נשים בגילאי 50 ומעלה נמצאות בסיכון לאוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

אוסטיאופורוזיס הינה מחלה המאופיינת בפגיעה בצפיפות ואיכות העצם אשר מובילה לירידה בחוזק עצמות השלד ולעלייה בסיכון לשברים. אחת מכל 3 נשים תסבול משבר בעקבות אוסטיאופורוזיס. העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס מציינת השבוע את שבוע האוסטיאופורוזיס הבינלאומי בהרצאות ברחבי הארץ וחלוקה בקניונים של גלויות הסבר לבדיקה עצמית וגורמי הסיכון למחלה. מספר עובדות על מחלת האוסטיאופורוזיס.

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

אוסטיאופורוזיס הינה מחלה המאופיינת בפגיעה בצפיפות ואיכות העצם אשר מובילה לירידה בחוזק עצמות השלד ולעלייה בסיכון לשברים. אחת מכל 3 נשים תסבול משבר בעקבות אוסטיאופורוזיס. העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס מציינת השבוע את שבוע
האוסטיאופורוזיס הבינלאומי בהרצאות ברחבי הארץ וחלוקה בקניונים של גלויות הסבר לבדיקה עצמית וגורמי הסיכון למחלה. מספר עובדות על מחלת האוסטיאופורוזיס.

סקר אוסטיאופורוזיס ארצי רחב היקף, שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, עבור חברת MSD יצרנית "פוסאלאן פעם בשבוע", בקרב 4,130 נשים בגילאי 50 ומעלה הנמצאות בסיכון לאוסטיאופורוזיס, מראה שמחצית הנשים מעל גיל 50 אינן יודעות שצפיפות עצם נמוכה מהווה סמן עיקרי למחלת האוסטיאופורוזיס, אך רובן ידעו לציין כי גיל והפסקת המחזור החודשי הינם גורמי סיכון. בנוסף, 75% מהנשים אינן יודעות כי היסטוריה של שברים קודמים מהוה גורם סיכון משמעותי.

ממצא מפתיע אחר העולה מן הסקר הוא ששליש מהנשים שאינן מקבלות טיפול לאוסטיאופורוזיס אינן מודעות לכך שהן חולות במחלה. נשים אלה נמצאות בסיכון גבוה לפתח שברים בעמוד השדרה ובירך.

כמו כן יזמה העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס אמנה נשית הקוראת לכלל ציבור הנשים בישראל לשאת את דגל האוסטיאופורוזיס למען העלאת המודעות למחלה, לאיבחונה, למניעתה ולטיפול בה. על האמנה חתומות כל חברות הכנסת הקוראות לנשים ללכת ולהיבדק בדיקת צפיפות עצם.

קו פתוח לציבור לפרטים נוספים בטלפון:
50 68 50 700 - 1

מספר עובדות על מחלת האוסטיאופורוזיס

1. אוסטיאופורוזיס הינה מחלה המאופיינת בפגיעה בצפיפות ואיכות העצם אשר מובילה לירידה בחוזק עצמות השלד ולעלייה בסיכון לשברים.

2. אחת מכל 3 נשים תסבול משבר בעקבות אוסטיאופורוזיס

3. אוסטאופורוזיס שכיחה פי 4 בנשים בהשוואה לגברים.

4. אצל נשים אשר סבלו בעבר משבר בעמוד השדרה גדל פי 12 הסיכוי לסבול משבר נוסף בעמוד השידרה, לעומת נשים ללא היסטוריה של שברים.

5. אחד ממאפייני המחלה הינו איבוד גובה וכאבים בעמוד השדרה

6. המטרה הראשונה של הטיפול באוסטיאופורוזיס הנה למנוע את השבר הראשון, אשר שכיח יותר בעמוד השדרה התחתון

7. יותר ממחצית מהשברים בעמוד השדרה אינם זוכים להשגחה רפואית בעיקר בשל היותם "שברים שקטים" והסימפטומים שלהם מיוחסים בטעות לכאבי שרירים או לבעיות בדיסק

8. על מנת לזהות את המחלה יש לערוך בדיקת צפיפות עצם אשר יכולה לאבחן אוסטיאופורוזיס ולנבא את הסיכון לפתח שברים

9. כיום ישנן תרופות חדשות ויעילות המפחיתות שברים אוסטיאופורוזיס, כדוגמת "אוויסטה" (רלוקסיפן)

10. לאחרונה, הורחבה ההתוויה לטיפול ומניעה של אוסטיאופורוזיס לאור ההבנה כי קיימת חשיבות רבה במניעת השבר הראשון.גיל הטיפול המאושר בסל הבריאות ירד מ-65 ל- 60

11. מניעת אוסטיאופורוזיס של גיל המעבר צריכה להתחיל עם תזונה נכונה (הכוללת סידן וויטמין D במינון המתאים), פעילות גופנית והימנעות מעישון.

מחקר חדש שבדק מיליון נשים בבריטניה מוכיח באופן חד משמעי שכל הטיפולים ההורמונליים החלופיים בגיל המעבר (HRT) מעלים את הסיכון לסרטן השד.ההערכה היא כי בעשור האחרון היו נמנעים כ- 20,000 מקרי סרטן שד אלמלא הטיפול ההורמונלי.

תוצאות המחקר בראשות, פרופ' ולרי ברל, מנהלת המחלקה לחקר גורמי מחלת הסרטן באוניברסיטת אוקספורד, פורסמו במגזין הרפואי היוקרתי לנצ'ט בחודש אוגוסט 2003.
המחקר שנערך בין השנים 1996 ועד ל- 2001, בדק יותר ממיליון נשים בגילאי 50 עד 64 .

קרוב למחצית הנשים שהשתתפו במחקר, קיבלו טיפול הורמונלי חלופי,(HRT – Hormone Replacement Therapy) בתוך קבוצה זו, נעשתה השוואה בין נשים שקיבלו טיפול תרופתי שמכיל רק תוספת של אסטרוגן לבין אלו שקיבלו טיפול משולב של אסטרוגן- פרוגסטרון וכן נשים שקיבלו ליויאל (טיבולון).

בנוסף, נערכה השוואה בין כל הקבוצה שמקבלת טיפול כלשהו לקבוצה שלא קיבלה כל טיפול.

פרופ' ברל אומרת כי תוצאות המחקר קובעות בבירור כי:

1. קיים קשר מובהק בין נטילת טיפול הורמונלי חלופי בגיל המעבר לבין הסיכון להתפתחות סרטן השד.

2. כל מגוון הטיפולים ההורמונליים החלופיים מעלים את הסיכון לסרטן השד, החל מטיפול הורמונלי משולב של אסטרוגן-פרוגסטרון, דרך ליויאל (טיבולון) ואף טיפול באסטרוגן בלבד.

3. ככל שמשך הטיפול מתארך, כך גדל הסיכון להתפתחות סרטן.

4. הסיכון קיים עד 5 שנים מיום הפסקת הטיפול, עם זאת ככל שעובר זמן מתקופת הפסקת הטיפול, כך יורד הסיכון לסרטן.

כפועל יוצא של תוצאות המחקר, מעריכה פרופ' ברל כי קרוב ל- 20,000 מקרים של סרטן השד בעשור האחרון, היו נמנעים אלמלא הטיפול ההורמונלי החלופי.

לדעתה, ממצאי המחקר צריכים להוביל לקביעה כי טיפול הורמונלי חלופי מתאים רק לנשים הסובלות מתופעות של גיל המעבר כגון: גלי חום וזיעה מוגברת במהלך הלילה, אולם גם אז, יש להגבילו לתקופה קצרה של 3 עד 6

חודשים. עד לתקופה של שנה, טיפול מאוזן יכול להיות אפקטיבי לתופעות גיל המעבר אם כי יש נשים שיצטרכו טיפול לשנים רבות כטיפול בתסמיני גיל המעבר.
לנשים המקבלות טיפול הורמונלי חלופי לתקופה ארוכה למניעת אוסטאופורוזיס ואינן סובלות מתסמיני גיל המעבר, יש לנסות להחליף את הטיפול לטיפול שאינו מכיל הורמונים כגון אויסטה או פוסלן.

טיפול באויסטה, נוסף לטיפול באוסטאופורוזיס, מוריד עד 90% את הסיכון לסרטן השד התלוי בהורמונים וככל הנראה מפחית סיכון לשבץ מוחי והתקפי לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום