סינוסיטיס: לשמור על ראש פתוח

(0)
לדרג

דלקת בסינוסים (סינוסיטיס) עלולה לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים. מתי הדלקת נובעת מזיהום? כיצד מטפלים בדלקת כרונית? מתי מומלץ לגשת לניתוח כירורגי?

מאת: מערכת zap doctors

הסינוסים של צידי האף הם חללים מצופי רירית. תפקידם האנטומי לא לגמרי ברור. הערכות שונות ורבות הועלו לגבי יעודם, בין היתר, הקלה על משקל הראש, בלימת זעזועים, טיוב תהודת הקול, חימום האוויר העובר בחלל האף, איזון לחצים בשינויי גובה ועוד.

מערך של שערות קטנות על גבי מעטפת הרירית המצפה את הסינוסים, דואג בתנועתו המתמדת לסילוק הפרשה ונקיון חללי הסינוס כך שחלל הסינוסים בדר"כ נקי ממזהמים.
בכל מחלה זיהומית של דרכי הנשימה העליונים כולל במקרה של מחלה ויראלית, מתקיימת נפיחות של הרירית או בצקת בשפה הרפואית. פתחי חללים אלו, שמראש אינם גדולים במיוחד, נחסמים בעקבות הבצקת והפרשות לצד גורמי הזיהום מצטברים בתוכן. חיידקים שנמצאים באופן קבוע בחלל האף, מוצאים בהפרשה שבתוך הסינוסים קרקע מזון וצמיחתם הופכת לדלקת חדה של הסינוסים סינוסיטיס.

ד"ר אילן קורן, רינולוג המתמקצע במחלות אף וסינוסים, רופא בכיר במרכז הרפואי ת"א במחלקת אא"ג וכירורגית ראש וצוואר, מבחין בין סוגי הדלקות בסינוסים, אבחון הבעיה והטיפולים הקיימים.

טיפול בסינוסיטיס כרוני (אילוסטרציה)
טיפול בסינוסיטיס כרוני (אילוסטרציה)

כיצד מתבטאת דלקת בסינוסים?

"דלקות בסינוסים מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות. ישנן דלקות חדות, זיהומיות, שהן תוצאה מזיהום וירלי או חיידקי של דרכי הנשימה או משנית לזיהום שיניים קשה. לעומתן, ישנן דלקות המכונות דלקת כרונית. דלקות אילו מבטאות מחלות כרוניות מורכבות יותר שבסיסן פעילות מוגברת וחולנית של מערכת החיסון הברירית האף. לקבוצת המחלות הכרוניות שייכות גם אותן דלקות זיהומיות ממשוכות שאינן חולפות עם טיפול אנטיביוטי כמו דלקת ממקור פטרייתי.
הסימפטומים של הדלקת הזיהומית החדה הם: כאב חד בפנים (מצח , רקות או הקרנה לשיניים העליונות), גודש בהפרשה באף שיורד בגרון, לעתים בגוון מוגלתי עקב הבצקת והגודש, קושי בנשימה דרך האף ופגיעה בחוש הריח והטעם".

מהם סוגי הדלקות?

"את קבוצת הדלקות הכרוניות ניתן לסווג בגדול לשתי קבוצות: אילו הסובלים ממחלה ללא פוליפים בחלל האף והסינוסים וקבוצה נוספת הכוללת גם נוכחות פוליפים.

הסימפטומים בחולים עם דלקת כרונית הם קלים יחסית, אך מלווים את מהלך חייו של החולה לאורך שנים ולכן השפעתם על איכות חייו משמעותית וקשה. אילו הסובלים ממחלה כרונית מתארים פגיעה קשה יותר באיכות החיים מאילו
הסובלים ממחלות לב ומחלות ריאה כרונית.

הביטוי הקליני של מחלות אילו הינו גודש כרוני באף עם הפרשה ונזלת כרונית היכולה לגרום החל מאי נוחות ועד לשיעול ממושך וכרוני. למחלות אילו יכול להתלוות כאב חד אך בדרך כלל הביטוי הוא של מעין תחושת לחץ ואי נוחות בפנים. לפעמים הנ"ל מתואר כ"עייפות כרונית". בדרגות החומרה השונות יכולה להתלוות גם ירידה בחוש ריח וחוש הטעם הפוגעת משמעותית בהנאות החיים, כך שמזונות הנאכלים הינם חסרי טעם ובעלי טעם של דיקט.

המחלה הכרונית מלווה במקרים רבים בתחלואה נוספת, מקבילה. חלק ניכר מהחולים הללו סובל גם ממחלת האסתמה ומתקיימת בנוסף אלרגיה לגורמים שונים, בדרך כלל לקרדית הבית (אבק) אך גם לדשא, שיער כלב או חתול, נוצות, צמחים שונים ועוד.

החרפה במצב מחלת הסינוסים יכול לתרום להחרפה במחלת האסתמה ונוכחות ש לאלרגיה חדה תורמת להחמרה בתחושת הגודש והאי נוחות באף ובסינוסים".

כיצד מאבחנים דלקת בסינוסים?

"האבחנה היא בראש ובראשונה אבחנה קלינית והרופא יכול להעזר בהדמיה רנטגנית מסוג CT. לצילומי מערות פנים כיום יש ערך מוגבל בלבד.

לאחר תשאול מדוקדק וקבלת התמונה הרפואית השלמה במפגש עם הרופא, מתבצעת בדיקה גופנית הכוללת שימוש באנדוסקופ - סיב אופטי - בחלל האף. באמצעות האנדוסקופ ניתן לזהות את פתחי הסינוסים ולאתר את תסמיני הדלקת. לעיתים כאמור, נדרש להשלים את הברור ע"י ביצוע CT לאזור "מערות הפנים" כדי לקבל את תמונת המצב המלאה בתוך החללים עצמם".

כיצד מטפלים בדלקת זיהומית בסינוסים?

"חשוב לדעת כי רוב דלקות הסינוסים החדות נגרמות עקב מחלות ויראליות, וחולפות מעצמן. ניתן בשלבים הראשונים להסתייע בעזרת טיפול סימפטומטי ע"י תרופות מקלות צינון. אם הטיפול אינו מסייע והתסמינים לא עוברים בתוך מספר ימים, יש לבחון אפשרות של זיהום חיידקי. במקרה כזה הרופא המטפל ישקול טיפול אנטיביוטי. במקרים חריגים כאמור, כאשר הדלקת אינה חולפת ונמשכת זמן ממושך או כאשר עולה חשד לסיבוך נדיר, הטיפול יכול לכלול התערבות ניתוחים ע"י ניתוח אנדוסקופי הנקרא: FESS.

במהלך הניתוח פותחים את חללי הסינוסים מכיוון האף, שואבים מהם את התוכן הדלקתי עד לניקיונם. ההחלמה מהניתוח מתבצעת ללא כאבים, ומורגש בעיקר גודש באף שעובר לאחר שבועות אחדים. ההתאוששות מניתוח זה, וכן החזרה לשגרה הן די מהירים".

מהי הדלקת הכרונית?

"על פי ההגדרה המקובלת, דלקת כרונית היא דלקת הנמשכת מעל 3 חודשים. דלקת כרונית כפי שצוין יכולה לנבוע ממקור זיהומי או מהפרעה בתגובת מערכת החיסון בתוך חלל האף והסינוסים".

כיצד מטפלים בדלקת כרונית בסינוסים?

"צריך לזכור כי הטיפול בחולים הסובלים מדלקת כרונית הינו טיפול לאורך שנים. המוטיב הקליני שעומד מאחורי מדיניות הטיפול היא שיפור איכות חיים כלומר, להביא את החולה לתנאים כאילו שאיכות החיים האישית שלו מתאימה ונוחה לו. הטיפול יתבסס בדרך כלל על טיפול שמרני תחילה ויכלול שטיפות אף במי מלח וטיפול תרופתי באמצעות משאפים.

לעתים ניתן לשקול טיפולים תרופתיים נוספים במטרה להקל על הסימפטומים. כאשר הטיפול השמרני לא מסייע, ניתן לשקול גם את האפשרות הניתוחית. מטרת הניתוח היא לפנות את הרקמה החולה, לפתוח ולאוורר את חללי הסינוסים, ולהקטין את אי הנוחות. הצלחת הניתוח הסוביקטיבית המתוארת בספרות עומדת על מעל 95% ואיכות החיים יכולה להישמר לשנים רבות".

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון - סינוסים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום