סרטן השד - יומן מלחמה: מילון המונחים והמחלות של סרטן השד

(0)
לדרג

השד, כמו כל איבר אחר בגוף, יכול להיפגע ממחלות שונות, דלקתיות, וגידולים שונים. היות וקצרה היריעה מלתאר את כל המחלות בכתבה אחת, ניתן כאן מילון מינוחים קצר ושימושי לכל ה-"צרות" בהם עלול שד אישה להיתקל בחייו

השד, כמו כל איבר אחר בגוף, יכול להיפגע ממחלות שונות, דלקתיות, וגידולים שונים. היות וקצרה היריעה מלתאר את כל המחלות בכתבה אחת, ניתן כאן מילון מינוחים קצר ושימושי לכל ה-"צרות" בהם עלול שד אישה להיתקל בחייו

דלקות וזיהומים

השד יכול להיפגע מצורות שונות של דלקות וזיהומים, החל מזיהום קל המתבטא באודם במקום וכאבים ועד להיווצרות מורסה, המופיעה כגוש נוקשה, רגיש חם, ואדום. דלקות אלו עלולות להופיע אצל נשים צעירות ובעת הנקה, וחשוב לזכור כי חלק מגידולי השד יכולים להופיע באופן הדומה לדלקת בשד.

גידול שפיר

מרבית הגושים הנמושים בשד הם שפירים ואינם סרטניים. מבנה השד יכול להיות "גושי" או פיברוציסטי ואל דאגה, זהו מבנה אופייני לריבוי ציסטות שחלקן יכולות להיות קטנות וחלקן יכולות לגדול לממדים אשר ניתן למששם כגוש רגיש חלק כמו "גולות" הנמצאות מתחת לעור.

מבנה זה אינו מסוכן ואינו קשור לגידול ממאיר של השד וניתן לאבחנו בקלות על ידי בדיקה, ממוגרפיה, ואולטרסאונד. הבעיה אינה דורשת טיפול אלא אם הציסטה גדלה ומכאיבה ואז ניתן לבצע ניקור ולשאוב את הנוזל בתוכה. גושים ציסטים כאלו באזור הפטמה יכולים לנבוע כתוצאה מהתרחבות של צינורות החלב וגם מצב זה הוא שפיר ואינו דורש טיפול.

גושים בשד יכולים גם להופיע ברקמת השומן, רקמה המהווה חלק נכבד מן השד. נמק מקומי של רקמת השומן יכול להתבטא בגוש הנראה כגוש חשוד. מצב זה מכונה - Fat Necrosis הוא מצב שפיר אך יש להבדילו מגוש סרטני.

גידול שפיר אחר הוא פיברואדינומה ( Fibroadenoma), זהו גידול שפיר של רקמת השד, המופיע לעתים בנערות ונשים צעירות, נמוש כגוש חלק ועגול בגודל של שניים עד שלושה ס"מ, והוא משתנה לעתים עם המחזור החודשי. גם גוש כזה אינו מסוכן והבעיה היחידה היא באבחון הנעשה בעזרת ניקור ושאיבה של תאים מהגוש ובדיקה מיקרוסקופית. לרוב ניתן לעקוב אחר הגוש אשר בחלק מהמקרים נעלם בעצמו.

סרטן השד - כל הסוגים

גידולים ממאירים בשד הם הגידול הנפוץ ביותר אצל נשים, וגורם התמותה מספר אחד בנשים בגילא 40 עד 50. מחלת סרטן השד תוארה עוד בתקופת הפרעונים, קיים תיעוד של המחלה בסוף המאה ה- 19 ומתחילת המאה ה-20 בוצע מעקב מסודר אחרי מהלך המחלה אולם ללא טיפול.

התמותה בעבר ללא טיפול הגיעה ליותר מחמישים אחוזים של הנשים בתוך פחות משלוש שנים מגילוי המחלה, ולאחר עשר שנים נותרו בחיים רק שלושה אחוזים מהנשים. כדי לקבל מושג על התקדמות הרפואה נוכל להשוות את המספרים המזעזעים של העבר לנתונים הקיימים היום עם גילוי מוקדם וטיפול חדשני.

סרטן השד, כמו כל מחלה ממאירה, מתחילה משינוי ממאיר בתא בודד. תא זה יכול להיות אחד התאים המצפה את צינוריות החלב בשד, (Ductal Carcinoma) או יכול להתחיל בתא הנמצא באונות השד (Lobular Carcinoma).

אנו מחלקים את סרטן השד באופן גס לשני סוגים:
הגידולים אשר ממוקמים, אינם מתפשטים ואינם פולשניים (NON - INVASIVE
או Carcinoma in Situ) וגידול ממאיר זה מוגבל לרוב למקום התפתחותו ואינו מתפשט בתוך השד. סוג גידול כזה מהווה 15 עד 20 אחוזים מהגידולים הממאירים של השד.

למרבית הצער מרבית הגידולים הממאירים של השד, כ- 80 אחוזים, הם גידולים מהסוג השני והם מתפשטים בתוך הרקמה בהם הם מתחילים, פורצים לרקמות מסביבם, ושולחים גרורות לשאר הגוף
(INVASIVE CARCINOMA).

אנו מחלקים את סרטן השד על פי מקור הגידול, תבנית התאים, והתנהגותו. לסוגי גידול שונים יש "אופי" "ותכונות" שונות אשר מאפיינים אותם. התנהגות ביולוגית זו קובעת את מהלך המחלה, ואלו הם סוגי הגידולים השכיחים ביותר:

סרטן ממוקם של צינוריות השד

סרטן ממוקם של צינוריות השד ( DCIS=Ductal Carcinoma In Situ ), הוא גידול סרטני ממוקם שאינו נוטה לפלוש לרקמות בסביבתו, ואינו נוטה לשלוח גרורות לקשרי הלימפה או לחלקי גוף אחרים. במידה ולא מאבחנים גידול זה בזמן, הוא עלול להפוך לגידול פולשני עם התנהגות "אלימה" יותר, והתנהגות כזו מופיעה בשליש עד חצי מהמקרים.

גידול מסוג זה אינו שכיח , ומופיע בכשבעה אחוזים מגידולי השד, בעיקר בנשים בתחילת גיל המעבר. במידה וסוג כזה של סרטן מאובחן בשד אחת, קיימת שכיחות שנעה בין 10 ל-30 אחוזים להופעת גידול דומה גם בשד השני. אופיו ה"מתון" של סוג גידול זה מאפשר, באבחון מוקדם, סיכויי החלמה וריפוי גבוהים.

סרטן ממוקם של אונות השד

סרטן ממוקם של אונות השד ( LCIS = Lobular Carcinoma In Situ ), הוא סוג של סרטן השד שמקורו באונות המייצרות חלב. גם סוג זה אינו פולשני ואינו מתפשט ברקמה מסביבו. סוג זה מופיע בעיקר בנשים צעירות, בגיל 44 עד 47 שנים, ביותר מ-90 אחוזים. סרטן ממוקם זה מצביע לרוב על התפתחות עתידית של גידול ממאיר פולשני, ולפי ומאמרים מדעיים שונים, שכיחות של גידול פולשני, במקרה זה, מגיעה לאחוז אחד בשנה.

סרטן אונתי גם הוא יחסית נדיר ומופיע בכשמונה אחוזים ממקרי סרטן השד. הגידול לרוב ממוקם בקצה אונת השד, לרוב אינו מתבטא כגוש אלא מופיע כ"הסתיידויות" אופייניות בממוגרפיה. גידול מסוג זה נוטה להופיע במספר מוקדים בשד, וכן דו צדדית, כלומר בשני השדיים.

שני סוגי הגידולים הממוקמים שתיארנו אינם מהווים כשלעצמם גורם קטלני, אלא הם מעין "סימן" המעיד על נטייה להופעת גידול פולשני, גידול העלול להופיע בשד במהלך 10 עד 15 שנים בשכיחות גבוהה, כלומר יש לעקוב אחר נשים אלו בקפדנות יתרה לאורך זמן רב.

סרטן שד פולשני

סרטן שד פולשני (Invasive Carcinoma), מתבטא במספר סוגים של סרטן אשר פורצים במהירות את גבולות הגידול הטבעי ומתפשטים לרקמה מסביבם, שולחים גרורות לקשרי הלימפה, ולאיברים מרוחקים יותר בגוף.

סוגי הגידול השכיחים הם:

סרטן פולשני של צינוריות השד

סרטן פולשני של צינוריות השד, (Invasive Ductal Carcinoma = Infiltrating Ductal Carcinoma), הוא הסוג הנפוץ ביותר מבין הגידולים הממאירים של השד, ומופיע ביותר מ- 75 אחוז מהנשים. יותר ממחצית מקרי הסרטן יופיעו עם גרורות לקשרי לימפה בבית שחי.

זהו גידול ממאיר, בעל "התנהגות" אלימה אשר גורם תמותה ביותר ממחצית החולות במהלך חמש שנים מהגילוי הראשוני.

סרטן שד מדולרי

סרטן שד מדולרי (Medullary Carcinoma), הוא גידול נדיר יחסית, כארבעה אחוזים, המופיע כגוש בשד אשר אינו חודר ואינו מתפשט, אך נוטה לשלוח גרורות לבלוטת בית השחי. אחזו ההישרדות לאחר תקופה של חמש שנים מגיעה לכ-60 אחוזים מהחולות.

סרטן שד מדולרי

סרטן שד מפריש (Mucinous Carcinoma), הוא גם סוג נדיר יחסית המופיע רק בכשלושה אחוזים מהמקרים, וזהו סוג של סרטן של צינוריות החלב אשר נוטה להפריש נוזל דמוי ג'לטין. בכשליש מהמקרים גידול זה מופיע עם גרורות לבלוטות בית השחי. אחוזי ההישרדות מסרטן כזה הם טובים יחסית ולאחר חמש שנים כ- 73 אחוז מהנשים נותרות בחיים.

סרטן שד טובולרי

סרטן שד טובולרי (ubular Carcinoma ), הוא סוג נדיר, כשני אחוזים מהמקרים, המופיע בדומה למבנה השד התקין בעל פרוגנוזה טובה, כלומר סיכויי הישרדות טובים, ולרוב הוא אינו מתפשט.

מחלת פאג'ט

מחלת פאג'ט ((Paget's Disease , אינה מחלה ממאירה והיא מופיעה כפצע, אקזמה או גירוי של העור ולרוב באזור הפטמה. המחלה מופיעה בשכיחות גבוהה עם סרטן פולשני של השד ולכן יש לבדוק כל סימן של גירוי או פצע בעור של הפטמה ולא להזניח את הבדיקה לזמן אחר.

סרטן שד דלקתי

סרטן שד דלקתי (Inflammatory Carcinoma), הוא סוג נדיר וקטלני ביותר של סרטן השד אשר ביטויו העיקרי בהופעת גוש, אשר יכול להיות כל אחד מסוגי הגידול שתוארו, והוא המלווה באודם ונפיחות בעור מעל הגוש. הדבר נובע מחדירה של הגידול לצינוריות הלימפה בעור. האבחנה כאן מתהליך דלקתי היא קשה, על כן יש להתייחס לכל מצב דלקתי בשד בחשדנות יתרה.

מגזין סרטן השד א':
סרטן השד: היסטוריה אנטומיה וגם קינה על החיים
גורמי הסיכון לסרטן השד: המדריך המלא

גנטיקה וסרטן השד: הדילמה שבין ידיעה לחוסר וודאות
אבחון מוקדם של סרטן השד: מהבדיקה העצמית עד הרופא
ההתמודדות הנפשית עם סרטן השד: קשה לבד, קל יותר ביחד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום