריקת כתף ראשונה בקרב צעירים פעילים ספורטיבית - לרוב, ההמלצה היא לנתח, כדי לייצב את הכתף. לאחר פריקה ראשונה אצל אדם שאינו פעיל ספורטיבית, מפנים לרוב לטיפול פיזיותרפיה; ורק במקרה שהוא ממשיך לפרוק את הכתף, למרות הפיזיותרפיה, מפנים לייצוב כירורגי לכתף.

מטרת הניתוח היא לטפל בנזקים שנגרמו בזמן הפריקה ולתקן אותם. ברוב המקרים, הניתוח מתבצע בטכניקת ארטרוסקופית (טכניקה זעיר פולשנית, שבה מוחדר טלסקופ אופטי לכתף ודרך נקבים קטנים מוחדרים המכשירים שבעזרתם מייצבים את הכתף). לרוב, הניתוח מתבצע תחת הרדמה מלאה ונמשך כשעה.

ישנן גישות שונות לייצוב הכתף: הגישה המקובלת היא החדרת עוגנים בתוך העצם (השפה הקדמית של המשטח המפרקי של השכמה). לעוגנים אלה, מתחברים חוטים שבאמצעותם קושרים את הסחוס והרצועה המייצבת של הכתף למיקומם. במקרים שהנזקים שנגרמו גדולים, נדרשים לעיתים ניתוחים מורכבים יותר, כגון העברת עצם אל החלק הקדמי של המשטח המפרקי של השכמה.

מטרתו של הטיפול הפיזיותרפי הוא לשפר את טווחי התנועה. צילום: שאטרסטוק
מטרתו של הטיפול הפיזיותרפי הוא לשפר את טווחי התנועה. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן נמשך תהליך ההחלמה מניתוח לייצוב כתף?

לאחר הניתוח, מקבעים את הכתף לתקופה בת שלושה שבועות עד חודש וחצי (בהתאם למידת הנזק ולשיקול הכירורג). לרוב, יש להימנע מפעילות ספורטיבית מאומצת במשך חצי שנה.

לאחר תקופת הקיבוע, מתחיל תהליך טיפול פיזיותרפי שמטרתו לשפר את טווחי התנועה, לחזק את השרירים באזור - ולהשיב את השליטה במרחב הכתף (תחושה פרופריוצפטיבית - מודעות הגפה במרחב).

תהליך הטיפול הפיזיותרפי נמשך כשלושה וחצי חודשים; השאיפה היא להגיע בתום התהליך לכתף יציבה וחזקה, בעלת טווח תנועה מלא או כמעט מלא.

מהו שיעור ההצלחה בניתוח?

שיעור ההצלחה של ניתוח לייצוב כתף הינו כ-90%. הצלחה, משמעותה שהמטופל איננו סובל מהישנות פריקות ותתי פריקות.

בקרב אנשים עם גמישות יתר בכתף, אחוזי הצלחת הניתוח נמוכים יותר - מכיוון שיש להם נטייה גדולה יותר לפריקות. עם זאת, לאנשים עם גמישות יתר בכתף - יש אפשרות קלה יותר להחזיר את הכתף למקומה, לאחר הפריקה וחלקם גם מבצעים זאת בעצמם.

לסיכום: פריקת כתף הינה מצב רפואי שכיח יחסית בגילאים צעירים. חשוב להחזיר בהקדם את הכתף הפרוקה -למקומה. לאחר פריקת כתף, קיימת סבירות של 90% לפריקה חוזרת בקרב צעירים פעילים ספורטיבית לכן, מומלץ לשקול לבצע ניתוח לייצוב הכתף.

ד"ר משה פריטש (פרי) הוא מומחה בכירורגיה אורטופדית של הכתף, במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
ד"ר משה פריטש (פרי)
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום