צרכנות רפואית מס' 164

(0)
לדרג

טיפול במפרצת אבי העורקים הבטני, בדיקה לגילוי סרטן בחלל הפה, חליפת קירור להורדת חום הגוף ועוד. עדכון צרכני

מאת: מערכת zap doctors
טיפול במפרצת אבי העורקים הבטני

לאחרונה בוצעה במרכז הרפואי הלל יפה פעולה לטיפול במפרצת של אבי העורקים (האאורטה) הבטני, תוך שימוש בהתקן חדש. הפעולה בוצעה ביחידה לרדיולוגיה פולשנית שבמכון הדימות, בניהולו של ד"ר דן חברון, ובשיתוף היחידה לכירורגית כלי דם.

ההתקן (תומכן מצופה בד או בשמו הלועזי סטנט-גרפט), דור חדש להתקנים מוצלחים, פרי פיתוח טכנולוגי עולמי מוביל, הושתל עד היום בחולים בודדים במספר מצומצם של מרכזים רפואיים בארץ. יתרונותיו הבולטים של התומכן החדש הם גמישותו הרבה, המאפשרת את התאמתו המיטבית למבנה האנטומי הספציפי של העורק ויציבות קיבועו בעורק, המונע את תזוזתו לאחר הפעולה, מהסיבוכים השכיחים בפעולה זו. בפעולה שהתבצעה במרכז הרפואי הלל יפה, הושתל כאמור בגופו של החולה התומכן החדש בהצלחה מלאה.

מפרצת אבי העורקים הבטני היא מחלה הנגרמת מחולשת דופן העורק ומתבטאת בהרחבה הדרגתית של העורק. במצבים מסוימים, כגון קוטר גדול, קצב גדילה גבוה או בהופעת תסמינים אופייניים, קיימת סכנה ממשית לקרע של העורק ולדליפת דם לחללי הבטן, מצב מסכן חיים מיידי. גילוי המחלה בדרך כלל אקראי, שכן היא אינה מלווה בתסמינים כלל, אלא לאחר הופעת סיבוכים מסכני חיים.

עד שנות התשעים, האופציה הטיפולית היחידה הייתה ניתוחית וכללה פתיחת הבטן ואבי העורקים. כיום, הודות לפיתוח טכנולוגי מואץ בתחום הרדיולוגיה הפולשנית, ניתן לטפל במחלה בגישה זעיר פולשנית. בגישה זו מושתל תומכן מתכתי מצופה בבד מיוחד דרך חתכים במפשעות בלבד. בטיפול זה מבודד זרם הדם שבאבי העורקים מחלל המפרצת, ובכך קטן הלחץ על דופנו החלשה של העורק ונמנע הסיכון לקרע ולחיי החולה.

יש לציין שהטיפול במחלה כיום מתבצע הן בגישה ניתוחית והן בגישה זעיר פולשנית. ההחלטה על הגישה המיטבית נקבעת על פי מאפייני המפרצת ומצב החולה, שכן לא כל המפרצות מאפשרות טיפול בגישה זו או אחרת.

חליפת קירור

רופאים מהמרכז הרפואי "אסף הרופא" הצליחו לצמצם נזק מוחי בחולה שלקה בדום לב, באמצעות שימוש בחליפת קירור מיוחדת שפותחה בארץ, אשר מורידה את חום הגוף ל-32 מעלות (כ-4 מעלות מתחת לטמפרטורה הרגילה של הגוף). מדובר ב"חליפה" שמולבשת על החולה ומווסתת את חום גופו לפי הצורך הרפואי.

המקרה אירע כאשר גבר בן 62 לקה בדום לב ואושפז ביחידה לטיפול נמרץ לב באסף הרופא, במצב של חוסר הכרה עמוק ולאחר שעבר החייאה. כדי למנוע פגיעה מוחית כתוצאה מאי הגעת חמצן למוח, החליטו הרופאים לטפל בו בשיטה חדשנית: הם הורידו את טמפרטורת הגוף שלו ל-32 מעלות, בעזרת ה"חליפה" וכך, נמנע נזק מוחי.

לחליפה הוזרמו מים באופן רציף במשך 24 שעות. החולה המשיך להיות מונשם, וקיבל תרופות לשמירת לחץ הדם שלו. לאחר שמצבו התייצב, חומם גופו בהדרגה ושב לטמפרטורה הרצויה. לאחר יומיים בהם היה שרוי בחוסר הכרה, הוא התעורר ודיבר עם הסובבים אותו.

החליפה פותחה בישראל על ידי חברת MTRE. לדברי ד"ר אלכס בלאט, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב באסף הרופא, "במחקרים חדשניים נמצא כי קירור במקרים המתאימים, יכול להוריד תמותה אצל חולים שעברו דום לב ובעקבותיו נזק מוחי. מדובר בשיטה שכבר נוסתה במקומות שונים בעולם, אך היא עדיין אינה נפוצה".

בדיקה לגילוי סרטן בחלל הפה

בדיקה חדשה ולא חודרנית יכולה לגלות אילו אנשים צפויים לפתח סרטן בחלל הפה. כך עולה ממחקר ישראלי שנעשה בשיתוף עם מחלקת פה ולסתות בבית החולים שיבא בתל השומר, ושהוצג לראשונה בכינוס הבינלאומי של האיגוד הישראלי לרפואת הפה.

הבדיקה דורשת דגימת חומר מפני השטח של רירית הפה, ללא צורך בהתערבות כירורגית. הדגימה מהפה משמשת לתהליך מעבדתי שמגלה שינויים במבנה החומר הגנטי בתא. שינויים אלה מוכרים בשלבים הראשונים של סרטן הפה. עוד עולה מהממצאים שבדיקה זו רלוונטית במיוחד לאנשים מעשנים, או לאנשים שפיתחו שינויים טרום ממאירים בחלל הפה, כגון ליכן-פלונס.

מבנה חדש ליחידה לפוריות

היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית שבביה"ח לנשים, בילינסון, עברה למבנה חדש ומפואר המאגד תחת קורת גג אחת מגוון של שירותים. במבנה החדש, המאובזר בציוד רפואי מתקדם, הושם דגש רב על העיצוב שיוצר אוירה של רוגע ונינוחות. הקירות מכוסים במוטיבים טבעיים של ענפים ועצים, בחדר ההמתנה מוצבות כורסאות רחבות ונוחות בגוונים של כתום ובז', ורצפות הפרקט והקירות הבהירים מעניקים תחושה נעימה ומוארת.

ביחידה החדשה פועלים 5 אגפים:

1. מרפאות הפוריות - הפריה חוץ גופית, טיפולי פוריות, הפלות חוזרות, סקסולוגיה ועוד.
2. בנק הזרע ומרפאת פוריות הגבר.
3. מעבדות - מעבדת הזרע ומעבדת שימור הפוריות.
4. חדר ניתוח בו מתבצעות שאיבות ביציות; חדר החזרות עוברים ומעבדות הפריה חוץ-גופית.
5. אשפוז - אגף ייעודי לאשפוז יום של נשים בטיפולי פוריות, כולל ליווי צמוד של צוות הסיעוד.

לדברי פרופ' בני פיש, מנהל היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית בביה"ח לנשים בבילינסון, "ביחידה החדשה שמנו דגש רב על נושא פרטיות המטופלים, בין השאר על ידי התקנת מערכת קריאה אלקטרונית מתקדמת שמאפשרת לקרוא למטופלים מבלי לנקוב בשמם. לצורך כך אף יצרנו פינות אינטימיות נפרדות לכל זוג שמגיע לקבלת קהל במזכירות היחידה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום