ניתוח הקטנת חזה: רפואי ואסתטי

(29)
לדרג

הקטנת חזה היא ניתוח פופולרי. למי הוא מיועד? מהם השיקולים הרפואיים והאסתטיים ברקע ההחלטה לעבור את הניתוח? כיצד הניתוח מתבצע - ואיך שומרים על התוצאות?

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח הקטנת חזה הוא אחד הניתוחים המשפיעים ביותר על דימוי גוף האישה ועל בטחונה העצמי; זאת מבלי להזכיר את ההיבטים הרפואיים והשיפור המשמעותי באיכות החיים. מסקר שנערך באפריל 2016 באתר zap doctors בקרב 1,024 גולשות, עולה כי 26% מבעלות חזה גדול חשות בושה בשל כך. אחוז זהה מנסה להסוות ולהסתיר את החזה באמצעות חזיות מקטינות וחולצות "מטשטשות" ולא חושפניות. בדקנו עם ד"ר טלי פרידמן, מומחית בכירורגיה פלסטית, למי מיועד הניתוח - וכיצד הוא מתבצע.

למי מיועד ניתוח להקטנת חזה?

"הניתוח מיועד לנשים הסובלות מחזה גדול וכבד, הגורם להן אי נוחות - והן מעוניינות להקטינו. חזה כבד, צנוח ולא פרופורציונלי - משפיע מאוד על דימוי הגוף ועל חיי היום יום; והופך להיות גורם המשפיע על התנהלות יומיומית, בגילאים שונים. אי הנוחות מתבטאת במספר פרמטרים בו זמנית: אסתטית, רפואית ותפקודית. פעמים רבות, חזה גדול מפריע בהתאמת ביגוד ובמראה פרופורציית הגוף. החזה הגדול - מעבר לפרופורציה הנכונה - נותן מראה כללי של גוף גדול, כבד ומבוגר".

"בנוסף לכך, חזה גדול מכביד על היציבה; לפיכך, נשים רבות מפתחות עמידה כפופה. השילוב בין יציבה לא נכונה לבין משקל החזה מחמיר כאבי גב. כבדות החזה יוצרת גם שקעים באזור כתפיות החזיה בכתפיים. בקרב נשים בגילאים מתקדמים יותר, הפונות לניתוח זה, כאבי גב הופכים להיות הגורם השכיח לניתוח - כאשר משקל החזה מחמיר כאבי גב ובעיות של אוסטאופורוזיס".

מסקר ב-zap doctors עולים נתונים דומים: 25% מהנשאלות סובלות מכאבי גב וצוואר, 18% מחריצים בכתפיים, 10% מפטרת תחת השדיים, 33% מהזעה תחת השדיים - ורק 14% אינן סובלות מאף אחד מן התסמינים הללו.

איזה עוד בעיות עלולות להיווצר, אצל נשים בעלות חזה גדול?

"עם הזמן, מתרחשת גם צניחת שדיים המובילה לדלקות חוזרות תחת החזה, אודם כרוני ולעיתים פיגמנטציה וזיהומים חוזרים של פטריות וחיידקים, המלווים בריח בלתי נעים. נשים צעירות מרגישות פעמים רבות צורך בהימנעות חברתית בשל החזה הגדול, המושך תשומת לב - ונמנעות מחשיפת גופן עקב כך".

האם כל אישה יכולה לעבור ניתוח זה? למי הניתוח אינו מתאים?

"הניתוח מתאים לנשים רבות, בגילאים מגוונים, אשר נמצאות בקו הבריאות. חשוב להפסיק נטילת מדללי דם ולהפסיק לעשן לפני הניתוח. נשים אשר מתכננות ירידה במשקל - מוטב כי יבצעו את הניתוח בתום הירידה במשקל".

מאיזה גיל ניתן לבצע את הניתוח?

"באופן עקרוני ניתן לבצע את הניתוח בכל גיל - אך מומלץ החל מגיל 18, כאשר התפתחות השדיים הסתיימה".

כיצד מתבצע הניתוח?

"הניתוח מתבצע בהרדמה כללית; אורך הניתוח משתנה בהתאם לגודל החזה ומורכבות הניתוח - ונע, לרוב, בין שעתיים לבין שלוש שעות. בניתוח משלבים בין הסרת רקמה עודפת לבין הרמת השד ועיצובו. בנוסף, לרוב נקפיד להקטין את העטרה בצורה שתהיה פרופורציונלית לגודל השד העתידי. ברוב השיטות הניתוחיות, נצליח להזיז את הקומפלקס פטמה-עטרה כלפי מעלה, תוך שמירה על אספקת הדם שלה. החתכים הניתוחיים הקלאסיים הנם סביב העטרה, בקדמת השד - ולעיתים תחת השד. זאת בהתאם לכמות עודפי העור ומיקומם".

"טרם הניתוח, חיוני להתייעץ ולבצע תיאום ציפיות עם המנתח - באשר גודל השד האידיאלי, תוך התחשבות במבנה השד ומגבלות אפשרות ההקטנה".

איזה מגבלות קיימות?

"אי אפשר להקטין נפח שד גדול - לנפח קטן מאוד, מכיוון שהקטנה עודפת עלולה לפגוע בכלי דם ולגרום נמק. זאת הסיבה שחשוב להקטין את השד, קודם כל, בהתאם למבנה השד הקיים".

האם זהו ניתוח קשה יותר מניתוח להגדלת חזה?

30% מהנשאלות בסקר שוקלות לבצע ניתוח להקטנת חזה - ומחציתן חוששות ממנו. ואכן, ד"ר פרידמן מציינת: "ניתוח להקטנת חזה הינו ניתוח מורכב יותר מניתוח הגדלת חזה, מכיוון שהוא מצריך פתיחה וארגון מחדש של רקמת השד, תוך שמירה על סימטריה מרבית ובטיחות הניתוח. עם זאת, הוא נחשב ניתוח בטוח ונפוץ".

מהו הליך ההחלמה מן הניתוח - ומהלך ההתאוששות?

"קצב ההחלמה אישי - ונע בין שבוע לבין שבועיים. תוך ימים ספורים, יוסרו הנקזים - והניידות הופכת לקלה וחופשית. על פי רוב, ניתן לחזור לעבודה משרדית ונהיגה תוך כשבוע מהניתוח. הוצאת תפרים נעשית בתוך שבועיים מהניתוח - ואז המטופלת עוברת הדרכה באשר לטיפול עתידי בצלקות הניתוחיות".

"המטופלת משתחררת לביתה לבושה בחזית ספורט תומכת, אותה תלבש במהלך החודש הקרוב. בתקופת ההחלמה יש להמנע ממאמצים. יש ליטול משככי כאבים לפי הצורך. לאחר ניתוח להקטנת חזה, העור באזור הניתוח מתייבש לעיתים וניתן למרוח ללחח בקרם לחות לא מבושם או בשמנים שונים, אך להקפיד לא למרוח את הקרם על החתכים".

איזה הנחיות חשובות קיימות לאחר הניתוח?

"להימנע מספורט או מכל פעילות מאומצת, כגון: ריצה וקפיצות - לפחות חודש ולאחר מכן, יש לחזור לפעילות באופן הדרגתי.

אין להפעיל לחץ על השדיים בחודש הראשון לניתוח.

יש להימנע מחשיפת הצלקות לשמש.

אסור לעשן במשך כחודש לפני הניתוח ועד סיום החלמת פצעי הניתוח".

מתי נראות התוצאות הסופיות של הניתוח? האם ניתן לבצע "תיקונים"?

"מבחינת מראה, נקבל תוצאות סופיות בתוך כחצי שנה עד שנה לאחר הניתוח. ניתן לבצע תיקונים וליטושים החל מחצי שנה לאחר הניתוח".

האם נותרות צלקות לאחר הניתוח?

"שיטת הקטנת החזה משלבת הקטנה של מעטפת העור, יחד עם הרמת השד - והקטנתו. שיטה זו מחייבת ביצוע חתכים ניתוחיים בעור השד, אשר מחלימים והופכים לצלקות. עם זאת, הצלקות מיטשטשות לרוב עם הזמן".

מה קורה לאחר הריונות ולידות, או עם חלוף השנים?

"לאורך השנים השד צפוי להשתנות עם שינויי משקל ותחת השפעות הורמונליות. אבל זהו מסוג הניתוחים שנשים נהנות מתוצאותיו לאורך שנים רבות. כדי לשמר את התוצאות של הניתוח, חשוב לשמור על משקל גוף יציב לאורך זמן - וללבוש חזייה תומכת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום