פציעות ספורט: יתרונות הפיזיותרפיה

(0)
לדרג

ספורטאים מקצועיים משלמים מחירים גופניים לא פשוטים כשהם נפצעים. מהן פציעות הספורט הנפוצות? כיצד מטפלים בהן? ומה יש לפיזיותרפיה להציע?

מאת: דוד זבארו

ספורטאים מקצועיים מקדישים את חייהם ומיטב זמנם לספורט שבו הם מתמחים. ביחד עם ההתמקצעות, האימונים, האדרנלין וההנאה לעתים קרובות ספורטאים אלה נפצעים בפציעות נקודתיות, או בפציעות שממשיכות להטריד כל החיים.

מה גורם לפציעות בקרב ספורטאים, יחסית לקהל הרחב?

אצל ספורטאים מקצועיים, המקומות המועדים לפציעות מאופיינים על פי סוג הספורט שבו הם עוסקים. בטניס, למשל, פציעות הספורט הנפוצות הן בדרך כלל באזור הכתפיים, המרפקים והגב - אבל בעצם רוב הספורטאים המצטיינים חשופים לכל פציעה אפשרית, עקב מאמץ רב שמופעל על גופם. מגיעים אלי לקליניקה, בין השאר: כדורסלנים, רוכבי אופניים מקצועיים ומתאגרפים, מתאמני קיק-בוקסינג וכדור יד, שנפצעו תוך כדי הפעילות הספורטיבית המאומצת, ונדרשים לטיפול. לעתים, פציעת ספורט יכולה להתרחש גם תוך כדי תנועה שגרתית, שבוצעה באופן הלא נכון.

בניגוד לחובבי ספורט שאינם מקצועיים, ספורטאים מקצועיים, מעצם עיסוקם, מועדים לפציעות חוזרות ונשנות. ברגע שהפציעה מתרחשת באזור עמוד השדרה הסיכוי לפגיעה נוספת בעתיד הוא גדול יותר מאצל אדם רגיל, כי מדובר על אזור פחות עמיד. לכן, תמיד, מומלץ לא להזניח אף פציעה, גם לא כזאת שנראית קטנה ופתירה, וללכת לטיפול פיזיותרפיסטי אצל בעל מקצוע שמתמצא בסוג הספורט המדובר, כדי לטפל בבעיה מהשורש, ולמנוע את חזרתה.

מהן פציעות הספורט שחוזרות על עצמן בדרך כלל?

הפציעות שחוזרות על עצמן הן בדרך ככל באזור עמוד השדרה, הצוואר, הכתפיים והברכיים - במידה שווה.

כיצד מטפלים בפציעה באזור עמוד השדרה?

פציעות באזור עמוד השדרה מאופיינות בפריצות דיסק, בבעיות מפרקים וחוליות, שיוצרות כאבי גב. את כל אלו נדרש בדרך כלל לשחרר באופן מנואלי, ידני, על ידי טיפול פזיותרפיסטי. בנוסף לטיפולים הידניים, ישנם מכשירי עזר חשמליים, כגון קרן אולטרסאונד וזרמים חשמליים, שנועדו לשפר את זרימת מחזור הדם ולהפיג את הכאב.

האם טיפול פיזיותרפיה משתלב תמיד עם טיפול תרופתי-קונבנציונאלי?

טיפולים פיזיותרפיסטיים מסוג של פציעות ספורט מאסיביות תמיד משולבים ביחד עם טיפול תרופתי. במצבים חריפים במיוחד, ניתן לתת למטופל אף זריקות וולטרן או קורטיזון לשיפור המצב - תלוי כמובן בחומרת הבעיה. אך זריקות אלו מומלצות, בעיניי, רק במצב שבו אין ברירה ושום דבר אחר לא פועל.

האם טיפול בפציעות ספורט הוא ארוך טווח?

בדרך כלל, אורכו של טיפול פזיותרפיסטי בפציעות מסוג זה נע בין שישה לעשרה שבועות, תלוי באופי הבעיה. ישנן גם פציעות שגורמות לכאב מקומי נקודתי, אך בדרך כלל כאשר הכאב משלב בתוכו גם כאב מקרין הטיפול לוקח שבועות אחדים ויותר.

כיצד ניתן למנוע פציעות ספורט?

כל ענף והפציעות האופייניות לו - אך ענפי הספורט הקבוצתיים מתאפיינים ביותר פגיעות - בגלל אלמנט המגע. כדאי להכין מראש את הגוף לפעילות ספורטיבית על ידי חיזוק והגמשת השרירים והמפרקים טרם הפעילות, וכן לבצע חימום אפקטיבי לפני הפעילות.

דוגמה לסיפור הצלחה של טיפול ב"פצוע ספורט"

בעבר הגיע אלי שחקן כדוריד בגלל כאבי גב קשים, זאת לאחר שמספר רופאים המליצו לו לעבור ניתוח. חשוב לציין כאן כי אנשים, וספורטאים בפרט, נכנסים במצב זה לקונפליקט לא פשוט: מצד אחד מובטח להם ניתוח שאולי מבטיח להם ריפוי מהיר, או לגשת לתהליך טיפול ושיקום, שייקח להם יותר זמן, אך אולי "יחסוך" להם ניתוח. אותו שחקן החליט לעבור טיפול פיזיותרפי, בידיעה שזהו תהליך שמצריך התמדה ועבודה קשה. לאחר תקופה של טיפולים הוא חזר לשחק כשחקן מקצועי, והכאבים חלפו ללא צורך בניתוח.

דוד זבארו הוא פיזיותרפיסט מוסמך, בעל מכון פיזיותרפיה פרטי המתמחה בטיפול בספורטאים ובפגיעות ספורט, לצד טיפול פיזיותרפי לקהל הרחב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום