דלקת שדרה מקשחת: מחלה עלומה

(21)
לדרג

סובלים מכאבי גב מסתוריים, שפוגעים גם באגן ומשתפרים דווקא בתנועה - ולא במנוחה? כנראה שאתם סובלים מדלקת חוליות מקשחת. לא צריך לסבול, ניתן להקל

מאת: פרופ' אורי אלקיים

דלקת שדרה מקשחת פוגעת במפרקי האגן ובעמוד השדרה וגורמת לכאבי גב כרוניים, בעיקר אצל אנשים צעירים. מהי שכיחותה בקרב האוכלוסייה בישראל? מדוע קשה מאוד לאבחן אותה - וכיצד ניתן לטפל בה?

דלקת שדרה מקשחת, או בשמה הלועזי Ankylosing Spondylitis - נחשבת לאב טיפוס של מחלות "ספונדילוארתרופתיות", המערבות בפגיעתן הן את מפרקי האגן, הן את עצמות עמוד השדרה לכל אורכו, והן את המפרקים הפריפריים.

דלקת זו מאפיינת בעיקר גברים צעירים, בעשור השלישי לחייהם, הסובלים מכאבי גב כרוניים. יחד עם זאת, רק חמישה אחוזים מכלל מקרי כאבי הגב הכרוניים נובעים מהדלקת. מה עושים כשהדלקת מופיעה וכיצד מאבחנים אותה? על שאלות אלה ונוספות נשיב במדריך זה.

מהי שכיחותה של דלקת שדרה מקשחת באוכלוסייה?

שכיחות המחלה המוערכת היא חצי אחוז, אך נתון זה משתנה באזורים שונים בעולם ותלוי ברקע הגנטי של האוכלוסייה. כיום, שכיחותה גבוהה מאוד בצפון אירופה, ומגיעה אף לכדי 1.5 אחוזים, בארץ כגון נורבגיה.

באיזה גילאים דלקת שדרה מקשחת מופיעה בדרך כלל?

המחלה מתפרצת בגילאים צעירים. שיא הופעת המחלה הוא בעשור השלישי לחיים. נדיר מאוד שהמחלה מתחילה מעבר לגיל 40. בעבר, כשהאבחנה התבססה על צילומי רנטגן, היתה סברה כי המחלה שכיחה פי שלוש יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. אך בפועל, השכיחות שלה כמעט זהה בין המינים, אך אצל נשים היא נוטה להיות קלה יותר, ומתבטאת פחות בשינויי מפרקים מבניים.

מהם הגורמים לדלקת חוליות מקשחת?

דלקת חוליות מקשחת נובעת מגורמים שונים, אך עיקרה הוא בגורם גנטי בעל חשיבות מירבית. ידוע כי אנטיגן הקרוי HLA-B27 נמצא אצל 90 אחוזים מהחולים. יחד עם זאת, לדלקת זו ישנם גורמים סביבתיים, כגון זיהומים, שגם להם חשיבות רבה כגורמים למחלה.

כיצד ניתן לאבחן את הדלקת?

האבחנה לדלקת מתבססת על שילוב של תמונה קלינית וכן על פי אמצעי הדמיה. התמונה הקלינית הקלאסית הינה כאבי גב בעלי אופי דלקתי, המתאפיינים בהתחלה הדרגתית, כאבים המעירים את החולה במחצית השניה של הלילה, נוקשות בוקר של למעלה מחצי שעה ושיפור הכאב בהפעלה ובתזוזה.

ההדמיה מכוונת להוכיח שאכן קיימת דלקת במפרק הסאקרואילאקלי. במקרים מתקדמים של המחלה, ניתן לאתר את התהליך על ידי צילומי רנטגן פשוטים, אך בשנים הראשונות של המחלה, ניתן להוכיח את התהליך הדלקתי אך ורק בבדיקת MRI .

איזה תסמינים ראשוניים עלולים לעורר חשד לקיום הדלקת בגופנו?

כאבי גב בעלי אופי דלקתי, המובדלים מכאבי גב מכאניים, המתפרצים לרוב באופן פתאומי, לדוגמא אחרי מאמץ גופני, ונוטים להשתפר במנוחה. כאבי גב דלקתיים משתפרים דווקא בתזוזה, ומאפיינים את שעות הלילה והבוקר.

מדוע, לעתים, לוקח כל כך הרבה זמן לאבחן את הדלקת ומהי הבעייתיות הקיימת באבחון?

הזמן הממוצע לאבחנה הוא בממוצע שבע שנים. הסיבות לזמן הממושך הן רבות. ראשית, קיימת מודעות יחסית נמוכה למחלה. רוב כאבי הגב הכרוניים אינם נובעים מרקע דלקתי ועל כן קשה יותר לקשר אותם למחלה זו. בנוסף, בעבר, האבחנה נקבעה רק על פי צילומי רנטגן פשוטים. אך כיום אנו יודעים כי רק במקרים מעטים, ניתן באמת לאתר את הדלקת בצילומי רנטגן, בשנים הראשונות לקיומה.

איזה אברים נוספים עלולים להיפגע מהמחלה, בנוסף לעמוד השדרה עצמו?

מעבר למפרקי האגן ועמוד השדרה, המחלה עלולה גם להתבטא במפרקים אחרים - במיוחד מפרקי הגפיים התחתונות - וכן בדלקות גידים כגון גיד אכילס. בנוסף, קיימים לה ביטויים חוץ מפרקיים שונים. השכיח שבהם: אובאיטיס (דלקת הענבית) הפוגעת בכרבע מן החולים. בנוסף, קיימת שכיחות יתר של דלקות מעיים, כגון מחלת קרוהן וקוליטיס, ופסוריאזיס.

מהן דרכי הטיפול הנפוצות במחלה?

כדי לשפר את תסמיניה, יש להקפיד על חוזקו של מרכז הגוף, על עמידה זקופה ועל משקל נכון. הקו הראשוני התרופתי בטיפול הינו תכשירים אנטי-דלקתיים שאינם סטרואידים, המשיגים שיפור אצל מרבית החולים. בחולים שבהם טיפול זה אינו נסבל או אינו מועיל, יש לעבור לטיפול ביולוגי בתכשירים שהינם חוסמי TNF אשר הינם בעלי יעילות גבוהה.

פרופ' אורי אלקיים, מומחית בראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום