גידולי ראש-צוואר: תסמינים וטיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גידולי ראש-צוואר עשויים להתגלות במספר איברים: בלוטות הרוק, בלוטת התריס, בלוטות הלימפה, הריריות ודרכי הנשימה העליונות. כיצד מאבחנים ואיך מטפלים?

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2317742 (מספר מקשר)

קיימים סוגים רבים של גידולים באזור הראש-צוואר; לכל גידול יש התנהגות מאפיינת - ואופן הטיפול בו נקבע לפי סוג הגידול, מיקומו הספציפי, האם הוא ממאיר או לאו - ואם הוא ממאיר, באיזה שלב הוא נמצא? והאם יש לו גרורות? באופן גורף, ניתן לומר כי הטיפול המקובל הוא ניתוח ו/או שילוב של כימותרפיה והקרנות.

מהם התסמינים של גידולי ראש-צוואר?

כאמור, רשימת האיברים הנכללים היא רחבה - ולכן התסמינים שיופיעו הם לפי מיקום הגידול, האיברים המעורבים וכדומה. למשל: יכול להופיע גוש בצוואר ללא כאבים, כאבי ראש, קושי בבליעה, קושי בנשימה, שינוי בקול, צרידות ועוד. גידולים בדרכי עיכול עליונות, כגון בשפתיים, בחלל הפה, בלוע ובגרון הסממן הכי בולט שלהם הוא קושי בבליעה.

האם ניתן לאפיינם לפי גיל, מגדר וכדומה?

התסמינים מגוונים - והגידולים עלולים להופיע מרגע הלידה ואילך, בכל גיל. אם ננסה לאפיין בכלליות, אז נציין כי גידולי בלוטת התריס מופיעים יותר אצל נשים מאשר אצל גברים; גידולי דרכי הנשימה העליונות שכיחים יותר אצל מעשנים וצרכני אלכוהול; וגידולים ספציפיים מופיעים בעקבות חשיפה לחומרים שונים, כמו אסבסט, שבבי עץ וחומרים מסרטנים שונים.

מה קורה לאחר שלב האבחון?

לאחר אבחון סוג הגידול וגודלו, תיעשה בדיקה גופנית - ולאחר מכן, תיעשה בדיקת הדמיה בעזרת אולטרה-סאונד, CT או .MRI בדיקות אלה יסייעו בקביעת מיקום הגידול ומידת ההתפשטות והחדירה לאיברים חיוניים. בשלב הבא, תילקח ביופסיה או ציטולוגיה - לאבחון תאים בודדים, על מנת להתמקד ספציפית בסוג הגידול, ובהתאם לכך, יתוכנן הניתוח להסרת הגידול. חשוב לציין כי יש חשיבות מכרעת לאבחנה המבדלת, המאפשרת טיפול מותאם אישית למטופל. כאשר הגידול מפושט, נעזרים גם בכימותרפיה ובהקרנות, על מנת להקטין את ממדיו.

האם חל שינוי מבחינת הטיפול בגידולים ממאירים?

יש התקדמות מתמדת בדרכי הטיפול ומשתפרים הטיפולים הכימותרפיים, נכנסות תרופות חדשות; וגם אמצעי הניתוח הכירורגיים משתפרים. כיום חלק מהניתוחים נעשה בשיטה אנדוסקופית (זעיר פולשנית) שמאפשרת חתך קטן, דיוק רב והחלמה מהירה יותר.

במיקומים נגישים, הניתוח נעשה ע"י רופא מנתח באופן ידני; ואילו באזורים פחות נגישים, באמצעות רובוט. בסך הכול, יש קבוצה גדולה של גידולים, שהשיפור בתוחלת החיים בה משמעותי מאוד.

מהו סרטן השקדים? מהם גורמי הסיכון?

סרטן השקדים הוא סרטן בגרון, שיכול להיות בשקדי החך, אשר ממוקמים משני צדי הגרון, או בלע האף (אדנואידים="פוליפים" בלשון עמך), או בשקדים לשוניים, אשר נמצאים בחלק האחורי של הלשון. רוב מקרי סרטן השקדים הם קרצינומה של תאים קשקשיים, אשר מתעוררת ברקמות רירית של הפה, או לימפומות גידולים של מערכת הלימפה.

גורמי הסיכון העיקריים הינם:

גיל 50 ומעלה
מין זכר
צריכה מוגברת של אלכוהול
מערכת חיסונית מוחלשת
זיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV)
עישון או שימוש במוצרי טבק אחרים

מהם התסמינים של סרטן השקדים?

סרטן השקדים מתחיל כפצע אחורי בגרון, שאינו נרפא עם הזמן - וגורם לבעיות אכילה ו/או בליעה. לעיתים, יתווספו גם קשיים ותחול ירידה במשקל. סימנים שמחייבים התייחסות רופא: שינוי של חוש הטעם, ריח רע מהפה, דימום, הבדלים בגודל השקדים, קשיי בליעה או אכילה, נפיחות בבלוטות הלימפה בצוואר וכאב גרון.

כיצד מטפלים בגידולי גרון באופן כירורגי?

מטרת הטיפול הכירורגי בגידולים בגרון היא הסרת הגידול והרקמות הנגועות, תוך שמירה על הפקת הקול ועל יכולת הבליעה. כמובן שככל שהכריתה תהיה רחבה יותר, כך היקף הפגיעה יהיה רחב יותר. היקף הניתוח נקבע על פי מיקום ודירוג הגידול, לעיתים ע"י הוצאת מיתר קול או חלק ממנו, לעיתים ע"י הוצאת מחצית הגרון במישור קדמי-אחורי; ובפעמים אחרות, נדרש ביצוע חתך אופקי, מעצם הלשון ועד לסחוס התירואיד. במקרים קשים, כאשר יש צורך בכריתה שלמה של הגרון, מחברים את קצה קנה הנשימה לתחתית הצוואר.

עד כמה חשוב גודל הגידול בראש-צוואר לפרוגנוזה?

ככל שהגידול קטן יותר, כך הפרוגנוזה טובה יותר; ככל שהגידול עבה וחודרני יותר, הפרוגנוזה פחות טובה. שיעורי ההישרדות בגידולי ראש-צוואר משתנים - ויכולים להגיע עד ל-90%, תלוי במאפייני הגידול ובמיקומו. יש חשיבות רבה מאוד לשלב המעקב לאחר הטיפול, מכיוון שהישנות המחלה שכיחה יותר בשנים הראשונות אחרי הטיפול.

מהו הגידול השכיח באזור הראש-צוואר?

אחד הגידולים הבולטים הוא גידול באזור בלוטות הרוק, שמתבטא - על פי רוב - בגוש שאיננו חולף, אלא אפילו הולך וגדל. בשלב מתקדם של הגידול, הגוש יכול לכאוב וללחוץ על איברים אחרים ואף לערב עצבים, עד לשיתוק מסוים באזור הפנים.

במרבית המקרים, גידול זה יוסר בניתוח לעיתים,ישולב טיפול כימותרפי והקרנות. לחלק גדול מגידולי ראש-צוואר יש נטייה להתפשטות ולשלוח גרורות, ואז יש צורך גם לנקות את הפיזור.

בדרך כלל, "התחנה הראשונה" היא לימפה צוואר. כלומר, נעשית דיסקציה צווארית, כחלק מהניתוח. יש לציין כי טיפול בקרינה בגידולי ראש-צוואר הוא טיפול מקובל מאוד; ובמקרים מסוימים, יעיל לא פחות מטיפול כירורגי. היתרון הבולט של טיפול בקרינה טמון בכך שהוא שומר על שלמות האיבר המוקרן - ועל תפקודו.

פרופ' מ.ק. אבירם נצר היה סגן מנהל מחלקת אף אוזן גרון במרכז רפואי רמב"ם.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום