לפני שחותכים

(4)
לדרג

טיפול חדשני בסרטן בלוטת הערמונית ללא ניתוח פולשני, מה משמעותה של השיטה החדשה אל מול הדרכים הקלאסיות

מאת: סרטן בלוטת הערמונית הינו כיום המחלה הסרטנית השכיחה ביותר אצל גברים מעל גיל 50 שנה. בכל העולם המערבי, כולל ישראל, 1 מתוך 11 גברים לפחות יחלו בסרטן הערמונית.

שכיחות המחלה עולה עם הגיל ויש מקרים מסוימים שהמחלה הינה על בסיס גנטי- משפחתי. למחלה הממוקמת בערמונית בלבד ישנם כיום מספר פתרונות: כריתה רדיקלית של הערמונית בגישה פתוחה או לפרוסקופית, ברכיטרפיה (גרגירים רדיואקטיביים) וטיפול הורמונלי לפעמים בתוספת קרינה חיצונית תלת-ממדית.

בשנים האחרונות נוספה טכנולוגיה חדישה המבוססת על החדרת מחטים דקות לתוך הערמונית. בתוך המחטים מוזרם גז שאינו מגיע לערמונית ישירות וגורם להקפאת הערמונית ולהרס מוחלט של תאי הסרטן.

הערמונית הינה בלוטה בגודל אגוז הממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ועוטפת את השופכן. תפקידה של הבלוטה להפריש נוזל בעל מרכיבים תזונתיים לזרע. מעל לגיל 50 מתפתחות שתי תופעות במקביל: הגדלה שפירה של הערמונית(BENIGN HYPERTROPHY -
B.P.H. )וסרטן הערמונית((ADENOCARCINOMA OF PROSTATE.

השיטה החדשה פחות פולשנית, ללא הגבלות כמו גיל החולה, ומיועדת לטיפול בסרטן ממוקם בערמונית. לדברי צביקה קציר, מנהל השיווק והמכירות של החברה היצרנית "גליל מדיקל", כיום משתמשים למטרה זו בגז ארגון היציב. עם התפתחות האולטרה סאונד הטרנס- רקטאלי ניתן כיום למקם את המחטים בתוך הערמונית בצורה מדויקת ביותר. בתוך המחטים מוזרם הגז וניתן ולראות כיצד נוצרים כדורי קרח סביב המחטים בזמן אמת.

כדי להקפיא את הערמונית מחדירים מספר מחטים, דרך המרווח בין החלחולת לשק האשכים( פרינאום), בקוטר 1.5 מ"מ של חברת הסטארט- אפ הישראלית הנמצאת ביוקנעם
" גליל מדיקל". המחטים קשורות למערכת מיוחדת SEEDNET- TM. מערכת זו נותנת תכנון תלת-ממדי וכך מאפשרת החדרה מאד מדויקת של המחטים למקום הנכון. מחטים אלו בהיותם דקים יותר מונעים דימומים וכאבים ולכן החולים עוברים טיפולים אלו ביתר קלות. גז הארגון המוזרם בתוך המחטים הדקות הללו מייצר טמפרטורות נמוכות ביותר.

בתחילה נוצרים בתוך הערמונית כדורי קרח אשר מתחברים ויוצרים כדור קרח אחד בגודל ובצורה של הערמונית. תהליך ההקפאה קטלני לתאים וממית את כל רקמות הערמונית. כדי להגן על השופכה נעזרים בקטטר מיוחד בעל שני בלונים. בלון אחד מקבע את הקטטר בכיס השתן והשני נמצא בשופכה . דרך הבלון בשופכה זורמים כל הזמן מים חמים שמחממים את השופכה. מחדירים גם מחטים לאזור החלחולת שמטרתם לחמם את החלחולת בזמן הקפאת הערמונית וכך לא נגרם נזק לחלחולת. מבצעים פעולת הקפאה, הפשרה ושוב הקפאה וכך מתחזק הרס הערמונית הנגועה בסרטן.
לרוב הטיפול נעשה בהרדמה כללית ולמי שאינו מסוגל, ניתן לבצע את הניתוח בהרדמה מקומית. ההקפאה עלולה לעבור את הערמונית עצמה עם פגיעה בעצבים האחראים לזקפה. הסבירות לפגיעה בעצבים דומה לסבירות לפגוע בהם בזמן ניתוח כריתת הערמונית או הקרנה.

במשך הזמן עם צבירת ניסיון, מתברר שההקפאה משיגה את אותן התוצאות כמו ניתוח כריתת הערמונית עם פחות סיכונים וללא צורך בפתיחת בטן ומתן דם. זהו טיפול מוצלח להרבה חולים בסרטן הערמונית המבקשים טיפול עם מינימום פולשנות . ההקפאה מתאימה כאשר הסרטן ממוקם לערמונית, אבל גם במקרים של התפשטות מעבר לקופסית של הערמונית. מקרים אלו נחשבים כלא מתאימים מראש לכריתה רדיקאלית של הערמונית.

שימוש ב- SEEDNET-TM מוצלח בחולים עם PSA גבוה או מספר גבוה בסולם GLEASON .
גם במקרים של חזרה של הגידול לאחר ניתוח כריתת הערמונית או כשלון של טיפול בהקרנות , ניתן לטפל מקומית בגידול החוזר על-ידי הקפאתו.

טכנולוגיה חדישה זו נמצאת בשימוש כיום במספר מרכזים חשובים בעולם כמו ב- MAYO CLINIC ,UCLA , ובעוד כ 22 מרכזים נוספים בארה"ב, במערב אירופה , המזרח הרחוק, דרום אפריקה ועוד. סך הכל מוצבות כיום מעל 81 מערכות כאלו ברחבי העולם.

גם בארץ מספר בתי חולים מטפלים בקריאוטרפיה באמצעות מערכות חדישות אלו: הדסה בירושלים, ברזילי באשקלון, בני ציון בחיפה, אסף הרופא בצריפין, וולפסון ב חולון והעמק בעפולה. בחודשים הקרובים יוצבו מערכות כאלו בבתי חולים נוספים בארץ.
עד היום נערכו כ-150 טיפולים בשיטה זו בארץ ועוד מספר מאות ברחבי העולם.

יש יתרונות לקריאוטרפיה . חולים רבים אינם מעונינים או אינם רוצים לעבור ניתוח או הקרנות.
פולשנות מינימלית על-ידי מחטים עדינות מאוד גורמות פחות כאבים וסיבוכים. ללא קרינה, אין צורך להימנע ממגע עם אנשים אחרים. אמנם יש צורך במיומנות גבוהה, אבל כאשר הטכניקה נלמדה התהליך הינו קל ומהיר לביצוע. בנוסף האשפוז הינו קצר וחוסך כספי אשפוז וניתוח, ההחלמה מהירה, חזרה לתנועה ביום הפעולה וחזרה לשגרת חיים תוך ימים אחדים. ניתן לבצע גם בהרדמה מקומית, אולם עדיף בהרדמה כללית כאשר מצבו של החולה מאפשר זאת. ניתן לחזור על הטיפול אם יש חזרה של הגידול.
ישנם גם כאבים מינימליים יחסית לניתוח פתוח.

כאשר המחלה ממוקמת ישנן מספר אפשרויות לטיפול. הטיפול המסורתי הינו כריתה רדיקאלית של הערמונית שמטרתו סילוק מלא של סרטן הערמונית. הניתוח דורש מיומנות רבה. מנסים לשמר את העצבים שעוברים ליד הערמונית כדי לשמור על התפקוד המיני וכדי למנוע דליפת שתן. הניתוח מוגבל בגיל ומקובל לא לבצע אותו מעל גיל 70 ובחולים שלא מסוגלים לעמוד בניתוח קשה בהרדמה כללית. לרוב יש צורך במתן דם במהלך הניתוח. אצל חלק מהמנותחים תהיה בעיה בזקפה או דליפת שתן.

לאחרונה פותחו טכניקות של כריתת הערמונית בדרך לפרוסקופית. לשם כך דרוש ציוד יקר מאד ובעקר מיומנות גבוהה ביותר של המנתח. רק אורולוגים מועטים מסוגלים כיום לנתח בארץ בטכניקה זו ורק העתיד יגיד עד כמה היא יעילה.

כאשר המטופל מבוגר מגיל 70 יש אפשרות להציע לו טיפול הורמונלי. זה טיפול טוב, אבל המטופלים סובלים מגלי חום קשים והזעות. יש דיווחים על התפתחות בריחת סידן מעצמות (OSTEOPOROSIS ) והפרעות בזקפה. לרוב משלבים טיפול הורמונלי והקרנות. הקרינה הורסת תאים סרטניים. כיום יש מכשירים מדויקים יותר (תלת-ממדיים) אשר מונעים פגיעה ברקמות סביב הערמונית. למרות זאת ישנם מקרים הסובלים מצריבה קשה במתן השתן, לפעמים מדם בשתן, כאבים בפי- הטבעת ושלשולים .

ישנם חולים הסובלים מסחרחורות, בחילות והקאות כתוצאה מהקרנות. שיטת קרינה חדשה המבוססת על החדרת גרגירים רדיואקטיביים לתוך הערמונית הנקראת ברכיטרפיה, לא מצריכה פתיחת הבטן. ישנם דיווחים בודדים ביותר על נדידת הגרגירים בגוף וישנם מספר קטן של מטופלים הסובלים מכאבים עזים מאד או מתקשים לתת שתן במשך מספר חודשים מגמר טיפול זה.

קריאוטרפיה משיגה את אותן המטרות כמו הניתוח עם אותם אחוזים של סיבוכים, אבל עם הרבה פחות סבל לחולה. ניתן להשתמש בטכנולוגיה זו גם לשם טיפול במחלות אחרות כמו סרטן בכבד, כליה ועצמות. גם במחלות לא סרטניות יש בה שימוש, למשל בפיברומות של הרחם, אלחוש בזמן ניתוחי לב, וטיפול בכאבי גב, מחלות השד, ניתוחים נוירולוגים ורפואת עור ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום