זיהום פטרייתי בנרתיק

(24)
לדרג

הסטטיסטיקה טוענת כי אחת משלוש נשים תסבול מזיהום פטרייתי בנרתיק בשלב כלשהו בחייה. בכתבה זו ננסה לסקור את המחלה, את דרכי המניעה והטיפול בה.

זיהומים פטרייתיים בנרתיק נגרמים על ידי פטריה נפוצה הקרויה קנדידה אלביקנס (מוניליה), במצב נורמאלי ישנו איזון עדין בין החיידקים והפטריות באיזור הנרתיק. הפרת איזון זה עלולה להוביל להתרבות פטריות באיזור הנרתיק. כיום הסטטיסטיקה טוענת כי אחת משלוש נשים תסבול מזיהום פטרייתי בנרתיק בשלב כלשהו בחייה.

הגורמים לזיהום

הסיבה להופעת הזיהום הינה הפרה של האיזון בין החיידקים לפטריות בנרתיק. ישנם גורמים רבים שמביאים להפרת האיזון ובכך לגדילה של הפטריות באיזור כגון: אנטיביוטיקה שגורמת להרג החיידקים שמגנים על האישה מזיהומים פטרייתיים, גלולות למניעת הריון, שינויים הורמונליים שמופעים לדוגמא בהריון או מנופאוזה ועוד.

חולים במחלות קשות כגון איידס, וסרטן בהם ישנו דיכוי חיסוני וסכרת בה ישנה עליה ברמת הסוכר בתאים , האהוב על הפטריות, סובלים יותר מזיהומים פטריתיים בנרתיק ובאיזורים אחרים בגוף בהם הלחות גבוהה.
ישנם גורמים נוספים שיכולים להעלות את הסיכויים להתפתחות זיהומים אלו כגון: סטרס, עייפות, תזונה עשירה בסוכר,אנמיה, רמות נמוכות של הורמוני בלוטת התריס ועוד.

תנאים שמעודדים את התפתחות הפטריות

פטריות אוהבות תנאים של חום ולחות, ועל כן נוטות להתפתח באיזור הנרתיק, ובאיזורים אחרים בגוף ( כגון בין אצבעות הרגליים) שמספקים להן תנאים אלו.
לבישת בגדים צמודים מביאים ללחות גבוהה וחום באיזור הנרתיק וכך יוצרים תנאים נהדרים לגדילת הפטריות . תנאים אלו נוצרים לרוב גם בזמן המחזור החודשי, שימוש בטמפונים יוצר תנאים טובים עוד יותר התפתחות הזיהום. נשים שסובלות מזיהומים פטריתיים חוזרים צריכות לשקול להמעיט בשימוש בטמפונים.

מניעת זיהומים פטרייתיים

ישנן פעולות פשוטות שניתן לבצע על מנת למנוע הופעת זיהומים פטרייתים:
1. כפי שנאמר לעיל מומלץ להימנע מלבישת בגדים צמודים.
2 . רצוי להקפיד על לבישת בגדים תחתונים רפויים ועשויים מ- 100 אחוז כותנה.
3. יש להימנע משימוש בדאודורנטים או ספריי לאיזור הנרתיק שעלולים להפר את האיזון העדין בין החיידקים והפטריות באיזור.
4. שמירה על היגיינה נכונה בבית השימוש, לדוגמא: ניגוב מקדימה אחורה .
5. טיפול הורמונלי בגיל הבלות יכול להוריד את היובש ולמנוע הפיכה של דופן הנרתיק לדקה וכך להפחית את הזיהומים.

הסימנים והסימפטומים של זיהום פטרייתי בנרתיק

ישנן נשים רבות שאינן חוות סמפטומים למרות קיום זיהום פטרייתי, אך ברוב המקרים האישה תרגיש באחד מהסימנים הבאים:
1. גירוי וגרד באיזור.
2. דלקת ונפיחות באיזור איבר המין.
3. הפרשה מהואגינה שמזכירה במראה גבינת קוטז', בצבע צהוב או ללא צבע.
4. ריח רע מהנרתיק במיוחד אחרי קיום יחסי מין.
5. אי נוחות וצריבה אחרי מתן שתן.
6. יובש ואי נוחות בזמן קיום יחסי מין.

אבחנה של זיהום פטרייתי

רופא הנשים יכול להתרשם בבידקה גניקולוגית מסימנים שמצביעים על זיהום פטרייתי כגון הפרשה אופיינית. אך ברוב המקרים הרופא יקח דגימה מהפרשת הנרתיק וישלח אותה למעבדה לביצוע תרבית ובדיקת מיקרוסקופ, שתי הבדיקות הללו יכולות לתת אבחנה של זיהום פטרייתי.
בדיקה נוספת שהרופא יוכל לבצע הינה בדיקה של רמת החומציות באיזור הנרתיק, שכן בזיהומים פטרייתיים PH הנרתיק יהיה פחות חומצי. תפקיד הרופא הוא גם לבדוק האם קיימת בעיה בסיסית שמעלה את הסיכוי להופעת הזיהומים כגון: סכרת.

טיפול ופרוגנוזה

בטיפול נכון בתופעה לא צריכים להופיע סיבוכים לטווח ארוך. לפני התחלת הטיפול חובה להוועץ עם רופא נשים על מנת לשלול מחלות אחרות. לדוגמא סימנים דומים יכולים להופיע גם בזיהום חיידקי של הנרתיק שבו דרוש טיפול אנטיביוטי, והסיבוכים שונים לגמרי. לטיפול בזיהומים פטרייתיים הרופא נותן לרוב משחות שונות שנמרחות באיזור החיצוני וטבליות או משחות שמוחדרות לתוך הנרתיק.
לנשים שסובלות מזיהומים פטרייתיים חוזרים הרופא יתאים טיפול מונע . כמו כן ניתן בעזרת דיאטה להפחית את הסיכוי להתפתחות זיהומים אלו, לדוגמא: הפחתת כמות הסוכר בדיאטה. לגבי דיאטה מתאימה כמובן מומלץ להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום