ההבטחות החמות בתחום הרפואה

(0)
לדרג

עולם הרפואה מציג בשורות מעודדות שיקלו על חיי החולים. דוקטורס סוקר את 15 החידושים האחרונים במדע (הלא) בדיוני

מאת: מערכת zap doctors

תחום מדעי החיים בישראל כולל בתוכו כ-700 חברות, אשר פועלות על-מנת לשפר את איכות חיינו בשנים הקרובות. לקראת שבוע ILSI-ביומד ישראל 2007, רוכזו 15 חידושים רפואיים המייצגים את החזון, ואת החשיבה הייחודית לתעשיית מדעי החיים בישראל.

החידושים, בתחומי רפואה שונים, מהווים מדגם קטן לתעשייה ישראלית גדולה. המפגש השנתי של כל העוסקים בתעשייה זו, שייערך ב-5-7 ביוני 2007 במלונות דן פנורמה ודייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, יציג את הבשורות בתחום מדעי החיים לשנים הקרובות.

החידושים האחרונים בתחומי המכשור הרפואי והביוטכנולוגיה

^^עדשות שיושתלו בתוך העיניים יבטלו את הצורך במשקפיים^^

ניתוח הקטרקט הפך במרוצת השנים האחרונות לאחד הניתוחים השכיחים בתחום רפואת העיניים. קטרקט הינו מצב בו עדשת העין השקופה הופכת עכורה (בעיקר בגלל הזדקנות). כתוצאה ממצב זה מורגשת ירידה בחדות או באיכות הראייה ועד לכדי עיוורון. לאחר הסרת הקטרקט בהליך ניתוחי מושתלת עדשה תוך עינית מלאכותית. העדשות התוך עיניות בהן נעשה שימוש כיום אינן מאפשרות יכולת מיקוד ומחייבות את החולה להרכיב משקפיים. בניגוד לאלו, מפתחת חברת ניולנס (NuLens) עדשה תוך עינית מתמקדת, שתאפשר מיקוד לטווח הקרוב והרחוק ללא צורך במשקפים. העדשה עשויה חומרים ביו-קומפטיביליים לא רעילים שאינם יוצרים תגובה כימית או חיסונית בתוך העין. העדשה נעזרת בפעילות הטבעית של מערכת שרירי העין אשר נרתמים לשינוי קימור העדשה.

^^מזרקים אוטומטיים לאנשים הפוחדים ממזרקים^^

קו חדש של מזרקים אוטומטיים להזרקה עצמית. מדובר במוצרים בהם המחט מוסתרת בכל שלבי תהליך ההזרקה (לפני, בזמן ולאחר ההזרקה), ולחיצת כפתור פשוטה מפעילה אוטומטית את החדרת המחט עם התרופה. המזרקים מיועדים לשימוש עם התרופות החדישות ביותר (תרופות ביוטכנולוגיות), הניתנות בדרך כלל בהזרקה עצמית בביתו של המטופל. בין המוצרים החדשים שתציג חברת אלקם מדיקל (Elcam) לראשונה בתערוכה: מזרק חד פעמי להזרקה אוטומטית עצמית, "מחט אוטומטית", שנועדה לחיבור לכל מזרק סטנדרטי ו"מזרק אוטומטי רב פעמי", העושה שימוש ב"מחסניות".

^^החדרת תרופות לגוף דרך העור^^

חברת טרנספארמה (TransPHarma) פיתחה מערכת ה?מורכבת ממכשיר בגודל כף יד הפועל באמצעות סוללה, וממדבקה המחוברת אליו המכילה את התרופה. מניחים את המדבקה על העור ולחיצה קלה על כפתור במכשיר משחררת את התרופה דרך העור אל מחזור הדם. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת יצירת תעליות מיקרוסקופיות בשכבת העור העליונה, שדרכן משוחררות התרופות אל מחזור הדם. המערכת מאפשרת הולכת מגוון רחב של תרופות, ולאחרונה, זכתה החברה להיכנס לרשימת 100 חברות הסטארט-אפ המובילות במזרח התיכון, אירופה ואפריקה.

^^מכשיר הדמיה תלת מימדי לאבחון וטיפול בסרטן השד^^

חברת הליקס (Helix) פיתחה מכשיר הדמיה חדש, שבעזרתו יקבלו הרופאים הדמיות תלת-מימדיות באיכות גבוהה של השד. המכשיר סורק אוטומטית את כל רקמת השד ומפיק הדמיית אולטרה-סאונד של השד בתנועה סיבובית. התוצאה התלת מימדית מונעת פספוסים ומקלה על מציאת סרטן בשד. במהלך ביצוע הבדיקה, ניתן אף לשלב יד רובוט אוטומטית, בשליטת מחשב, לטיפול ולהוצאת ביופסיה במקום הפגוע.

^^בדיקת רמת הסוכר בדם - ללא דקירת מחט^^

מכשיר המבוסס שידור אותות אופטיים, מסוגל למדוד את רמת הסוכר בדם ללא כל צורך בדקירת מחט. ההפעלה פשוטה: מלבישים טבעת-מדידה קטנה על האצבע, הטבעת מפעילה לחץ על האצבע, עוצרת את זרימת הדם לכמה שניות ושולחת אותות אופטיים המגיעים עד כלי הדם שבאצבע. היא מסוגלת לבדוק בין השאר מרכיבים שונים בדם, דוגמת סוכר, המוגלובין או חמצן. נתוני המדידה מועברים אל מסך קטן. הפיתוח של חברת אורסנס (OrSense), מיועד לחולי סוכרת ויאפשר מדידות תכופות ושליטה טובה יותר במחלה.

^^סחוס מפרקי המוכן מראש להשתלה^^

חברת קרטיקיור (CartiCure), מחממת NGT, פיתחה סחוס, המוכן מראש להשתלה, לריפוי פציעות ברך, קרסול ומפרקים נוספים. הפיתוח מאפשר ייצור סדרתי של סחוסים לטיפול במפרקים פגועים. הפיתוח מהווה גישה חדשנית - הסחוס מופק ממפרק הלסת של חזירונים בני יומם. תאים אלה ייחודיים ביכולתם ליצור סחוס מפרקי איכותי, ובהתבסס על מקור תאים זה, יקבלו הפצועים סחוס חדש. מחיר הטיפול צפוי להיות נמוך משמעותית בהשוואה לתהליך המקובל כיום, לאור האפשרות בקיום ייצור סדרתי של הסחוסים.

^^כלי דם מלאכותיים^^

מחלות לב וכלי הדם הינן הגורם הראשון לתמותה בעולם המפותח, והרופאים צריכים תחליפי כלי דם מלאכותיים להשתלה בבני אדם, שתכונותיהם ידמו ככל האפשר לכלי הדם הטבעיים. חברת ניקסט (Nicast) פיתחה כלי דם מלאכותיים שפותחו בטכנולוגיית ננו - עיבוד פולימרים, שלהם תכונות המדמות כלי דם טבעיים. קוטרם כאלפית עובי השערה ובתהליך קליטת ההתקן על ידי הגוף, נוצר כלי דם שעם הזמן נטמע בגוף. אחת מהתכונות הבולטות הן האטימה העצמית המתרחשת בדופן כלי דם זה לאחר דקירתו - תכונה הנתפסת כחיובית ביותר בהקשר של שימושם בחולי דיאליזה.

^^תוכנה לניתוח פעילות מערכת העצבים^^

תוכנת מחשב חדשה פותחה לפיקוח על הליכי השיקום מפציעות ספורט, פציעות חוט שדרה, ועל טיפול בפרקינסון ואפילפסיה. 'יישום', החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית, פיתחה את תוכנת ספינלקור (Spinalcore), על מנת לקבל מידע סטטיסטי על פעילות מערכת העצבים במצבים שונים. התוכנה מנתחת את האותות העצביים במישור הזמן והתדר ונותנת בידי הרופא כלי אמין להערכת תפקודה של המערכת. כך, מתאפשר מעקב אודות הליכי השיקום וההחלמה מפגיעות עצביות.

^^מצלמה לגילוי סרטן במעי הגס^^

סרטן המעי הגס, גורם התמותה מסרטן השני בשכיחותו, הוא הסרטן היחיד באדם הניתן למניעה באמצעות גילוי מוקדם והסרת הפוליפים המתגלים בעת הבדיקה. חברת הסטארט-אפ ג'י איי ויו (GI VIEW) פיתחה מכשיר בדיקה שבקצהו מצלמה. מבנה האיירוסקופ (Aer-O-Scope) מסייע לגילוי הגידולים במעי, ברמת דיוק מקסימלית. לראשונה, מאפשרת המצלמה צילום מלא (360 מעלות) של המעי, ללא "איזורים מתים". המכשיר הינו חד פעמי ותחנת העבודה קומפקטית וניידת. הבדיקה קלה לביצוע, איננה טראומתית לנבדק ואיננה מחייבת טשטוש. בנוסף, ניידות המכשיר תאפשר לרופא להגדיל את מספר הבדיקות המבוצעות ביחידת זמן.

^^ה'דור הבא' של מכשירי הא.ק.ג.^^

בי אס פי (BSP) פיתחה מערכת המאפשרת זיהוי מחלות לב במהימנות גבוהה יותר מהתוצאות המתקבלות בבדיקת א.ק.ג. רגילה, ובשלבים מוקדמים של המחלה. הטכנולוגיה המבוססת על ניתוח ממוחשב מתקדם של אות הא.ק.ג, המוקלט בהליך הזהה לבדיקה הסטנדרטית, תיושם במערכות חדשניות לבדיקות מאמץ, במכשור ביתי לבדיקת מצב הלב, מוניטורים בבתי חולים, הולטרים וקוצבי לב. המערכת, אשר כוללת חומרה ותוכנה מתוצרת החברה, אושרה על ידי רשויות התקינה האמריקאיות (FDA) והאירופאיות (CE). תוצאות ניתן כבר לראות בקופת-חולים מכבי.

^^קוצב חשמלי לחולי לב^^

חברת ביוקונטרול מדיקל (BioControl) פיתחה מכשיר לטיפול יעיל באי ספיקת לב דרך גירוי עצב הואגוס, שישלח אותות הרגעה ללב. ניסויים הראו שגירוי עצב הואגוס מגביר את זרימת הדם ללב, מפחית את הסיכון היחסי למוות ומועיל לחולי לב. המערכת כוללת סטימולטור עצבי, אלקטרודת חישה ואלקטרודת עצבוב, המושתלים מתחת לעור החזה. טיפול המערכת הוא לחלוטין הפיך והמערכת ניתנת לכיבוי או להסרה מהגוף בכל עת.

^^שתל למיקוד הקרנות^^

שתל פולימרי מתכלה של יישום והדסית ימקד את ההקרנות במהלך טיפולי הקרנה של חולי סרטן וימנע התפתחות של גרורות סרטניות. השתל המתכלה, הפולט קרינה רדיואקטיבית שאינה מזיקה, מוחדר לגוף לאזור בו הוסרה גרורה סרטנית ומאפשר לרופא בהקרנות הבאות למקד את ההקרנה. כך הוא משפר משמעותית את איכות חיי החולה. השתל בטיחותי, אינו מגרה את הרקמות בהן הוא שוהה, ויעיל במניעת גידולים חוזרים. הטכנולוגיה נמצאת בבעלות יישום והדסית.

^^נוגדן לטיפול בדלקת פרקים כרונית^^

חברת מיימונידקס (Maimonidex), מחממת רד ביומד, פיתחה נוגדן, ראשון מסוגו, למניעת התפתחות דלקות במפרקים. דלקת פרקים פוגעת כיום בכ-2% מהאוכלוסייה במדינות המערב ובהיותה מחלה כרונית, היא מחייבת טיפול ארוך ויקר. בעזרת הנוגדן החדשני, יתגבר החולה על המחלה ללא עול כלכלי. כיום לא קיימת תרופה ספציפית לדלקת הפרקים הכרונית; הטיפולים הקיימים הינם בעיקר ברמת הסימפטומים, והנוגדן החדש יהיה הראשון שייתן מענה למחלה עצמה.

^^מכשיר בדיקה לטיפול לא פולשני במחלת החזר-קיבתי-ושטי^^

חברת מדיגוס (Maedigus), פיתחה את אנדוסקופ ה-SRS, לטיפול לא פולשני במחלת החזר קיבתי-ושטי, אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם המערבי. האנדוסקופ יחליף חלק ניכר מהניתוחים המקובלים כיום לטיפול במחלה. בניתוח סטנדרטי נכנסים דרך מספר נקבים לקיבה, לוקחים את החלק העליון ומלפפים סביב הוושט. מדיגוס עושה את אותו ניתוח רק מבפנים, דרך הנקבים הטבעיים של הגוף, ללא הרדמה מלאה וללא פתיחה, או ניקוב של חלל הבטן, וזאת על-ידי יצירת מבנה אנטומי מיוחד, שמצליח למנוע את חזרת נוזלי הקיבה לוושט.

^^התקן חדשני למיצוי דם טבורי כמקור לתאי גזע^^

הרפואה חותרת לכך, שהשתלות תאי הגזע יטפלו בלמעלה מ-80 מחלות והפרעות שונות. חברת סיטוג'ן (SituGen), מחממת רד ביומד, מפתחת התקן חדש שיסייע בהפקת אותם תאי גזע באמצעות לקיחת דם מהתינוקות בעת לידתם. המכשיר ממלא את החלל בתחום בנקאות תאי הגזע הטבוריים. בהשוואה לטיפול בתאי גזע עובריים, לתאי גזע מדם טבורי יש את היתרון האתי והם משאב זמין ללא מגבלה. הפוטנציאל של מקור זה לתאי גזע אינו מנוצל כיאות ונאספת כמות מוגבלת מדם זה. כפיתרון למצב זה, פותחה הטכנולוגיה למיצוי מרבי של תאי הגזע הטבוריים הזמינים.

בואו לדבר על זה בפורום מידענות רפואית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום