שפעת: מיתוסים וטיפים למניעה

(0)
לדרג

אם תלכו יחפים בחורף תחלו בשפעת? אם אין חום לא מדובר בשפעת? כמה מן המיתוסים הנפוצים על מחלת השפעת ורשימת טיפים למניעה

מאת: רוני גוטליב

שפעת היא קבוצת וירוסים מסוג RNA (אינפולאנזה) אשר עלולים לגרום למחלה ויראלית הנקראת "שפעת". בקבוצת הווירוסים מחוללי המחלה נמנים 200 זנים שונים. כל אחד מהם יגרום להתפתחות של מחלה אחרת, אשר תסמיניה דומים זה לזה.

הנגיף בעיקרו תוקף את מערכת הנשימה של הנשא שלו (המארח) וגורם למחלה המתבטאת בתסמיני חום (לרוב מעל 38 מעלות), נזלת, כאבי ראש, כאבי גרון, שיעול, כאבי שרירים, חולשה, חוסר תיאבון ובחילות.

השפעת עלולה "לתקוף" במשך כל השנה. צילום: שאטרסטוק

מהם המיתוסים הנפוצים לגבי שפעת?


1. אם תלך יחף בחורף, או תצא עם שיער רטוב וללא מעיל, אז תתקרר

לא נכון. ההתקררות לא נובעת מכך שלגוף קר, אלא מנוכחות וירוס באוויר. ללא הווירוס, גם אם יהיה לך קר, לא תחלה.



2. כדאי להפסיק את השיעול למשתעלים

לא נכון. שיעול הוא רפלקס טבעי של הגוף, שתפקידו לנקות את קנה הנשימה. יש לבדוק את סיבת השיעול ולהשתמש במדללי ליחה או במרככי שיעול, אולם אין לדכא את השיעול.



3. השפעת היא מחלת חורף

לא נכון. השפעת עלולה "לתקוף" במשך כל השנה. יש הטוענים כי בחורף השפעת מתפשטת בקנה מידה מהיר יותר בגלל חוסר האוורור בחדרים, בגנים ובבתי הספר.


4. מרק עוף עשוי לעזור לשפעת

נכון. מרק עוף אמיתי כתרופת סבתא מכיל ויטמינים ומינרלים רבים שביכולתם לחזק את ההגנה הטבעית ולסייע לגוף.



5. אפשר לרפא שפעת על ידי נטילת תרופות

לא נכון. שפעת נגרמת מקבוצת וירוסים, אשר תרופות אנטיביוטיות לא יעזרו למלחמה בהם. כדי להירפא משפעת, יש לנוח מנוחה מלאה. כמאמר הפתגם: "בלי תרופות, שבעה ימים. ועם תרופות: שבוע...".



6. שפעת וצינון הן מחלות חורף זהות

לא נכון. אלה מחלות שונות, הנובעות מווירוסים שונים. אכן, הסימפטומים יכולים להיות דומים, אך הסיכון גבוה הרבה יותר בשל הסיבוכים השכיחים בשפעת. בעיקר בתחום דרכי הנשימה וסיכון חיים לחולים כרוניים וקשישים.



7. אם אין לי חום, אז זו לא שפעת

לא נכון. לעיתים שפעת מופיעה ללא עליית חום.



8. זו רק שפעת... אני אנוח במשרד, אסור לי להפסיד עבודה

לא נכון (ולא כדאי!).שפעת הינה מחלה מדבקת. מנוחה אמיתית לא רק תביא להחלמה מהירה יותר, אלא גם תמנע ביצועים לא טובים בעבודה והדבקת עמיתים במשרד.

סמבוק שחור. צילום: שאטרסטוק



מהם הטיפים למניעת שפעת?

טיפול מניעתי, בתקופת החורף, ולקראת ההתחסנות במרפאות, אם הוא יעיל, עשוי, במידה רבה, להפחית את חולשת הגוף ואת המחלות הוויראליות הנלוות לחורף.

למרכיבים טבעיים ושאינם טבעיים, הידועים ברפואה העממית, יתרונות רבים, בעת המניעה וההכנה לחורף, ובחיזוק ההגנה הטבעית שלנו, לפני ואחרי חיסון, ובהרגלי בריאות נכונים.

ויטמין ascorbic acid) C): ויטמין האחראי על כ-400 תהליכים בגוף האדם. בתקופת החורף מנוצל יותר על ידי הגוף ולכן תוספת שלו עשויה לחזק את ההגנה של הגוף. ניתן לצרוך ע"י אכילת פירות וירקות טריים מדי יום (9 מנות ירקות ופירות טריים למבוגר, 4 מנות לילד) או על ידי צריכה של תוסף מזון במינון מתאים לפי גיל וצורך. שימו לב: ויטמין אינו שורד בישול.

פרופוליס: תוצר כוורת הדבורים. מקור השם הוא פרו (בעד) פוליס (עיר בלטינית): בעד העיר. הדבורים "חונטות" את הכוורת שלהן במעטפת פרופוליס. ברפואה המודרנית וגם ברפואה העממית משתמשים בפרופוליס, בדומה לדבורים, על ידי "חניטה" פנימית טבעית של הגרון.

אבץ (Zn): מינרל הדרוש בגוף לסינתזה (בנייה) של חלבונים ושל כ-300 אנזימים. משמש לתהליכי ריפוי ולהתפתחות תאים חדשים. למערכת ההגנה החיסונית, דרוש בתפעול פעילות תאי הדם הלבנים ולתהליכים נוספים.

אכינצאה: פרח שלו 17 זנים. מתוך הזנים ישנם כשלושה זנים פעילים בלבד. הזן היעיל ביותר מבין הזנים הפעילים של האכינצאה הוא האכינצאה אנגלוסקופיה. יש להדגיש כי הטיפול באכינצאה הינו בעיקר מניעתי וכדי להפיק ממנו יעילות מקסימלית, יש ליטול אכינצאה לשלשה חודשים, ואז להפסיק לחודשיים וחוזר חלילה.

סמבוק שחור: הצמח סמבוק שחור, נקרא גם elder flower, נפוץ באירופה, באפריקה ובאסיה, ומשמש את הרפואה העממית באזורים אלה כבר שנים רבות. הצמח מכיל בתוכו תרכובות כימיות, כגון פנולים מסוגים שונים, טאנינים (אנטיאוקסידנטים מיוחדים ויעילים), מינרלים (אשלגן) גליקוזידים, שמנים ארומתיים וחומרים מוקוליטיים.

פרוביוטיקה ופרה ביוטיקה: חיידקים "ידידותיים" ומצע הגידול שלהם: מאפשרים שגשוג מירבי ויעיל של החיידקים "הטובים" במעי ומוסיפים אלמנט איזון למערכת העיכול. מאפשרים התמודדות יעילה יותר מפני מחלות שונות ועשויים לחזק את מערכת ההגנה הטבעית.

רוני גוטליב היא דיאטנית קלינית (Bs.c Nutrition) ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברה פלוריש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום