סרטן העור

(0)
לדרג

במסגרת סדרת הכתבות והחוברות בנושאי סרטן שונים, והפעם: סרטן העור - מלנומה

מאת: מאת פרופ' רפאל שפיר

לעור גופנו תפקידים חיוניים רבים. להגן על איברינו הפנימיים בגוף מפני פגיעה חיצונית ומפני קרני השמש, לווסת את טמפרטורת הגוף ולהפריש חומרי פסולת. עורנו נחלק לשתי שכבות עיקריות: השכבה הקרובה ביותר לפני השטח נקראת אפידרמיס, והשכבה שמתחתיה נקראת דרמיס. מחלת המלנומה הממאירה היא סוג אחד, מבין רבים, של סרטן העור. המלנומה הממאירה מתפתחת בתאים בשם מלנוציטים. באנשים בריאים, המלנוציטים נמצאים בחלקו התחתון של האפידרמיס ומייצרים פיגמנט הנקרא מלנין, האחראי לצבע העור. שומה היא מקבץ מלנוציטים רבים בנקודה אחת. מלנומה ממאירה היא סוג של סרטן המתחיל בדרך כלל בעור, בשומה, או בעור בעל מראה נורמלי. לעתים נדירות יכול סוג זה של סרטן להופיע בחלקים אחרים בגוף, כגון העין (פירוט בהמשך) הפה, מתחת לציפורניים או בתוך הגוף. לעתים, הוא מתפשט לחלקים אחרים בגוף דרך צינורות הלימפה או זרם הדם. סוג זה של סרטן עלול להתפשט בתוך העור עצמו ועשוי להופיע ברוב חלקי הגוף. אצל נשים האזורים השכיחים ביותר להימצאותו הם הגפיים ובגברים בפנים ובעורף.

סוגי מלנומה מממאירה:

מלנומה המתפשטת שטחית (superficial spreading melanoma) המלנומה השכיחה ביותר.
מלנומה קשרית (nodular melanoma) גידול זה עשוי לגדול במהירות רבה.
מלנומת נמש ממאירה (lentigo maligna melanoma) סוג זה של מלנומה מופיע לרוב בפנים, בעיקר אצל אנשים מבוגרים. הוא גדל לאט ועשוי להתפתח במשך מספר שנים.
מלנומה בגפיים (Acral melanoma) סוג זה מופיע בדרך כלל בכפות הידיים, כפות הרגליים, או סביב ציפורני הבהונות.
מלנומה של העין (Ocular melanoma)- זהו סוג נדיר של סרטן המופיע בחלקים שונים בעין. הסוג השכיח ביותר של מלנומה בעין הוא מלנומה גמיתית (Uveal Melanoma). מלנומה גמיתית מתפתחת בשכבת הדמית (המהווה חלק מריפוד גלגל העין) ובקשתית (המווסתת את כמות האור החודרת לעין). התסמינים כוללים טשטוש ראייה, הבזקי אור וצללים ומופיעים גם במצבים אחרים העלולים להתפתח בעין. כטיפול ניתן להשתמש במספר טיפולים שונים, בהתאם לסוג הגידול, מידותיו, הבריאות הכללית, גיל המטופל וכושר ראייתו.

הוכח באופן ברור שקרני שמש אולטרה-סגולות מזיקות לעור ומהוות את אחד מהגורמים העיקריים להתפתחות המחלה. אנשים שעורם נשרף בקלות, בעלי עור בהיר, שיער בהיר או אדמוני, ועיניים כחולות נתונים בסיכון גבוה יותר. חשיפת יתר לשמש בילדות מעלה את הסיכון לחלות במלנומה ממאירה בבגרות. מאחר ואנשים רבים נוטים לבלות את זמנם הפנוי בשמש, סרטן העור נעשה נפוץ יותר ויותר. שכיחות המחלה עולה גם בקרב אנשים העוסקים בספורט החושף אותם לשמש. הפגיעה בשכבת האוזון המגנה עלינו מפני קרניים אולטרה-סגולות מובילה לעליה בשכיחות המחלות וכן השימוש במיטות שיזוף, הפולטות קרינת אולטרה-סגולה מלאכותית, נקשר לעליה בשכיחות מקרי סרטן העור והמלנומה הממאירה.
לעתים נדירות מופיעה מלנומה באנשים שלא נחשפו חשיפת יתר לאור שמש, יתכן שהדבר נובע מנטייה גנטית משפחתית ללקות במחלה, המתבטאת לעיתים בתסמונת הנבוס האטיפי (דיספלסטי). ישנם גורמים נוספים למחלה שעדיין לא ידועים במלואם.

שינויים שמחייבים בדיקה: אור אדום

רוב סוגי המלנומה מתחילים בעור רגיל. פחות משליש מהמקרים מתפתחים בשומה קיימת. במקרה שהסרטן מתפתח משומה קיימת ניתן להבחין בשינוי כלשהו, העשוי לכלול כל אחד מהבאים:

שינוי בגודל השומה עשויה להתרחב ולגדול בשטח הפנים שלה.

שינוי בגאומטריה (צורה) לרוב השומות שטח פנים חלק, אך שטח הפנים של מלנומה אינו תמיד אחיד.

שינוי בגוון (צבע) השומה עשויה להפוך אדומה או לפתח שוליים אדומים. כמו כן, לעיתים היא מקבלת גוון כהה יותר או כוללת מספר גוונים.

שינוי בגבול שומה שגבולה אינו מעוגל, ברור ומוגדר.

שינוי בגובה - השומה עשויה להפוך גבשושית יותר או לבלוט מעל פני העור.

גירוד, יצירת גלד או דימום סימנים אלו שכיחים פחות, אך אין להתעלם מהם.

עם הופעת כל סימן חריג בעור הנמשך יותר ממס' שבועות, או עם הופעת שינוי בשומה קיימת יש לפנות לרופא. ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך גדלים סיכויי ההצלחה של הטיפול בה. רופאי עור וכירורגים פלסטיים הם המומחים לאבחון מלנומה. במרבית המקרים, מומחה מסוגל להבחין בין גידול שפיר לממאיר על ידי בדיקת השומה, אולם במקרה של ספק ייתכן שיבקש לערוך ביופסיה בה תוסר השומה תחת הרדמה מקומית ותישלח לבדיקה מיקרוסקופית. על פי הצורך ייערכו בדיקות נוספות, כגון: בדיקות דם, צילום חזה, או CT.

הניתוח והטיפול

במידה והגידול נמצא סרטני, ניתוח הוא הטיפול הרגיל במלנומה ממאירה. טיפול זה מביא לריפוי מלא של מרבית החולים. בחלק קטן מהחולים המחלה מתפשטת לבלוטות הלימפה האזוריות, או לאברים שונים בגוף. המנתח יסיר את הגידול או העור הנגוע ולעתים קרובות גם את האזור הבריא מסביב, על מנת להבטיח שלא נותרו תאים סרטניים בגופך. כמות העור שתוסר תלויה בעובי הגידול. כאשר נדרשת הסרת אזור גדול של עור יש צורך לבצע השתלת עור. תוכל לשוב לביתך מספר ימים לאחר הניתוח, בתנאי שהאזור המושתל והאזור התורם יחלימו היטב. תאי מלנומה ממאירה עלולים להתפשט לקשריות הלימפה הקרובות לאזור המלנומה. קשריות לימפה נמצאות בעיקר בצוואר, בבתי השחי ובבטן, בחזה ובמפשעה. במקרי הישנות המחלה, ניתנים לביצוע הליכים שונים:

ביופסית קשרית הזקיף
הטכנולוגיה המועדפת לזיהוי מלנומה בקשריות לימפה אזוריות הינה טכנולוגית איתור קשרית הזקיף (Sentinel Node) - הקשרית הראשונה שמנקזת את הנוזל הלימפטי מאזור הגידול.
השיטה כוללת הזרקת כמות מזערית של נוזל רדיואקטיבי וחומר בצבע כחול לאזור מסביב לגידול. במקרים בהם נמצאה קשרית נגועה ניתן לבצע כריתה של כל הקשריות בתחנה במסגרת אותו ניתוח ולמנוע ניתוח חוזר.

אינטרפרון
חומר זה, המיוצר בגופנו באופן טבעי, מעודד את תאי הגוף לתקוף את תאי המלנומה. האינטרפרון משמש לטיפול במלנומה נשנית או גרורתית וניתן לעתים קרובות במסגרת ניסויים קליניים.

אינטרלוקין-2
זהו חומר טבעי המעודד את המערכת החיסונית ומביא להתפתחות תאים התוקפים ומשמידים את תאי הסרטן.

כימותרפיה
שימוש בתרופות אנטי-סרטניות (ציטוטוקסיות) מיוחדות המשבשות את גדילת התאים הסרטניים ומשמידות אותם.

טיפול בקרינה
שימוש בקרניים בעלות אנרגיה גבוהה, ההורסות את התאים הסרטניים, תוך גרימת נזק מועט ככל האפשר לתאים הבריאים. טיפול בקרינה אינו משמש לעתים קרובות במקרים של מלנומה ממאירה, אך ניתן להשתמש בו על מנת להקל על התסמינים אם הסרטן התפשט לחלקים אחרים בגוף.

מפני מי אנו מתגוננים?

UVB - קרינה על-סגולה B - קרני שמש בעלות יכולת רבה יותר לגרום כוויות מאשר קרינת UVA. קרניים אלה נחשבות לגורם העיקרי להתפתחות סרטן עור מסוג תאי בסיס ותאי קשקש ובעלות השפעה משמעותית בגרימת מלנומה.

UVA קרינה על סגולה A - קרני שמש החודרות עמוק יותר לעור מאשר קרני ה UVB, ואחראיות העיקריות לקמטים ולהזדקנות מוקדמת של העור. מחקרים שנערכו לאחרונה מראים, שקרינת ה - UVA מחריפה את ההשפעה המסרטנת של קרינת UVB ועלולה לגרום באופן ישיר לסרטני עור, כולל מלנומה.

כיצד תבחרו את מסנן הקרינה המתאים לכם ביותר?
לקראת הקיץ, מעניקה האגודה למלחמה בסרטן לציבור הרחב מספר טיפים לבחירת מסנן קרינה:

* מקדם הגנה 15 ומעלה
השתמשו בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה של 15 ומעלה. מומלץ למרוח כחצי שעה לפני היציאה מהבית שכבה נדיבה וכעבור שעתיים למרוח שנית.

* מומלץ לרכוש במחיר הכדאי ביותר
העדיפו מסנן קרינה המציין במפורש כי הוא מגנן מפני קרינת UVA (קרני שמש ארוכות) ומפני קרינת UVB (קרני שמש קצרות).

* לא קיימים 100 אחוזי הגנה
לא קיים תכשיר המסנן 100 אחוז מקרינת השמש.

* אין להסתפק במסנן קרינה
מסנני הקרינה מיועדים לשימוש רק בנוסף לשאר אמצעי ההגנה האחרים, כמו צל, שהיה בשמש רק לפני 10:00 בבוקר ואחרי 16:00 אחר הצהריים, חבישת כובע, לבישת חולצה בעלת שרוולים, הרכבת משקפי שמש, ולא במקומם.

* עד מתי להשתמש
מומלץ להשתמש בתכשירים בשנה שבה נקנו, ולכל היותר בעונה לאחר מכן.

הכותב הנו יו"ר ועדת העדכון לנושא סרטן העור באגודה למלחמה בסרטן והמנהל היוצא של המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי.

מאמר זה מבוסס על החוברת "לדעת יותר על מלנומה ממאירה של העור" בהוצאת האגודה למלחמה בסרטן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום