סופרמן - לא לנצח

(0)
לדרג

לרגל מותו של השחקן כריסטופר ריב הלילה: מה נעשה בתחום מחקר המוח והשיתוק? ללכת כי כולם הולכים...

מאת: השחקן כריסטופר ריב ("סופרמן"), שנפל מסוס ובעקבות כך נעשה משותק כליל (כמעט בכל גופו), מת הלילה בניו יורק בגיל 52, אחרי ששקע בתרדמת בעקבות זיהום ממנו לא התאושש.
לוביסט ופעיל בכסא גלגלים

מאז הפציעה ראה ריב את ייעודו בסיוע למחקרים מדעיים שאמורים לפתור (גם את בעייתו שלו ) וגםל את בעיותיהם של נפגעי מוח ונפגעי עמוד שדרה אחרים בעולם, מאמציו התמקדו הן בפן ההסברתי (ספרים, ראיונות, הרצאות ונסיעות לאינספור) וגם בפן הלוביסטי מחקרי (פתיחת קרן מחקר על שמו, התעניינות בטיפולים חדשניים ותמיכה כלכלית בחלקם) מהראיונות שנתן ומגישתו לנושא ניתן היה להבין כי הוא מאמין שיום אחד יקום וישוב ללכת.

מאז נפגע בתאונה, הוא למד את הנושא לעומקו והפך להיות לוביסט גדול של חקר המוח ועמוד השדרה מתוך רצון עז לעזור למי שנפגעו.

ריב התפרסם ב-1978 כשנבחר לגלם את "סופרמן". הסרט זכה להצלחה אדירה וריב הפך לכוכב על. ב-1995 אירעה הטרגדיה, כשריב נפל מסוס ונפגע בעמוד השידרה. הוא נשאר משותק כמעט לחלוטין.
המאבק החדש של חייו החל כמעט מייד, הוא הקים מוסד מיוחד על שמו וכאמור: קרנות מחקר ולקיחת חסויות.

כך הפך מחדש, על דרך הניגוד לסמל וגיבור אמריקני ועולמי, שבמצבו הרפואי חל שיפור קל לאורך השנים, ואולם בסוף השבוע חלה הידרדרות והלילה הוא הלך לעולמו.

משותקים חלקית, לומדים ללכת מחדש.

אדם משותק חלקית הגיע לחנויות בסיוע של שוקים חשמליים לעמוד השדרה שלו, כך, באמצעות תרגול, מקווים הרופאים לסייע למשותקי רגליים ללכת שוב.

ריצ'ארד הרמן ועמיתיו סייעו לנכה בכיסא גלגלים להגיע לקצב הליכה על מסילה נעה. הוא צעד 50 מטר באיטיות, אבל המאמץ היה מתיש.שוקים חשמליים לעמוד השדרה בזמן ההליכה האיצו את קצב ההליכה. הצוות שתל 10 אלקטרודות ברוחב עט בגב התחתון ונתנו לו גירוי חשמלי נמוך. "הוא התחיל ללכת 100, 200 מטר" אומר הרמן, באוניברסיטת אריזונה.לאחר חודשי אימונים החולה יכול היום ללכת קילומטר. כ 230000 אנשים סובלים מפגיעה בעמוד השדרה בארצות הברית. הרמן מקווה שהטכניקה תאפשר לעד 35% מהם לנהל חיים נורמליים יחסית בבית ובקהילה."זה מעודד, כי היום זה ניתן לביצוע" אומר אדגר גרסייה ריל מאוניברסיטת ארקנזס. בשונה ממרבית המחקר הספקולטיבי לגבי טיפולים בשיתוק, שיטת ה"לואו-טק" של הרמן יכולה להיות מיושמת בצורה מיידית עבור אלה הסובלים מפגיעה חלקית בחוט השדרה.

ואולם חולים בעלי שיתוק מלא עשויים שלא להינות מהשיטה, שכן אינם יכולים לעמוד מלכתחילה. חוט שדרה פגוע מידרדר למצב הדומה לזה של תינוק, מאמין גרסיה ריל, שבחן את שיטת הגרוי בחיות. כמו זאטוטים, מספר משותקים יכולים ללמוד ללכת שוב. זה דורש הפעלה מחדש של תכנת ההליכה בחוט השדרה ותיאום בין פעולת השרירים ורצף הרגליים שמאל ימין.

גרוי מתון ועקבי של עמוד השדרה מעורר את הזרם, ומגביר את הלמידה אומר הרמן. כך גם מופחתת האנרגיה הנדרשת להליכה. גירוי ואימון מקבילים לריצה יומית, הם מכריחים את השרירים להגיע למצב יעיל יותר מבחינת ניצול האנרגיה, כך הראה הצוות מארקנזס.תרופות יכולות להחליף את שדרי העצבים שנפגעו בחוט השדרה, וגם זאת נבדק בניסויים קליניים. שילוב הגורמים הללו בטכניקה של הרמן יהפוך ככל הנראה לטיפול היעיל ביותר, כך צופה היו ברבאו, שבוחן שיטות שיקום באוניברסיטת מקגיל בקנדה.

"זה תמים לחשוב ששיטה אחת תספיק" הוא אומר. ניסיונות לגדל מחדש רקמות עצב פגועות באמצעות תרופות או לשקם פציעות על ידי רקמות עוברים או השתלות תאים "מרגשות מאוד", אומר ברבאו, אבל עדיין נסיוניות בלבד.

הלוקומט

מכשיר הלוקומט אשר פותח ע"י קבוצת מדענים במרכז השיקום באוניברסיטת בלגריסט בציריך הנו מכשיר לטיפול ותרגול עבור אנשים הסובלים מליקוי הליכה בעקבות פגיעה במערכת העצבים. ל"לוקומט" שתי זרועות אשר תומכות בגפים התחתונות, מחשב שאחראי על הפעלת הזרועות, מסוע נע ומתקן לתמיכה במשקל הגוף.

תנועות ההליכה נקבעות על פי מאפייני הליכה פיזיולוגיים אשר תוכננו במחשב המכשיר. חיישנים אופטיים מסייעים למטפלים בבקרה על איכות ההליכה המתורגלת. השימוש ב"לוקומט" מאפשר תרגול הליכה בתבנית קרובה מאד לתבנית הליכה "תקינה".

השימוש ב"לוקומט" מוציא לפועל בצורה טובה את הבסיס התיאורטי החדש של שיקום הניידות: פעילות אינטנסיבית-נשנית, מכוונת להשגת מטרה ספציפית (Task specific/goal oriented). הסיבה לכך היא היכולת של חוט השדרה להתאים את עצמו, לזכור וללמוד מחדש את תבניות התנועה גם בהיעדר השפעת המרכזים ה"גבוהים" הנמצאים במוח.

המכשיר מיועד לשני סוגי אוכלוסיות:

1.אנשים אשר יש ביכולתם להזיז את הרגליים, אך אינם מסוגלים ללכת. באנשים אלו הלוקומט משפר את יכולת ההליכה ע"י אימון ואיזכור לתאים האחראים על ההליכה בחוט השדרה את תבניות ההליכה התקינה.

2.נכים משותקים לחלוטין. הלוקומט מאפשר להם תרגולי הליכה פסיביים אשר גורמים להפחתת מתח השריר, מניעת בריחת סידן ושיפור תפקוד הלב-ריאות.הלוקומט הנו חלק ממגוון רחב של שיטות, ציוד וטכנולוגיות מתקדמות המיושמות במכון "צעדים" בביה"ח השיקומי ב"שיבא",

למשל: שילוב של הליכה על מסילה נעה תוך כדי נשיאת משקל חלקית בלבד, אימון על אופניים בעזרת גירוי חשמלי תפקודי וכו'. הטיפול הניתן ב"צעדים" מיועד למגוון רב של מוגבלויות, כגון פגיעות חוט שדרה, שבץ מוחי, פגיעות ראש, מחלות עב-שריר, שיתוק מוחין, ועוד.

קופים לפני בני אדם:

על שיטה המיועדת לנכים האמורים להשתמש ב"כוח המחשבה: על מנת להניע איברים וחפצים:
במחקר שנערך במרכז הבינתחומי לחישוביות עצבית באוניברסיטה העברית.

החוקרים השתמשו בחיות ניסוי (כמו קופים), שאומנו לבצע תנועות מסוימות (כמו להזיז את ידם קדימה או לצדדים). למוחן של החיות הוחדרו מערכים של אלקטרודות עדינות ורגישות, שאינן גורמות נזק לרקמות המוח, אותן אלקטרודות עקבו אחרי האותות החשמליים ששודרו ממוחן של החיות בעת ביצוע במשימות הפשוטות.

המטרה היתה לקדד באופן חשמלי/אלקטרוני כל תנועה ותנועה, ולפענח את מהות האותות הגורמים לתזוזה.
המהלך הבא היה לפתח תוכנת מחשב המקבלת לתוכה מערך שכזה של אותות מוח חשמליים, התוכנה מתרגמת את האותות שולוחת פקודות לעצמים שונים לזוז על מסך המחשב, לכאורה על פי "ההוראה" שהתקבלה מהמוח.

בשלב הבא שעוד לא התרחש, ינסו החוקרים לחבר ישירות את החיה והמחשב, כך שהאותות יתקבלו ישירות ממוח החיה ויזיזו עצמים כמו יד רובוטית, ותקבל את הוראותיה מהמחשב מונחה המוח.


בואו לדבר על כך בפורום שיקום לאחר אירוע מוחי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום