חומרים מזיקים וחומרים מועילים בתזונתנו

(0)
לדרג

מאת: צביקה קורן, תזונאי ומנחה סדנאות מיצים

האסכולה הטבעית גורסת שרוב המחלות (כ - 90%) נובעות מאורח חיים לא נכון - תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית, עישון, אלכוהול, מתח, חשיבה שלילית, זיהום סביבתי וכד'. רק אחוז קטן מהמחלות הן תוצאה של פגם גנטי, תורשתיות, מולדות וגם בהן ניתן לטפל.

כשמדברים על תזונה נכונה, טבעית, אין זה מספיק לאכול מזון טבעי, טרי, אורגני וכד'. חשוב להכיר את החומרים המזיקים לבריאות, להימנע משימוש בהם, או לפחות להפחית את מידת השימוש בהם.

רוב האנשים אוכלים הרבה מידי, אבל את האוכל הלא נכון וכך מגיעים למצב של תת תזונה ולכל מיני תופעות ומחלות הנובעות מצד אחד ממחסורים בחומרים מזינים, ויטמינים ומינרלים, ומצד שני מעודף של חומרים מזיקים. הדבר בולט בהזנת תינוקות וילדים, כאשר "משתיקים" אותם עם ממתקים ואז כבר אין להם תיאבון למזון אמיתי ומזין.
חלק מהתופעות הנובעות מתזונה לקויה לא נחשבות בעיני הציבור ובעיני רופאים כמחלות. כאב ראש, עייפות, נזלת, אלרגיה, צרבת, עצירות, גזים, טחורים, מתח נדודי שינה ועוד הם בעצם איתותים של הגוף לתפקוד לקוי ולמצוקה של המערכות השונות בגוף. אם אנחנו מתעלמים מהאיתותים האלה, מגיעים איתותים כבדים יותר: מיגרנה, אולקוס, שפעת, דלקת ריאות, ראומטיזם, קוליטיס, אבנים בכליות, מחלות כבד, סוכרת, CFS, התקפי לב וסרטן.
"מעריכים שכ - 70% מכל מקרי הסרטן קשורים לתזונה. NATIONAL CANCER INSTITUTE מעריך שאחד משלושה מקרי מוות מסרטן קשור לתזונה ושב - 8 מתוך 10 מקרי סרטן מהווה התזונה חלק ממכלול הגורמים" (ד"ר דורית ניצן - מנהלת היחידה לתזונה - משרד הבריאות).

צריך לזכור: הגוף זה לא פח אשפה שאפשר לזרוק לתוכו הכל. הגוף הוא מכונה משוכללת ומופלאה, אך יש גבול ליכולת הקיבול ולכושר פינוי ונטרול הרעלים של המערכות בגוף.

מה עושים החומרים המזיקים?
הרעלה הדרגתית, הפרעה בספיגת ויטמינים ומינרלים, מחלות כרוניות ואקוטיות, אלרגיות, החלשת המערכת החיסונית, הכבדה על מערכות הפינוי והניקוי, עירור (ועירעור) מערכת העצבים (עצבנות

מה עושים החומרים המועילים?
משקמים, מחזקים, עוזרים לפינוי רעלים, עוזרים לעיכול ולספיגת אבות המזון, מחזקים את המערכת החיסונית, מרגיעים את מערכת העצבים, מאזנים.

ברשימת החומרים המזיקים בתזונתנו נכללים החומרים הבאים:
חומרי הדברה ודשנים כימיים, הורמונים, תוספי מזון (צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים, מייצבים), ממתיקים מלאכותיים (ציקלמט, סכרין, אספרטיים, אסולפאם K), קפה, קקאו, אלכוהול, קולה, מלח, חומץ, בשר אדום, סוכרים, מוצרי חלב, קמח לבן, שומנים רוויים ומזון מטוגן, מרגרינה ושומני טרנס, מזון מעושן, מונוסודיום גלוטומט, אולסטרה, מים "מוכלרים" ומופלרים".
חומרים אחרים הגורמים נזק: סיגריות, תרופות, תמרוקים, תרסיסים, טלק, חומרי ניקוי.

החומרים המועילים בתזונתנו כוללים את המוצרים הבאים: ירקות חיים, ירקות מבושלים, פירות חיים, דגנים מלאים, קטניות, שקדים, אגוזים, זרעונים, מוצרי סויה, טחינה גולמית, שמנים מכבישה קרה, נבטים ונבטוטים, מיצי ירקות ופירות, מיץ עשב חיטה, שום, פירות יבשים: מוצרי כוורת, מולסה, תבלינים, צמחי מרפא.
הערה: מומלץ מאד לצרוך מוצרי מזון מגידול אורגני.

לסיכום, לתזונה יש השפעה רבה על הבריאות. תזונה לקויה תגרום במוקדם או במאוחר להידרדרות הגוף והנפש
ולמחלות שונות. ניתן למנוע זאת אם ננקוט בצעדים לשיפור איכות המזון שאנו צורכים מומלץ להוריד (בכמות או
להימנע לחלוטין) מהמוצרים המזיקים ולהוסיף לתזונה מזונות מרשימת המזונות המועילים. המזון צריך להיות
טבעי, טרי ירוק ומגידול אורגני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום