רוב המעשנים נגמלים ללא עזרה

(0)
לדרג

מחקר אוסטרלי חדש קובע כי רוב המעשנים מפסיקים לעשן ללא התערבות טיפולית. העלאת המיסוי על הסיגריות והגבלות עישון בחקיקה השפיעו על הנגמלים מסיגריות

מאת: מערכת zap doctors

מחקר אוסטרלי חדש שנערך על ידי סיימון צ'פמן ורוס מקנזי, מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת סידני באוסטרליה ופורסם בכתב העת המדעי לרפואה ה-Plos Medicine, קובע כי הרוב המכריע של המעשנים (כ-3/4) הפסיקו לעשן ללא התערבות טיפולית כלשהי.

ב-2003, כ-20 שנה לאחר שהחלו לשווק אמצעים תרופתיים-פרמקולוגיים להפסקת העישון, עדיין מספר הנגמלים ללא שימוש בעזרים אלה כפול מאלו הנעזרים בהם, ו-8.8% בלבד בארה"ב נעזרים בטיפול התנהגותי. למרות כל מאמצי השיווק של תעשיית התרופות, רוב הנגמלים עושים זאת בכוחות עצמם, על ידי הפסקה מיידית, או הפחתה הדרגתית במספר הסיגריות ליום. האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן דיווחה ב-1986 כי למעלה מ-90% מ-37 מיליון הנגמלים שהפסיקו לעשן הצליחו להיגמל בכוחות עצמם. גם כיום, זו השיטה השכיחה והמובילה ביותר של הנגמלים מעישון, על-פי מחקר שפורסם ב-2007 ב-Am J Public Health.

קמפיינים הסברתיים מגבירים את המודעות

כותבי המחקר טוענים כי נעשתה מדיקליזציה לתהליך הפסקת העישון, ללא סיבה מוצדקת. מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה בתגובה כי: "בישראל נמצאות התרופות לגמילה מעישון כבר בסל הבריאות ובשילוב עם מספר מפגשים בסדנת גמילה יכולות לסייע ביעילות לכאלו שאינם יכולים להיגמל לבד. אולם אסור לנו לשכוח שהמחקר מצביע על העובדה כי במציאות כ-3/4 מהנגמלים מעישון, נגמלו בעצמם ללא עזרה טיפולית חיצונית כלשהי כלומר, צריך בעיקר לרצות באמת להפסיק לעשן וליישם את הרצון"

כותבי המחקר מדגישים, שגורמים המשפיעים על הפסקת עישון ללא עזרה, כוללים תגובה להעלאת המיסוי על הסיגריות שהביאה להתייקרותן, הגבלות עישון בחקיקה או חשיפה לקמפיינים הסברתיים המדגישים את נזקי העישון והיתרון בגמילה מהרגל מזיק זה. במחקר מ-2009 שפורסם ב-Addict Behav נמצא אכן שגורמים אלה הובילו להעלאת שיעור הנגמלים בהצלחה.

הנזק הבריאותי מפריע לסביבה

ובתוך כך נודע כי סקר חדש שנערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה חושף נתונים מרתקים על המודעות הגבוהה לנזקי העישון בקרב הציבור הישראלי. הסקר שנערך לפני ימים אחדים בקרב 500 גברים ונשים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישובים היהודיים במדינת ישראל, מצביע על כל שהישראלים מאוד מוטרדים מהנזק הבריאותי של העישון. במסגרת הסקר נשאלו המשתתפים על עמדתם לגבי הסכנה הטמונה בעישון של סיגריות בודדות וכן על הסיבות שהעישון מפריע להם בקרב החברים ובני המשפחה.

מהסקר עולה כי 74% מהציבור מסכים שגם עישון סיגריה אחת או שתיים מסוכן לבריאות. שיעור זה גבוה באופן מובהק בהשוואה למי שחושבים כי הדבר אינו מסוכן לבריאות (22% מכלל הציבור). שיעור מי שחושבים שעישון סיגריה אחת או שתיים ביום מסוכן לבריאות גבוה יחסית בקרב נשים.

באשר לשאלה מה יותר מפריע בעישון, הסתבר כי 76% מהמשיבים שיש להם חבר או בן משפחה שמעשנים (המהווים 55% מכלל הציבור) ציינו כי יותר מפריע להם שאותו חבר או בן משפחה הורס לעצמו את הבריאות, כאשר 24% ממי שיש להם חבר או בן משפחה שמעשנים (המהווים 18% מכלל הציבור) ציינו כי יותר מפריע להם שהוא מסריח מסיגריות. שיעור מי שמפריע להם יותר נושא הבריאות בהתייחס לעישון סיגריות גבוה יחסית בקרב הצעירים (גילאי 18-34).

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום