צרכנות רפואית מס' 157

(0)
לדרג

טיפול המשפר את מצבם של חולי טרשת נפוצה, משאף לטיפול מניעתי באסתמה, ויטמין D3 ועוד. עדכוני צרכנות

מאת: מערכת zap doctors
שיפור מצבם של חולי טרשת נפוצה

תוצאות של מחקר חדש אשר הוצג בכנס העולמי לטרשת נפוצה (ECTRIM) במונטריאול קנדה, הראו כי טיסברי, תרופה הידועה ביעילותה לעכב את התדרדרות המצב הפיזי של חולי טרשת נפוצה, מצליחה להביא לשיפור משמעותי בנכויות הנגרמות מטרשת נפוצה. המחקר נמשך כשנתיים ובמהלכו נצפה שיפור משמעותי בקרב חולים שקיבלו את התרופה, לעומת חולים שקיבלו תרופת דמה.

פרופסור פרדריק מנסהאור, ראש המחלקה לניורולוגיה באונ' ניו-יורק אמר: "התוצאות מראות כי חולים שטופלו בתרופה זכו לשיפור משמעותי במצבם הפיזי, לעומת חולים שטופלו בפלסבו. תוצאות מחקר אלו מחזקות תוצאות מחקרים קודמים הקושרים את טיסברי לשיפור באיכות חיים וגם לעדויות אנקדוטיות של שיקום בתפקוד אצל חולים מסוימים. זו הפעם הראשונה בה מוכחת הצלחתה של תרופה כלשהי לשפר את מצבם הפיזי של חולי טרשת נפוצה. עד כה הצליחו תרופות שונות רק לעכב הידרדרות במצב הפיזי".

המחקר נערך בקרב מאות חולים בדרגות חולי שונות, כאשר הסיכוי לשיפור בקרב חולים שקיבלו את הטיסברי עמד על 30% לעומת פחות מ-20% בקרב קבוצת הביקורת. אצל חולים הסובלים ממחלה פעילה במיוחד (Highly Active) עמד הסיכוי לשיפור על 35%, לעומת 15% בקרב קבוצת הביקורת שלא קיבלה את הטיסברי. במקרים אלה, יתרונות התרופה משמעותיים יותר שכן הם מאפשרים לחולים הקשים ביותר פתרון מיטבי.

מחלת הטרשת הנפוצה היא אחת מהמחלות הנחקרות ביותר בארץ ובעולם. מדובר במחלה עצבית הפוגעת בעיקר בצעירים בין העשור השני והרביעי לחייהם, בעלי משפחות צעירות הנמצאים בתחילת חייהם או לקראת שיא הקרירה שלהם. המחלה הינה מחלה אוטו-אימונית שבה מתאפשרת חדירת תאי מערכת החיסון לתוך המוח בעזרת קולטנים שנמצאים בכלי הדם המזינים את המוח. באופן זה פוגע בעצם הגוף בעצמו, במוח ובחוט השדרה ועלול לגרום לבעיות נוירולוגיות קשות הפוגעות בתפקוד איברי הגוף ואפילו לנכויות קשות. למחלה אין כיום ריפוי, היא אינה מובילה למוות וברוב המקרים תוחלת חיי החולים אף לא משתנה. יחד עם זאת כתוצאה ממנה נפגעת משמעותית איכות החיים של החולים.

עיסוי בדרך לניתוח

שירות חדש במחלקה לניתוחי לב חזה במרכז הרפואי תל אביב - עיסוי רפואי, המיועד לחולים לפני ולאחר ניתוחי לב וריאה. העיסוי הרפואי מותאם לכל חולה באופן אישי וניתן על ידי מטפלים בכירים לאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

המטופלים עוברים טרם הניתוח ראיון ובדיקה לגבי מצבם הבריאותי, הגופני, טראומות, דפוסי התנהגות והרגלים, כגון: אכילה, שתייה, שינה, כאבי ראש כרוניים וכדומה. רק לאחר לימוד פרטי המטופל מתקבלת החלטה על סוג הטיפול המתאים לחולה ומתחילה סדרה של טיפולים המסייעת לו לפני הניתוח ולאחריו.

העיסוי הרפואי הינו אומנות ריפוי עתיקה המקובלת היום כשיטה טיפולית במצבים מורכבים, לצד הרפואה הקונבנציונלית. השירות, כאמור, מתחיל בהכנה לפני הניתוח, מלווה את החולה במהלך כל אשפוזו ומשתנה בהתאם למצבו של המטופל. בעת הביקור במרפאת המעקב בכירורגית לב-חזה נפגשים המטופלים פעם נוספת לטיפול המסכם ולצורך המלצות להמשך טיפול.

עיסוי רפואי עשוי לסייע במהלך האשפוז במחלקה, בכאבי ראש, נוקשות שרירי הצוואר וגב עליון לאחר שכיבה ממושכת, עייפות, דיכאון, ספזם שרירי, סטרס נפשי, בצקות, כאב גב תחתון ועיסוי צלקות. העיסוי מתבצע ללא מכשור, למעט שימוש בשמן, ואינו מהווה תחליף לטיפול הרפואי המקובל, אלא כסיוע בלבד הניתן ללא תשלום.

"לעיסוי חשיבות רבה לא רק בתהליך שיקומו הפיזי של החולה, אלא גם בתהליך שיקומו הנפשי", מדגישה מייסדת השירות, אנדי איילון, מעסה רפואית בכירה והידרותרפיסטית המתמחה בשיקום נירולוגי, אורתופדי ולב. "שילוב העיסוי בטיפול מוסיף רבות לתחושה הכללית של המטופל רגע לפני החזרה הביתה", היא מציינת.

משאף לטיפול מניעתי באסתמה

חברת טבע ישראל משיקה את QVAR במשאף Autohaler חדש וייחודי לטיפול מונע במחלת האסתמה למבוגרים ולילדים מגיל 5, היחיד שמאפשר הפעלה בשאיפה בלבד ללא לחיצה. החומר הפעיל במשאף החדש הינו סטרואיד מסוג בקלמטזון, בפורמולציה חדשה, במינון של 50 ו-100 מק"ג. הפורמולציה הייחודית מאפשרת למשאף לשחרר חלקיקים קטנים יותר ממשאפים אחרים, ובכך להגיע לפיזור טוב יותר בחלל הריאות ולא רק בדרכי הנשימה הגדולים לשם טיפול טוב יותר בדלקת.

המשאף החדש הינו פרי פיתוח של חברת אייוקס האמריקאית אותה רכשה טבע לפני כשלוש שנים ומדובר באחד הפירות הראשונים של רכישה זו בישראל.

מחלת האסתמה בה חולים כ-400 אלף חולים בישראל, מהם לפחות 60% ילדים ונוער, מאופיינת בטיפול המתחלק לשניים - טיפול בהתקפים וטיפול מונע. זאת מכיוון שבמחלת האסתמה קיימת דלקת בריאות הגורמת להיצרות דרכי האוויר ולקשיי נשימה. הטיפול המונע הבסיסי והמומלץ באסתמה הינו סטרואידים בשאיפה. טיפול מונע יעיל מפחית את הדלקת ומקטין את מספר ההתקפים ועוצמתם.

עד היום היו נפוצים משאפים שהשתמשו באבקה. ממחקרים שנעשו נמצא כי פיזור התרופה במשאפים הישנים היה קטן. המשאף החדש מגיע לפיזור של 53% מהמנה הנשאפת, ועל כן מאפשר טיפול יעיל יותר בכל הדלקת בריאה. כמו כן, בשל החלקיקים הקטנים של החומר הפעיל ופיזורו העדיף, חולים שיעברו ממשאפים אחרים למשאף זה יזדקקו למינון נמוך יותר של סטרואידים, חצי מהמינון שנלקח.

עוד נמצא, כי המשאף החדש מאפשר היענות טובה יותר של החולים לטיפול בשל נוחות השימוש, זאת בשל היעדר הצורך לתאם בין לחיצה לשאיפה והפעלתו בשאיפה בלבד. המשאף החדש אינו מכיל CFC ומכאן ידידותי לסביבה ואינו פוגע בשכבת האוזון.

המשאף החדש כלול בסל הבריאות, ניתן בהנחה של 85% לחברי קופת חולים 'לאומית' ,'מכבי שרותי בריאות' ובקרוב גם לחברי קופת חולים 'מאוחדת'.

טיפות ויטמין D

חברת פלוריש, המתמחה בייצור תרופות, ויטמינים ותוספי תזונה, משיקה את D-DROPS, תוסף ויטמין D3 בטיפות המיועד לבני כל הגילאים מגיל ינקות ועד זיקנה. ויטמין D3, אשר מופק בגופנו כתוצאה מחשיפה לשמש הינו יסוד חיוני לגדילה ולהתפתחות של תינוקות וילדים וגם אצל מבוגרים תרומתו חיונית לספיגת סידן, לבניית רקמות, לחיזוק העצמות ולהגנה משברים.

לאחרונה אף התגלה כי לתוספת קבועה של ויטמין D כתוסף מזון ישנה השפעה חיובית על גופנו המתמקדת בהגנה מפני מחלות כרוניות ואף בהארכת תוחלת החיים.

המינון המומלץ לתינוק בהנקה מלאה הינו 2 טיפות ליום, בהזנה מלאה בתחליף חלב - טיפה אחת ביום. מינון לילד ולמבוגר - 2 טיפות ליום או על-פי הנחיית רופא. התוסף אינו כולל חומרים משמרים והוא ללא רכיבי טעם וצבעי מאכל מלאכותיים. המוצר כשר פרווה בהשגחת הרבנות הראשית חיפה ובד"ץ העדה החרדית ירושלים.

ניתן להשיג את הויטמין בבתי המרקחת, רשתות הפארם ובתי הטבע בעלות של 14.90 ש"ח לאריזה (10 גרם).

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טרשת נפוצה
פורום ניתוחי לב וחזה
פורום אלרגיה ואסתמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום