בחילות בוקר

(10)
לדרג

מי המציא את המשפט "בחילות בוקר"? על בחילות "כל היום" ועל הדרך להתמודד איתן והאם סבתא צדקה?

מאת: רוב הנשים סובלות במידה זו או אחרת מבחילות בוקר בזמן ההריון, אולי יש נשים מסויימות שמפסיקות לתפקד מעוצמת הבחילות, איך ניתן להקל, מה כדאי לאכול ומה לא לעשות.

מחצית מהנשים ההרות סובלות מבחילות. הבחילות מופיעות בעיקר בשליש הראשון של ההריון, והן חמורות יותר בבקרים, אם כי הן עלולות להתרחש בכל זמן אחר במהלך היום. בחילות הבוקר מלוות בדרך כלל בהקאות ובהרגשת חולשה ולעיתים אף בכאבי ראש, סחרחורות, צמרמורות, רעד ויובש בפה ובשפתיים.

השפעת התופעה על מהלך ההריון

למרות שלעיתים נראה כי בחילות הבוקר הן תופעה קלה, חולפת ובלתי נמנעת, אסור לזלזל בהשלכות הרפואיות של תופעה זו. אחת מכל 77 נשים הרות מתאשפזות בגלל סיבוכים של בחילות הבוקר כגון תת-תזונה והתייבשות. נשים רבות מפסידות ימי עבודה ואף מפסיקות לעבוד לתקופות ארוכות מסיבה זו.
היחס לבחילות הבוקר כאל תופעה המהווה חלק בלתי נפרד מההריון אשר צריך "לסבול אותה ולהמשיך הלאה" אינו נכון. שמירה על הרגלי תזונה נכונים וניסיון להקל על הבחילות באמצעים שונים אשר יפורטו בהמשך, עשויים להקל על הרגשתה של האישה ההרה ולמנוע סיבוכים מיותרים.

הגורמים לבחילות הבוקר

הסיבה לבחילות הבוקר מהווה תעלומה לרפואה מזה כ- 1000 שנים . הרפואה המודרנית מצביעה על השינויים ההורמונלים הקשורים בהריון ועל השינויים בחילוף החומרים כגורמים לבחילות הבוקר.

הסברה הרווחת היא, כי העליה ברמתם של שלושה הורמונים: אסטרוגן , פרוגסטרון, ו- HCG (הורמון מין המופרש מהעובר כשבוע לאחר ההתעברות) במהלך ההריון גורמת לבחילות הבוקר. הפרוגסטרון, גורם להאטה בתנועות המעי ולהרפייתם של שרירי הקיבה, ועקב כך נותר מזון בקיבה לזמן ארוך מהרגיל. כידוע קיבה מלאה מגבירה את תחושת הבחילה. האסטרוגן גורם לשינויים בחוש הריח והטעם, וכפי שיודעת כל אישה הרה שינויים אלו גורמים לבחילות. בנוסף לכך, יתכן שהורמוני מין אלו מגרים את מרכז ההקאה במוח אשר גורם לבחילות וההקאות באופן ישיר.

לאמיתו של דבר איננו יודעים בדיוק מהם הגורמים לבחילות הבוקר כך שרב הנסתר על הגלוי בנושא זה.

הסימפטומים המלווים בחילות הבוקר והסיבות להם

כאמור, למרות השם "בחילות בוקר" נשים הרות יעידו כי התופעה אינה נסתיימת בבחילות בלבד. במקרים רבים הבחילות מלוות בהקאות ובסימפטומים נוספים. התוצאה היא פגיעה בתפקוד האישה ובמהלך ההריון התקין. לדוגמה, חוסר התיאבון במקרים קיצוניים לירידה במשקל ובמקרים קיצוניים לתת תזונה. הקאות רבות עלולות לגרום לאיבוד נוזלים ובהמשך להתייבשות ולחוסר איזון במלחי הגוף. תת תזונה והתייבשות עלולים להביא להתפתחות כאבי ראש, צמרמורות, רעד ויובש בפה ובשפתיים.

כיצד ניתן להקל על בחילות הבוקר ?

ובכן, הבשורה היא שתרופות סבתא לפעמים עובדות: אכילה של קרקרים, שהם חסרי ריח, בעלי תכולה קלורית גבוהה (40 קלוריות לקרקר) ומעוכלים בקלות מסייעת לשיכוך הבחילות. גם הרחה של לימון או שתייה של לימונדה מסייעים לדיכוי הבחילות בחלק מהנשים ההרות.

עם זאת, לימון וקרקרים אינם האמצעים הבלעדיים להקלה על בחילות הבוקר. אכילה של ארוחות קטנות ורבות, עשירות בחלבונים ופחמימות ודלות בשומנים מונעת מצב שבו הקיבה מלאה - מצב אשר עלול לגרום לבחילות. ממחקרים רפואיים שנערכו בעבר בעבר עלה כי כמויות גדולות של ויטמין B6 (פירידוקסין) עשויות לסייע בהקלה על הבחילות, אולם קיימים מחקרים חדשים יותר המערערים על קביעה זו.

מספר כללים לסיום

1. נסי לאתר את הריחות, המזונות וההרגלים אשר מעוררים אצלך בחילות במהלך היום, אם את חשה בחילות נסי לדכא אותן על ידי הרחת לימון או כל אמצעי אחר אשר את מוצאת אותו יעיל באופן אישי.

2. שמרי על תזונה דלת שומן ועשירה בחלבונים ופחמימות (עופות ודגים נחשבים כמזונות אשר פחות מעוררים בחילות). אכלי ארוחות קטנות במרווחים של שעתיים - שלוש במשך היום. הימנעי מאכילת אוכל מטוגן ושמנוני. אכלי מזונות אשר אינם בעלי ריח בולט אשר עלול לעורר אצלך בחילה (קרקרים , מחית תפו"א או ירקות).

3. שימוש בתרופות כנגד בחילות או הקאות מומלץ אך חשוב להתייעץ קודם לכן עם הרופא המטפל לגבי סוג התרופות והתאמתם אליך .

4. שתייה מספקת (10 כוסות ביום) חשובה לבריאותך. אם את מתקשה לשתות כמות כה גדולה של מים נסי לאכול פרות עשירים בנוזלים (פרות הדר, אבטיח, ענבים).

5. "משקאות ספורטיביים" בעלי תכולת מלחים מאוזנת אמנם לא יקלו על הבחילות אך יעזרו לך להחזיר לגופך את המלחים והמים אשר אבדו לו בעקבות ההקאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום