הסרת שומות לצורך אסתטי

(3)
לדרג

שומות על העור גורמות למטרד אסתטי או תפקודי. הסרת שומות שפירות בולטות בגלי רדיו נותנת תוצאות יפות, אך חובה לוודא שלא מדובר בסרטן עור

מאת: ד"ר אהוד ורנר

שומות (נקודות חן) הן נגעים שכיחים מאוד בעור, בגוון חום בהיר או בגוון העור ויכולות להופיע כשומות שטוחות, בולטות, ללא שיער או עמו. השומות נוצרות מתאים דמויי מלנוציטים, שהינם התאים בעור האחראים ליצור פיגמנט המלנין - וזוהי גם הסיבה לצבען החום השכיח. השומות מופיעות ברובן בילדות ומגיעות לשיא מספרן בגיל ההתבגרות. בילדות, מרבית השומות שטוחות, אך הן נעשות בולטות יותר עם הגיל, עד כי לעתים קרובות הן מהוות הפרעה אסתטית ו/או תפקודית.

האם השומות שפירות או ממאירות?

שומות הן נגעים שפירים - ואינן סרטן העלול לשלוח גרורות. אולם, לעתים רחוקות מאוד, עלולות שומות להתפתח למלנומות (סרטן עור תוקפני). הדבר קורה בעיקר בשומות אטיפיות, השונות במראן משומות רגילות או בשומות מולדות גדולות.

מלנומה היא סרטן עור - ואם היא איננה מסולקת בזמן, היא עלולה לשלוח גרורות, דרך כלי הלימפה, לבלוטות הלימפה - ודרך מערכת הדם לאיברים אחרים. מלנומות הן בדרך כלל בקוטר חצי סנטימטר ומעלה, בגוון שחור או רב גוני ובצורה אסימטרית (הן לא עגולות). במרבית המקרים, מלנומות מתפתחות על עור בריא, אך ישנם מקרים בהן עלולות להתפתח מלנומה משומות אטיפיות, משומות גדולות מלידה - ולעתים נדירות גם משומות רגילות.

שומות אטיפיות הן לרוב בעלות קוטר גדול, גוון לא אחיד ואינן עגולות (בדרך כלל אינן סימטריות). לעתים, שומה אטיפית יכולה להראות כמו מלנומה. ובשל הדמיון במראה, קשה לעתים להבחין בין שומות אטיפיות לבין מלנומות.

הסרת שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הסרת שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן לוודא כי השומה שפירה (איננה סרטן)?

האבחון נעשה לפי שלושה קריטריונים עיקריים: מראה השומה (והאם היא חשודה כמלנומה); בדיקה דרמוסקופית (עם דרמטוסקופ); ומשך קיום השומה.

דרמוסקופיה היא טכנולוגיה אופטית חדשה, לאבחון נגעי עור שונים, בצורה לא פולשנית. השכבה העליונה בעור, השכבה הקרנית, נוטה להחזיר ולפזר את קרני האור - ולכן לא ניתן לראות מבנים עוריים עמוקים יותר. בבדיקה דרמוסקופית, נעשה שימוש בציוד אופטי, המונע את פיזור קרני האור - ומאפשר לראות מבנים פיגמנטריים מתחת לשכבה החיצונית של העור - שללא השימוש בטכניקה זו, לא ניתן לראותם. הדרמוסקופיה מסייעת להבחין בין שומות שפירות (שומות המצויות אצל כל אחד) לבין מלנומות.

בדיקה המתבצעת על ידי רופא מיומן (רופא עור או פלסטיקאי), יחד עם בדיקה דרמוסקופית ואנמנזה מתאימה (מידע על משך קיום השומה), מאפשרים לוודא כי מדובר בשומה שפירה.

כיצד מתבצעת הסרת שומות?

הסרת שומות יכולה להיות מסיבה רפואית (חשד לכך שמדובר בנגע ממאיר או נגע העלול להפוך לממאיר), סיבה אסתטית (שומה מכוערת) ו/או סיבה תפקודית (שומה בולטת לגובה, המפריעה בגילוח, או שעוברת שפשוף וטראומה חוזרת; לדוגמה: מרצועת חזייה באזור הגב, מחגורה או מתרמיל גב).

דרך הסרת השומות נקבעת בהתאם לסיבת ההסרה - ולכן הצעד הראשון, לפני הסרת שומה, הינו אבחון מדויק של השומה והחלטה האם מדובר בשומה שפירה או שיש חשד לממאירות. כאמור לעיל, האבחון נעשה על ידי רופא מיומן (רופא עור או פלסטיקאי), יחד עם בדיקה דרמוסקופית.

אם יש חשד לממאירות, חשוב להסיר את השומה ולשלוח את הרקמה שהוסרה לבדיקה היסטולוגית.

אם השומה שפירה, אין כל חשד לממאירות וסיבת הסרתה היא אסתטית או תפקודית - ניתן במרבית המקרים לטפל בה על ידי החלקתה לגובה עור, על ידי מכשיר הפועל על ידי גלי רדיו, ללא תפרים עם תוצאות אסתטיות טובות מאוד.

מהן השיטות להסרת שומות?

ניתן להסיר שומות בדרכים שונות.

1. כריתה כירורגית מלאה - עם תפירה וסגירה. היתרונות בשיטה זו: הנגע מוסר בשלמות - ויש אפשרות לבצע בדיקה היסטולוגית של הנגע שהוסר. החסרונות: אורך החתך הניתוחי גדול מעל פי שניים מקוטר הנגע - יש חתוך לעומק (מעלה סיכון לצלקות בולטות) ויש שימוש בתפרים (מעלה את הסיכון לזיהום משני, לפתיחת החתך הניתוחי ולצלקת עם סימני התפרים).


2. הסרת חלק הנגע המצוי מעל פני העור - שיטה זו נעשית בדרך כלל בגידולים שפירים, כטיפול קוסמטי. אין צורך בתפרים והריפוי מהיר. קימות מספר אפשרויות לכך:
חתוך (גילוח - Shaving) עם סכין (סקלפל) . ניתן לקבל אבחנה מיקרוסקופית של הדגימה שהורדה. לעתים קשה להשיג חיתוך בדיוק בגובה העור עם תוצאות יפות.

הסרה בגלי רדיו (מכשיר מתוצרת ELLMAN), ניתן להסיר את החלק הבולט, ללא דימום, עם החלקה טובה לגובה העור - והשגת תוצאות קוסמטיות טובות. שיטה זו מעולה להסרת שומות שפירות.

הסרה בלייזר של החלק הבולט מעל העור. הרושם שלי הוא שהתוצאות האסתטיות בהסרה בלייזר טובות פחות מאשר בהסרה בגלי רדיו. אפשרות ההחלקה של השומה טובה יותר בגלי רדיו בעוד עלות הטיפול בלייזר גבוהה - לאין שיעור.

3. טיפול בסולקודרם - סולקודרם הינו קומפלקס של חומצות אורגניות ואנאורגניות, עם יוני נחושת, המשמש להסרת שומות וגידולים שפירים. התכשיר מיוצר לפי הפטנט של ד"ר מרדי (רופא שמוצאו מגרוזיה). הוא מאכל את הרקמה הגידולית - ומובן שאינו מתאים למקרים בהם יש צורך באבחנה מיקרוסקופית של הנגע שהורד. הבעיה בטפול בו הינה שלעתים נותרות צלקות בהירות בולטות ולא אסתטיות, במקום בו נעשה הטיפול.

במקרים שבהם קיים ספק לגבי שפירות השומה, יש צורך להסיר אותה בכריתה מלאה או בחיתוך עם סקלפל עם שליחת הרקמה לבדיקה היסטולוגית. אם ברור, ללא צל של ספק, כי השומה שפירה ואין צורך בבדיקה היסטולוגית - ניתן לטפל בשומות מתאימות באמצעות גלי רדיו.

הסרת שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הסרת שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד נעשית הסרת שומות בגלי רדיו?

הסרת שומות באמצעות גלי רדיו נעשית כטיפול למטרה אסתטית בשומות שפירות בולטות (מורמות מעל העור). השימוש הינו במכשיר הפועל בתדר של גלי רדיו, והסרת הרקמה (ההחלקה לגובה העור) נעשית באמצעות לולאה הגורמת לחיתוך ולהחלקה ללא דימום.


באמצעות גלי רדיו, מוסר חלק השומה הבולט, המצוי מעל פני העור. הטיפול מתאים לשומות בולטות, שברור כי הן שפירות (מעל לכל ספק). יש צורך בהרדמה מקומית אך אין צורך בתפרים והתהליך לאחר ההסרה - קל ביותר. הריפוי מהיר - והתוצאה הקוסמטית בדרך כלל טובה מאוד.

בין השיטות להסרת שומות שפירות בולטות, ללא בדיקה היסטולוגית וללא תפרים (הסרה בגלי רדיו, בלייזר או בסולקודרם) הרושם שלי שהסרה באמצעות גלי רדיו היא השיטה המעניקה את התוצאות הטובות ביותר, עם הסיכון הקטן ביותר לתופעות לוואי. עם זאת, יש לזכור כי לעתים נשאר חלק מהשומה שמתחת לעור; ולעתים, בכ-10% מהמטופלים, בעיקר צעירים, חלק זה אף עלול לצמוח שוב.

על מנת להימנע מ"פספוס" מלנומה (סרטן העור הממאיר ביותר), חשוב שלא לבצע הסרת שומות למטרות אסתטיות, ללא בדיקה מקדימה של רופא מיומן בזיהוי שומות ומלנומות (רופא עור או פלסטיקאי), המיומן גם בבדיקה דרמוסקופית.

ד"ר אהוד ורנר הוא מומחה למחלות עור

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors


בואו לדבר על זה בפורום פיגמנטציה - כתמי עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום