עקמת אידיופטית? שיטת CLEAR

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עקמת אידיופטית היא עקמת שמקורה אינו ידוע. כיצד מאבחנים אותה? מהו הטיפול הקונבנציונלי? ומה מיוחד בשיטת הטיפול "CLEAR", שהופך אותה ליעילה כל כך?

טיפול כירופרקטיקה
077-2307098 (מספר מקשר)

קיימים גורמים רבים לעקמת - ובהם מחלות שמקורן במערכת העצבים ושינוי במבנה החוליות ועוד; עם זאת, רוב מקרי העקמת מאובחנים כעקמת נעורים אידיופטית (ובלעז: Idiopathic Scoliosis) שמקורה איננו ידוע. ההסבר המקובל היום שהעקמת נגרמת כתוצאה מלקות בתפיסה המרחבית של המוח- טעות בפרוש של מה ישר ומה עקום. כאשר יש לקות גנטית, גורמים סביבתיים שונים כפעילות ספורטיבית חד צדדית המשפיעה לרעה על עקומות עמוד השדרה עלולים לגרום לה להתפרץ.

במה מתבטאת העקמת?

העקמת באה לידי ביטוי בעמוד השדרה, בשלושה ממדים: עקמומיות צדית, עקמומיות סיבובית ושינוי בעקומות הטבעיות של עמוד השדרה. במרבית המקרים, העקומה הצווארית הקדמית והעקומה החזית האחורית נוטים להשתטח.

כיצד מזהים עקמת?

4.5% מכלל האוכלוסייה סובלים מעקמת. בנות נוטות ללקות בעקמת משמעותית מעל 20 מעלות פי 7 מאשר בנים. העקמת נוטה להתפרץ בזמן גדילה מהירה, כך שאצל בנות נוטים לראות התפתחות העקמת שנה לפני המחזור ואצל בנים בגילאים בין 13 ל-14. בכל מקרה רוב מקרי העקמת מתגלים מגיל 10 ואילך.

הגילוי אינו מתרחש בעקבות תלונות על כאב, אלא - במרבית המקרים - מתוך תשומת הלב של ההורים או הרופא המטפל לאי סימטריות כלשהי, אשר מעוררת את חשדם (למשל: כתף גבוהה יותר מהשנייה, שכמה בולטת וכו').

חשוב לדעת כי לגילוי המוקדם יש משקל רב בהצלחת הטיפול; וככל שמתחילים טיפול מוקדם יותר, כך התוצאות טובות יותר, מה גם שעקמת מעל 30 מעלות גורמת לשינוי במכניקה של עמוד השדרה וכתוצאה מכך, עלול להתחיל סיבוב של החוליות, תהליך שמחמיר את מצב העקמת.

מהו התהליך הטיפולי הסטנדרטי בעקמת?

בנטייה של עד 10-25 מעלות, נמצאים במעקב ובודקים לאן ובאיזה קצב העקמת מתפתחת. במקביל, המטופל נשלח להתעמלות בשיטת שרוט, שהיא שיטה פיזיותראפית של תרגול השרירים ועבודה נשימתית, שחייה, פילאטיס ועוד.

כאשר יש החמרה או עלייה מעל 25 מעלות, ההמלצה תהיה להשתמש בסד כלשהוא, לרוב בכל שעות היממה. מ-40 מעלות ואילך ועדיין, כאשר אנחנו נמצאים בשלב הגדילה, ההמלצה במרבית המקרים תהיה לבצע ניתוח. הניתוח אמור להיעשות במקרים בהם יש חשש לפגיעה בתפקוד ריאות או לב, אך בפועל הוא נעשה, לרוב, בגלל היבט אסתטי.

מדובר בניתוח קשה, הן בהיבט הפסיכולוגי והן בהיבט הפיזיולוגי. על פי רוב, לאחר כשנה מיום הניתוח, יש הרעה של 3-4 מעלות מבחינת תוצאות הניתוח, ולאחר מכן, מידי שנה, מתרחשת הרעה נוספת, בשיעור מעלה אחת.

מהי שיטת קליר (CLEAR)?

מדובר בשיטת טיפול אמריקאית, בעלת אחוזי הצלחה גבוהים, אשר פועלת בכ-30 קליניקות בחו"ל. השיטה אקטיבית - ובמסגרתה המטופל עובד בקליניקה ובמקביל נבנית לו תכנית אינטנסיבית ביתית, כאשר המטרה היא ללמד את המוח לאמץ תנוחה חדשה בגוף. לשיטה יש שלושה שלבים: ריכוך, תיקון וקיבוע.

ריכוך - שחרור והארכת השרירים, הרצועות והגידים, שבמשך הזמן התקשחו, כתוצאה מהעקמת. המטרה היא שיפור טווח התנועה של עמוד השדרה; והדבר נעשה על-ידי ציוד ייחודי, שפותח במיוחד למטרה זו.

תיקון - שימוש בטכניקות בטוחות ועדינות של הזזת חוליות, תוך הסתייעות במדידות של צילומי רנטגן.

קיבוע - מטרתו להקנות מחדש לשרירים את היכולת להחזיק את היציבה החדשה ולאפשר למערכת העצבים המרכזית להתרגל למנח המתוקן של החוליות.

כל אלה מתבצעים על ידי תרגול באמצעות פלטת רטט, עם
משקולות מיוחדים, תרגילי התעמלות, שימוש בכיסא מתיחה מיוחד ועוד.

במהלך הטיפול, עובדים באינטנסיביות גם על החזרה של העקומות הטבעיות, תוך דגש על העקומה הצווארית, מכיוון שהרבה רפלקסים והיבטים נוירולוגים קשורים בה - ואם היא איננה מתפקדת כמו שצריך, יהיה קשה לשפר את מצב העקמת.

לאיזה גיל מתאים הטיפול בשיטת קליר?

השיטה מתאימה לעקמת ילדים, נוער ומבוגרים. בעקמת נעורים הטיפול מתבצע עד גיל איחוי העצם (18); בתחילה, 2-3 מפגשים שבועיים בקליניקה; לאחר הטיפול ה- 24, מבצעים צילום, על מנת לראות את השיפור - ולבחון את המשך הטיפול.

בדרך כלל, המינון יורד ל-1-2 טיפולים שבועיים בקליניקה, לעוד סט של 24 טיפולים; ואחרי כן, מגיעים רק מידי פעם למעקב, כאשר העבודה בבית נמשכת כל העת. חשוב לציין שהתכנית הטיפולית היא אישית ומותאמת לכל מקרה, לפי הנטייה במעלות וחומרת העקמת.

שיטה זו היא השיטה היחידה אשר מעניקה מענה טיפולי גם למבוגרים, משמע לבעלי עקמת מעל גיל 18. הפנייה לטיפול בגיל זה היא בדרך כלל בעקבות כאבים ורצון לשפר את מצב העקמת

לסיכום: שיטת קליר מציעה דרך יעילה ואפקטיבית, ללא ניתוח, לשיפור העקמת. עם זאת, אין לפסול שילוב בין השיטות ודרכי פעולה נוספות, הכל בהתאם לחומרת מצב העקמת, גיל ורצון המטופל.

ד"ר מיכאל שוורץ הוא מומחה לכירופרקטיקה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת Zap
doctors.


בואו לדבר על זה בפורום עקמת.

  • צור קשר
ד"ר מיכאל שוורץ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום