חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

מה חדש במלחמה בסרטן השד? תקציר מאמרים חדשים המתפרסמים בעולם - בואו להתעדכן

לימפדמה (נפיחות בזרוע) אצל נשים צעירות עם סרטן השד

מחקר חדש, שנערך בקרב 580 נשים שאובחן אצלן סרטן השד, מצא כי למעלה ממחציתן עשויות לחוש נפיחות (בצקת לימפאטית, או לימפדמה) בזרועות או בידיים אחרי ניתוח להסרת שד או גוש.

הנפיחות נמצאה בקביעות אצל כמעט שליש מהנשים, והן דיווחו על איכות חיים נמוכה מזו שדיווחו נשים שלא חוו בעיה זו.

"נשים אינן יודעות על לימפדמה," אמרה החוקרת הראשית אלקטרה פסקט, פרופסור לאפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה בביה"ס לרפואת הציבור באוניברסיטת אוהיו. "כאשר אשה שמבריאה מסרטן השד מרגישה נפיחות בזרוע, היא עלולה לחשוב שהסרטן חזר."

אצל רוב הנשים מופיעה הנפיחות בצד הגוף של השד הנגוע. לרוב, ציינה פסקט, אין זה סימן להישנות הסרטן. לימפדמה עלולה להיות תופעה מכאיבה, משום שהזרוע מתמלאת בנוזלים, נעשית כבדה ונוקשה, והעור נהיה מתוח. יש חולות שמתקשות בהפעלת הזרוע או היד. לפעמים עליהן לקנות בגדים גדולים מדי, שיתאימו לזרוע הנפוחה.

לימפדמה נוצרת מהצטברות נוזל לימפאטי. המערכת הלימפאטית משמשת מקור לתאי חיסון, וכוללת אברים ורקמות כגון מח העצם, הטחול, ובלוטות הלימפה. בלוטות הלימפה הן גושי רקמה קטנים שמסננים את נוזל הלימפה ויכולים ללכוד תאי סרטן או בקטריה הזורמים בדם. הסרת בלוטות הלימפה במהלך הניתוח היא הליך רגיל למדי, שכן הן עלולות לשמש כמוביל להתפשטות הסרטן בגוף. הסרת הבלוטות, וההקרנות, עשויות לשבש את זרימת הנוזל הלימפטי.

"מערכת הלימפה היא כמו אוטוסטראדה," אמרה פסקט. "אם יש עבודות פיתוח או הריסה, כל המכוניות נעצרות. זה בערך מה שקורה בלימפדמה: נוצר מעין פקק תנועה, והנוזל מצטבר בזרוע, ביד ובאצבעות."

הממצאים הוצגו במפגש "עידן התקווה" במסגרת תכנית חקר סרטן השד לשנת 2005 של משרד ההגנה האמריקני. המחקר הוא חלק ממחקר אמריקני גדול יותר שכותרתו "שימור המחזור ואיכות החיים," שמטרתו הכללית לבחון אם נשים צעירות שעברו טיפולי כימותרפיה יכולות להיכנס להריון, ואם כן, האם יש להריון השפעה על הישנות הסרטן.

המשתתפות צורפו למחקר בשנים 1998-2001. לניתוח ממצאי הלימפדמה בחנו פסקט וצוותה נתונים מ-580 נשים שנבדקו מדי 6-12 חדשים במשך שלוש שנים. הנשים היו בנות 18-45 כשאובחן אצלן סרטן השד ואצל כולן היה הסרטן בדרגה 1, 2, או 3, ומקומי כלומר, ללא גרורות בגוף.

כמחצית מהמשתתפות (55%, 319 נשים) דיווחו על נפיחות ביד ו/או בזרוע בשלב כלשהו במהלך שלוש שנות המחקר. כשליש מהן (28%, 168 נשים) דיווחו על נפיחות תמידית במלך התקופה.

החוקרים אינם יודעים בוודאות מדוע מופיעה הנפיחות אצל חלק מהנשים בלבד, אך התופעה היתה נפוצה יותר אצל נשים שהוסר מהן מספר גדול יותר של בלוטות לימפה. מעניין לציין כי אצל נשים נשואות נמצא סיכון גבוה יותר להימצאות לימפדמה, אך לחוקרים אין הסבר לכך.

נשים שדיווחו על נפיחות בזרוע או ביד דיווחו גם על איכות חיים רפואית נמוכה יותר.

אמנם אין דרך לרפא את הלימפדמה, אך ניתן להפחית את הנפיחות באמצעות עיסוי או בלבישת בגד לחץ שרוול או כפפה הדוקים שלוחצים את נוזל הלימפה ומחזירים אותו מהיד והזרוע אל הגוף.

"לימפדמה עשויה להופיע אחרי הסרת בלוטות הלימפה או טיפול בהקרנות," אמרה פסקט

התגלו גנים הקשורים להתפשטות סרטן השד

מדענים זיהו את הגנים המאפשרים לתאי סרטן השד להתפשט לריאות. התגלית עשויה לשפר את האבחון והטיפול במחלה.
מעבר לעובדה שמערכת הגנים שהתגלתה חושפת להיכן יתפשט הסרטן היא מאפשרת גם לצפות את מידת האלימות של הגידול. זיהוי הגנים יאפשר לחוקרים לכוון אליהם תרופות קיימות לסרטן השד או לפתח תרופות חדשות.
לממצאי המחקר המדווחים בבטאון המדעיNature" " יש חשיבות רבה היות ואבחון וטיפול מוקדם בסרטן השד משפר משמעותית את הסיכוי לנצח את המחלה. לאחר שהסרטן מתפשט לאברים נוספים מעבר לשד, הוא עלול להיות קטלני יותר והטיפולים יעילים פחות.

"חיפשנו ומצאנו מערכת ספציפית של גנים המאפשרת למספר סוגי סרטן השד ליצור ספציפית גרורות בריאות",אמר ביום רביעי ד"ר חואן מאסאג, מהמכון הרפואי האוורד יוז במרכז הסרטן ע"ש סלואן-קטרינג בניו יורק.
הריאות, כמו גם העצמות, הכבד והמוח, הם האיברים העיקריים שאליהם מתפשט סרטן השד. הגידול נזקק למערכת גנים ספציפית לכל אחד מהאיברים אליו הוא מתפשט.
הגנים שזוהו עכשיו, אותם ניתן למצוא במספר סוגי גידולים ראשוניים בשד, עשויים לצפות קיומו של סיכון גבוה להתפשטות לריאות גם שנים רבות לאחר המחלה.
התגלית תסייע לרופאים לזהות נשים הנמצאות בסיכון גבוה להתפשטות הסרטן לריאות, וכך יהיה באפשרותם לעקוב אחרי המטופלות מקרוב ולנסות לחסום את הסרטן, או לטפל בו מוקדם ככל האפשר.

דר' מאסאג וצוותו גילו את תבנית פעילות הגנים לאחר שחקרו את הגידולים אצל 82 מטופלות שסרטן השד שלהן התפשט לריאות. כאשר נערכה השוואה עם מידע שהתקבל מקבוצה דומה של חולות מהולנד נמצאה גם שם תבנית גנטית זהה.

לדברי דר' מאסאג הגנים אינם מהווים רק סמנים להתפשטות הסרטן. הם משמשים בעצם גם כ"מתווכים" הגורמים לסרטן להתפשט. החלבונים המיוצרים על ידי גנים אלו יכולים להוות מטרות עיקריות בפיתוח תרופות, חדשות או קיימות, במטרה למנוע את התפשטות הגידול והיווצרות גרורות.

"קיימים כבר מרכיבים אשר יכולים לחסום חלק מן הגנים שזיהינו, או את הפונקציה בתא הסרטני שגנים אלו ממלאים. הצעד הבא יהיה לבחון את המרכיבים הללו על מודלים של חיות על מנת לראות אם הם אכן חוסמים את יצירת הגרורות", אומר דר' מאסאג.
כאשר רופא יאבחן אצל מטופלת גידול המכיל את הגנים האלה, יהיה באפשרותו לתת תרופות מונעות לחולה, או לפחות להיות בכוננות למקרה שתתגלינה גרורות בשלב כלשהו.

המדענים מאמינים כי ניתן להרחיב את הטכניקה של המחקר הנוכחי על מנת למצוא גנים הקשורים בהתפשטות הסרטן גם לאיברים אחרים, או לסוגי סרטן אחרים. "כבר זיהינו מערכת של גנים המתווכים ביצירת גרורות לעצם", אומר דר' מאסאג.


לארכיון חדשות סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום