אירוע מוחי (CVA) - קווים לדמותו

(0)
לדרג

בעקבות אישפוז ראש הממשלה שרון עקב אירוע מוחי: איך מטפלים ומזהים - וכיצד משתקמים? - כוח המוח

מאת: מערכת zap doctors
מהו אירוע מוחי?

אירוע מוחי או שבץ מוחי מתבטא בירידה פתאומית של תפקודים נירולוגים הנגרמת כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם למוח. כאשר זרם הדם לאזור מסוים במוח יורד לפחות מ - 20 אחוז מהזרם הנורמלי, תאי העצב באותו האזור מתים. ירידה שכזאת בזרם הדם יכולה להיגרם עקב טרומבוזה (קריש דם) תוך מוחית, קריש דם שהגיע למוח ממקור עורקי חוץ מוחי כגון מהלב או, כתוצאה מקרע פתאומי של כלי דם במוח. לעיתים אספקת הדם למוח מופרעת באורך זמני ומתחדשת מייד אחר כך (חסימה פתאומית שמשתחררת תוך זמן קצר). זהו המיני אירוע מוחי (TIA) שאינו מותיר אחריו כל נזק.

כאשר ההפרעה בזרם הדם היא באחד מההסתעפויות של עורק התרדמת (CAROTID ARTERY), הלוקים באירוע מוחי הופכים להיות משותקים בצד אחד של הגוף. חולים אחרים סובלים APHASIA שהיא הפרעה בדיבור כגון: דיבור קטוע עם תוכן ברור או דיבור שוטף ללא כל תוכן.
אם לעומת זאת ההפרעה בזרם הדם היא באזור האחורי של המוח, הפרעות ינועו ממוות מיידי ועד בעיות בשווי משקל, קואורדינציה, ראיה כפולה, קושי בבליעה, קושי בהגוי של מילים, וחולשה שרירית או תחושת הרדמות מצד אחד של הפנים ובצד המנוגד של גוף . יש לציין שסוג זה של פגיעה קורה יותר במידה וקיימת בעיה לבבית כל שהיא לדוגמא הפרעות בקצב הלב.
בניגוד לאירוע מוחי הנגרם מחסימה חלקית או מלאה של כלי דם במוח באירוע של קרע פתאומי של כלי דם במוח, החולה מאבד את הכרתו בשלב מאוד מוקדם, והסכנה לחיי החולה רבה.

גורמי סיכון לאירוע מוחי

לא ידועה הסיבה המדוייקת מדוע אנשים מסויימים מפתחים אירועים מוחיים אחרים לא אך להלן מפורטים גורמי הסיכון השונים להתפתחות אירוע מוחי:
ככל שהגיל מתקדם יותר הסיכוי לפתח אירוע מוחי עולה. מתחת לגיל 65 יותר גברים מקבלים אירוע מוחי אך מעל לגיל 65 יותר נשים לוקות באירוע מוחי. כאשר ידוע על אירוע מוחי במשפחה הקרובה הסיכוי ללקות בו עולה. לאדם שכבר חווה אירוע מוחי יש פי 10 יותר סיכוי לעבור אירוע מוחי נוסף.
גורם הסיכון החשוב ביותר הוא יתר לחץ דם. הסיבה העיקרית שבזכותה נרשמה ירידה במקריי המוות כתוצאה מאירועיים מוחיים היא שכיום יותר אנשים נוטלים טיפול תרופתי לאיזון לחץ דם.
היות שעישון משפיע לרעה על כלי הדם, גם הוא מגביר את הסיכוי ללקות באירוע מוחי.
נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון וגם מעשנות מגבירות את הסיכון שלהן לחלות באירוע מוחי פי עשרים ושניים.
חולי סוכרת נמצאים בקבוצת סיכון בעיקר כאשר בנוסף לסוכרת החולה סובל מגורמי סיכון נוספים כגון יתר לחץ דם ועישון.
חולים הסובלים מטרשת עורקים במיוחד בעורק התרדמת -CAROTID הם בסיכון מוגבר ללקות באירוע מוחי.
לחולי לב ישנו סיכון מוגבר ללקות באירוע מוחיבמיוחד לאילו הסובלים מהפרעה בקצב הלב מהסוג של פרפור פרוזדורים.

"מיני אירוע מוחי"

"מיני" אירוע מוחי (TIA) הוא גורם חיזוי משמעותי ביותר לסיכוי ללקות בשבץ, אנשים שלקו במיני שבץ יש פי 10 יותר סיכוי ללקות בשבץ מוחי.
שתית אלכוהול או צריכת סמים מסוימים כמו למשל קוקאין מעלה את הסיכון ללקות באירוע מוחי.
לכמות תאיי הדם האדומים ישנה חשיבות בסיכון לפתח אירוע מוחי, כיוון שספירת דם גבוהה (ללא דלקת) מעלה את סמיכות הדם ומגבירה את הסיכוי לקרישה בלתי רצויה שעלולה לחסום את זרימת הדם למוח או לאיברים אחרים.
גורמי סיכון נוספים שעלולים להשפיע על הסיכוי ללקות באירוע מוחי הם רמת כולסטרול גבוהה בדם, חוסר פעילות גופנית ועודף משקל.

הסמנים המקדימים של אירוע מוחי

ישנם אנשים "ברי-מזל" הלוקים ב"מיני" אירוע מוחי (TIA ). מצב זה דומה לאירוע מוחי מלא בזאת שגם כאן מתרחש שנוי פתאומי במצב הנוירולוגי אך בניגוד מוחלט לאירוע המוחי המלא, המצב הנוירולוגי חוזר לקדמותו תוך פחות מ- 24 שעות מרגע האירוע. ישנה חשיבות עצומה לזיהוי מהיר של האירוע, והגעה מהירה (עם אמבולנס) לבית החולים על מנת ששם, החולה יקבל טיפול מונע שיפחית מאוד את הסיכוי להתרחשותו של אירוע מוחי מלא.

הסימנים המוקדמים של אירוע מוחי או מיני אירוע מוחי הם זהים. אם מזהים את אחד מהסימנים הבאים יש לחוש במהרה לבית החולים:
חולשה פתאומית או הרדמות של הפנים, יד או רגל במיוחד אם תופעות אילו קורות בצד אחד של הגוף.
בלבול פתאומי קשיים בדיבור ובהבנה של הנאמר.
בעיות ראיה פתאומיות בעין אחת או בשתי העניים.
קושי פתאומי בהליכה : סחרחורת, איבוד שיווי משקל או חוסר קואורדינציה.
כאב ראש פתאומי וחמור מסוג שלא נחווה עד כה ומסיבה לא ברורה.

גורמים משפיעים על תוצאות האירוע מוחי

הגעה מוקדמת לבית החולים יכולה להפחית עד מאוד את הנזקים הנגרמים בעקבות אירוע מוחי. כפי שהוסבר קודם, אם האבחנה היא של "מיני" אירוע מוחי וניתן טיפול מתאים, סיכוייו של החולה ללקות באירוע מוחי הופכים להיות מינימליים. לעומת זאת כאשר אירוע מוחי התרחש, הגעה מוקדמת לבית החולים יכולה להפחית עד מאוד את הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהאירוע.
בהגעת החולה לבית החולים מבצעים צילום CT שבאמצעותו ניתן לשלול אירוע מוחי כתוצאה מדימום במוח מצב שהוא הרבה פחות שכיח. שלילת דימום פותחת פתח לנתינת טיפול הממיס קרישי דם. טיפול זה ניתן אך ורק אם החולה הגיע לבית החולים תוך פחות משלוש שעות מרגע האירוע. טיפול כזה עשוי לפתוח את החסימה בכלי הדם ולהפחית את הנזק לתאיי העצב באורך משמעותי.
כמו כן, לחולים שעברו אירוע מוחי או "מיני" אירוע מוחי באזור אספקת הדם של עורק התרדמת (CAROTID) מומלץ לעבור בדיקה לזהויי חסימה של כלי הדם הזה. אם החסימה היא מעל שבעים אחוזים קיים ניתוח לפתיחת החסימה בכלי הדם שעשויי להפחית את הסיכוי לאירוע מוחי באופן משמעותי.

האם ניתן למנוע הופעת השבץ המוחי?

נכון להיום לא ניתן למנוע באופן מוחלט את הופעת האירוע המוחי. למרות זאת ניתן להפחית את הסיכון הופעתו באופן משמעותי. זאת על ידי אימוץ אורך חיים בריא, מעקב לזהויי מוקדם וטיפול נכון בכל בעיה רפואית שמתגלה, בפרט ביתר לחץ דם ובהפרעות בקצב הלב. היות שנזקיי האירועים המוחיים גורמים סבל רב ואף קטלניים, הטיפול המונע חשוב מאד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום