סרטן ראש צוואר: אבחון וטיפול

(1)
לדרג
תוכן מקודם

סרטן ראש - צוואר הוא הכינוי של גידולים ממאירים הממוקמים באזור הראש והצוואר. עישון ואלכוהול מגבירים את הסיכון לחלות. אבחון מוקדם עשוי להציל חיים

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2317742 (מספר מקשר)

"סרטן ראש - צוואר" - כך קרויה קבוצה גדולה של גידולים ממאירים במערכות הגוף ובהן: בלוטות הלימפה, בלוטות הרוק, בלוטות התריס, פה, לשון, סינוסים והגרון.

למעשה, כל מערכת הנשימה והעיכול העליונות נכללות בקבוצה זו. שכיחות הסרטן במערכת זו היא גבוהה יחסית ועומדת על כ-5% מכלל הגידולים הממאירים. פעולות מניעה וגילוי מוקדם עשויים להציל חיים.

איך נאבחן את הסרטן?

מכיוון שקשה לקבוע מהי קבוצת הסיכון ומהם הסימנים המקדימים לסרטן זה, מכיוון שהוא כולל כל כך הרבה סוגים ואזורים של גידולים ממאירים, חשוב מאוד לשים לב לגושים אשר מופיעים בכל מקום באזורים הללו, ובאופן כללי, לבדוק כאבים ולברר לעומק צרידות מתמשכת, קשיי נשימה, קשיי בליעה, כתמים לבנים בפה, נפיחות או דימום, נפיחות מתחת לסנטר, נמנום בשרירי הפנים, כאבי אוזניים וכדומה.

האבחנה הרפואית תכלול בדיקה גופנית, זיהוי המקום החשוד ולאחר מכן בדיקת ביופסיה, בדיקות דם, אנדוסקופיה, אולטרסאונד, MRI, CT וכל בדיקה אחרת אשר תוביל לממצא פתולוגי חד משמעי.

מה הם הגורמים העיקריים לסרטן ראש-צוואר?

הגורמים העיקריים שהוכחו הינם אלכוהול ועישון. הימנעות מגורמים אלה מאוד משמעותית וחשובה. כמו כן, לאלה הסובלים מווירוסים מסוימים, כגון: וירוס הפפילומה האנושי, וירוס אפשטיין-בר, סינדרום פלאמר-וינסון וכדומה. חשוב לעקוב כל העת ולוודא שלא מתפתח גידול ממאיר.

עד כמה חשוב האבחון המוקדם?

האבחון המוקדם קריטי - ומאוד משמעותי להצלחת הטיפול. ככל שהזיהוי והאבחון הוא בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה גבוהים יותר. לאחר הבדיקות, ובשלב האבחון האחרון, נקבע שלב המחלה, ובהתאם לו נקבעת דרך הטיפול.

מהם אמצעי הטיפול?

תכנית הטיפול מותאמת באופן אישי ועל-פי מיקום, גודל וסוג הגידול הממאיר. הטיפול יכול לכלול: ניתוחים לשם כריתת הגידול הממאיר, הקרנות או רדיותרפיה להרס תאי סרטן וכימותרפיה (בתרופות או דרך הווריד).

אלה שלושת האמצעים העיקריים, אשר פעמים רבות
משלבים ביניהם: הכל בהתאם לאגרסיביות הגידול, שלב הסרטן ומצבו הרפואי של החולה.

באיזו מידה הטיפולים יעילים?

יש משמעות מכרעת לשלב בו מצוי הגידול המאובחן ומיקומו; ככל שמקדימים לאבחן, ברוב סוגי הגידולים, הסיכויים להצלחה הם גבוהים. הטכנולוגיה המתקדמת של הרפואה אינה עוצרת לרגע ולכן יש כל הזמן שיפור בטכניקות ואפשרויות הניתוח, גישות חדשות ומתקדמות, גישה למקומות שעד לא מזמן הייתה בלתי אפשרית, טיפולי לייזר המאפשרים חיתוך מדויק וטוב יותר, הקרנות מדויקות ויעילות יותר, תרופות כימיות חדשות. למעשה, כל הזמן הטכנולוגיה מאפשרת לנו להתקדם יותר ויותר ולטפל בצורה יעילה ביותר בסרטן.

מה צפוי למטופל בסיום הטיפול?

חולה שטופל והבריא חייב להיות במעקב רפואי צמוד וזאת על מנת להיות "עם היד על הדופק" ולגלות, במידה ומופיעים, סימנים של חזרת המחלה, מיד עם הופעתם - ולטפל בהתאם. המעקב הצמוד כולל ביקורות רופא והדמיות חוזרות.

איזה רופאים מטפלים בסרטן ראש-צוואר?

המומחים משתנים בהתאם למיקום הסרטן והשלב בו הוא מצוי. בדרך כלל, מדובר בצוות ובו מומחי א.א.ג, פתולוגים, מנתחי פה, אונקולוגים, רופאי שיניים, מנתחים פלסטיים, פיזיותרפיסטים ועוד.

מדוע חשוב להגביר את המודעות לגורמי המחלה?

החשיבות המניעתית קריטית ומאוד משמעותית. הסברה ומניעה של צריכת אלכוהול ועישון הם המפתח להורדת שכיחות מחלת סרטן ראש-צוואר.

פרופ' אבירם נצר הוא סגן מנהל מחלקת אף, אוזן גרון, וניתוחי ראש וצוואר -בקריה הרפואית לבריאות האדם, רמב"ם

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום