10 שאלות נפוצות בנושא הריון מרובה עוברים

(0)
לדרג

הריון....

עוד בנושא: הריון לפי שבועות, רעלת הריון

בשנים 1995-1996 הושגו בישראל באמצעות הפרייה חוץ גופית 1290 הריונות מרובי עוברים, מהם 996 הריונות של תאומים. הריון מרובה עוברים מלווה פעמים רבות בחרדות וחששות. דר' גדעון סנואני, גינקולוג בכיר מבי"ח תל השומר ואחראי מרפאת הריון בסיכון גבוה בבי"ח רמת-מרפא מציג 10 שאלות נפוצות בקרב הורים בנושא הריון מרובה עוברים.

1. שאלה: מדוע לא מציעים לנשים לקבל טיפולי פריון בגורמי ביוץ (הכוונה למתן תרופות אשר גורמות ייצור מספר רב של ביציות) על מנת להרות עם תאומים או שלישייה "ולחסוך" חודשי הריון?

תשובה: הריונות מרובי עוברים טבעיים אינם שכיחים. על מנת ליצור הריונות מרובי עוברים, יש צורך בנטילת תרופות המגבירות את מספר הביציות המתפתחות בשחלות, דבר הכרוך בסיכון בריאותי לאישה. בנוסף לכך, קשה לשלוט בתגובת האישה לתרופות אלה, וייתכן שיווצרו יותר מתאומים או שלישייה, מה שמגדיל את הסיכון באופן משמעותי הן לאישה והן להמשך ההריון או תקינותו.

2. שאלה: כאשר קיים הריון מרובה עוברים, מהם הסיכונים הצפויים בשלושת החודשים הראשונים?

תשובה: הסיכון לדימום בשליש הראשון להריון גבוה משמעותית בהריון מרובה עוברים לעומת הריון עם עובר יחיד. כמו כן, השכיחות של הפלה מוקדמת גבוהה יותר.

3. שאלה: האם ניתן "להקטין" את מספר העוברים לאחר ההתעברות?

תשובה: ניתן לבצע "דילול" או "הפחתה" במספר העוברים. פעולה זו מתבצעת בהנחיית אולטראסאונד, ובמהלכה מזריקים ללב העובר חומר המפסיק את פעולתו. ביצוע הפעולה יכול לגרום להפלה, דימום אימהי או זיהום המסכנים את האישה ופוריותה.

4. שאלה: במה שונה מעקב של הריון מרובה עוברים מהריון עם עובר יחיד?
תשובה: בדיקת שקיפות עורף העובר, אשר מעידה על הסיכון למום כרומוזומלי לעובר הנבדק, היא בדיקה חשובה בהריון מרובה עוברים. בדיקת חלבון עוברי בדם האם, לעומת זאת, תהיה פחות אמינה בגלל החשבון הממוצע הנעשה לעוברים וחוסר היכולת להפריד את תרומתו של כל עובר בנפרד לבדיקה. דיקור מי שפיר מסובך ומסוכן יותר בהריון מרובה עוברים.

5. שאלה: האם חלפו הסיכונים לאחר תום השליש הראשון?
תשובה: לא. עדיין קיים סיכון גדול מהרגיל להפלה מאוחרת או לידה מוקדמת.

6. שאלה: מה ההבדל בין תאומים זהים ללא זהים?
תשובה: תאומים זהים נוצרים מהתחלקותו של עובר אחד לשני עוברים נפרדים בשלבים מוקדמים של היווצרות העובר. במידה וחלוקה זו מתרחשת מאוחר מדי יווצרו תאומים סיאמיים. תאומים לא זהים נוצרים משני תאי זרע ומשתי ביציות נפרדים.

7. שאלה: האם קיים סיכון נוסף לתאומים זהים?
תשובה: כן. קיימת אפשרות שבה העוברים יהיו בשק היריון משותף או יחלקו שיליה משותפת. מצב כזה עלול לגרום להסתבכות חבלי הטבור של העוברים או שיתוף של כלי דם בין שני העוברים עד כדי גרימת נזק ותמותה, מצב המחייב מעקב והתערבות רפואית.

8. שאלה: מהם הסיכונים האימהיים?
תשובה: כל הסיכונים הקיימים בעובר יחיד קיימים בשכיחות גבוהה יותר בהריון מרובה עוברים, כמו יתר לחץ דם, סוכרת הריונית, תמותה אימהית, ניתוח קיסרי.

9. שאלה: האם בהריון מרובה עוברים יש חובה בלידה בניתוח קיסרי?
תשובה: לא. צורת הלידה המועדפת תידון בכל מקרה בהתאם למספר העוברים, גודלם, היחסים ביניהם וצורת שכיבתם ברחם.

10. שאלה: מהם הסיכונים ליילוד?
תשובה: עקב הסיכון הגבוה ללידה מוקדמת ישנו סיכון גדול יותר ללידת פגים עם משקלי לידה נמוכים יותר וסיכוני תמותה או נכות גדולים יותר בהשוואה לעובר יחיד.

מרפאת הריון בסיכון גבוה נמצאת במרפאות החוץ של רמת מרפא. במסגרת המרפאה מתבצעות בדיקות מוניטור ואולטרסאונד במידת הצורך. במרפאות החוץ נמצאות מרפאות נוספות המעניקות מגוון שירותים לאישה ההרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום