מדור צרכנות רפואית מס' 35

(0)
לדרג

על פריצת דרך בטיפול בסוכרת סוג 2; על עדשות שניתן להירדם איתן - כל זה ועוד במדור הצרכנות

פריצת דרך בטיפול בסוכרת סוג 2?

JANUVIA היא תרופה מחקרית הנלקחת פעם ביום ובעלת מנגנון פעולה חדשני לטיפול בסוכרת סוג 2. אם תאושר, ראשית בארה"ב ולאחר מכן במדינות נוספות, היא עשויה להיות הראשונה בקבוצה חדשה של תרופות פומיות (דרך הפה) מעכבי DPP-4, אשר מגבירות את היכולת העצמית של הגוף להוריד את רמות הסוכר (גלוקוז) בדם, כאשר רמות אלו גבוהות מידי.

במחקרים קליניים, לא הודגם קשר בין התרופה החדשה לעלייה במשקל. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר שנצפו במחקרים הקליניים בתרופה היו נזלת או גודש באף וכאבי גרון, כאבי ראש, שלשול וכאבי מפרקים.

"בהתבסס על המחקרים הקליניים שערכנו, אנו מאמינים כי מדובר בגישה שונה וחדשנית לטיפול בסוכרת סוג 2", אומר ריצ'ארד קלרק, מנכ"ל ונשיא חברת Merck & Co..
"המחקר והפיתוח של JANUVIA הם דוגמא טובה לאסטרטגיה של החברה להתמקד בתחומי טיפול חשובים כגון סוכרת", אומר דר' פיטר קים, נשיא מעבדות המחקר של החברה.

פרופ' אבי קרסיק, מנהל המכון האנדוקרינולוגי במרכז הרפואי שיבא, אמר: "הגשתה לרישום של JANUVIA היא אכן חדשות טובות לקהילה הרפואית ולחולי הסוכרת. JANUVIA עשויה להיות ראשונה בקטגוריה חדשה של תרופות לטיפול בחולי סוכרת סוג 2, היות והיא פועלת באופן שונה לחלוטין מהתרופות הזמינות כיום. אם תאושר, תהווה פריצת דרך משמעותית ביכולתנו לטפל בחולי הסוכרת ולאזן באופן יעיל יותר את רמות הסוכר בדם בחולים אלה".

אודות סוכרת סוג 2
--------------------------

בסוכרת סוג 2 ישנן רמות גבוהות של סוכר בדם. בסוכרת סוג 2 ישנם שלושה מצבים אפשריים: יתכן והגוף אינו מייצר מספיק אינסולין (אשר עוזר לגוף לנצל גלוקוז), יתכן והאינסולין שהגוף מייצר אינו פועל כפי שהוא אמור לפעול או יתכן כי הגוף מייצר יותר מידי גלוקוז. החולים בסוכרת עלולים לפתח מחלות לב, מחלות כליה, עיוורון, בעיות נוירולוגיות או בעיות בכלי הדם אשר עלולות להוביל לקטיעת איברים. חולים אלו עלולים אף לסבול מתמותה מוגברת.

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2004 היו בישראל 237,265 מקבלי תרופות לטיפול סוכרת שהיוו 3.6% מכלל האוכלוסייה. 5.4% מהאוכלוסייה שמעל גיל 18 הינם חולי סוכרת. שיעור חולי הסוכרת עולה עם הגיל ומגיע עד לכדי 12% בין הגילאים 55-64 ו- 18.6% מהאוכלוסייה בגילאים 65-74.

להירדם עם עדשות

חברת Blueys (בלו אייס) המשווקת הבלעדית של Ciba Vision (סיבה וויז'ן) בישראל משיקה בימים אלו, במקביל להשקה בעולם, את עדשת המגע O2Optix (או טו אופטיקס)

עדשת O2Optix (או טו אופטיקס) הינה עדשה בריאה במיוחד, שכן עשויה מ-Silicone Hydrogel (סיליקון הידרו ג'ל) חומר חדשני בעל עבירות חמצן גבוהה מאד וגימור בעל פלסמה טרמית, המונעת הצטברות שומנים והפרשות בעדשה.

עדשה זו מתאימה לצרכנים המעוניינים לתקן את הראיה, עם עדשות מגע תוך שמירה מירבית על בריאות עיניו ושמירה על מראה עיניים בריאות.

העדשה, כך מבשרים לנו, מתאימה לאנשים שאוהבים להשתרע בתום יום עבודה מול הטלוויזיה ולהרדם או לנמנם עם העדשות ללא חשש לבריאות העיניים, שכן היא נושמת ומחדירה חמצן פי 5 מעדשה רגילה.

השקת העדשה בעולם קיבלה את תמיכתם של אופטומטריסטים המודעים לצורך של מרכיבי העדשות לנימנום ושינה מיידית עם עדשות מגע. מתוך הבנה שעבירות החמצן הגבוהה של עדשת זו והגימור בעל הפלסמה הטרמית מאפשר ללקוחותיהם לשמור על אורח חייהם ועל בריאות עיניהם. את עדשות O2Optix ניתן להשיג בחנויות וברשתות האופטיקה המובחרות ברחבי הארץ. (מחיר מומלץ לצרכן לחפיסה של 3 יחידות - 250 ש"ח).

הרפס שפתיים? לא בבית ספרנו

בשורה למאות אלפים הסובלים מהרפס שפתיים? הציפייה היא כי מעתה ניתן יהיה לבלום את הרפס השפתיים (פצעי חום/קור) ביום אחד

הרפס השפתיים הינו זיהום חוזר הנפוץ ביותר הנגרם ע"י הנגיף HSV-1 שגורם לגירויים, כאבים ותחושת חוסר נוחות. זיהום זה נרכש בעיקר בילדות, אך מספר ההתפרצויות שלו עולה עם הגיל וההדבקות בו היא לכל משך החיים. בנוסף לכך, מפריע הרפס השפתיים לסובלים ממנו לבוא במגע פיסי עם אנשים או לקיים פגישות פומביות בעלות חשיבות, כיוון שהוא גורם למראה לא אסתטי סביב השפתיים ועובר במגע.
בסקר שנערך ע"י גיאוקרטוגרפיה עולה כי למעלה מ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלת מהתפרצויות של פצעי חום/קור כתוצאה מהרפס השפתיים. 41% מהסובלים חווים בין 2-4 התפרצויות בשנה ו-12% סובלים בין 5-10 התפרצויות בשנה.

עד כה, קרם זובירקס הינו הטיפול הנפוץ ביותר להרפס השפתיים. טיפול זה נמצא יעיל ומפתחיו אף זכו בפרס נובל, אך הוא דורש מריחה חמש פעמים ביום במשך שבוע.

כיום, ניתן לקבל בארץ את ה"ולטרקס", התרופה האנטי-ויראלית היחידה אשר יעילותה הוכחה ואושרה ע"י ה FDA לטיפול בפצעי חום/קור. ולטרקס, כך מבשרים לנו, בולמת את המחלה ע"י טיפול חד יומי, וכיוון שמדובר בכדורים, הטיפול אמור להיות נוח ובלתי נראה.

נתוני מחקר מראים שוולטרקס מקצר ב-50% את משך המחלה, כאשר הוא ניטל מייד עם הסימפטום הראשון, לעומת סובלים אשר לא מטפלים בתכשיר כלשהו. קיצור משך המחלה וההחלמה והפחתת הסבל מאפשרים לחזור במהרה לשגרת החיים.

כאב: טיפול בלייזר במקום תרופות

בימים אלו אנו מתבשרים על פיתוחו של מכשיר לייזר לטיפול בכאב המעורר גירוי בנקודות של צמתי עצבים בגוף. נקודות אלו גורמות לשחרור משככי כאבים במוח, פעולה המקטינה את סבלם של החולים. בחברה מעריכים את שוק משככי הכאב בעולם בכ-34 מיליארד דולר.

חברת MedDynamics פיתחה מכשיר לייזר המבוסס על גריה של מערכת העצבים. הגריה יוצרת אותות המגיעים למוח וגורמים לו להפריש חומרים משככי כאב. השיטה משלבת גישה מסורתית (דיקור) יחד עם גישה נוירולוגית של גריה בנקודות "טריגר". את הגריה יוצרת מערכת לייזר חדישה, מבוקרת תוכנה, המאפשרת הפעלת פרוטוקולים שונים לטיפולים בהתאם למאפייני הכאב, מצב החולה ועוד. הפרוטקולים מהווים בקרה מדוייקת על מינון ואופי מתן הטיפול, וכן מדידת ההצלחה בשיכוך הכאב בהתאם לטיפול שהתבצע.

כיום מטפלת המערכת ב-4 סוגי כאב עיקריים:

(1) תסמונת התעלה הקרפלית (עפ"י נתוני החברה, רק בארה"ב מתווספים כמיליון מקרים חדשים של תסמין זה. ההוצאות הרפואיות בארה"ב על התסמין היא כ-1.9 מיליארד דולר).
(2) כאבי גב.
(3) כאבי ראש.
(4) צלקות לאחר ניתוח.

"יתרונו של הטיפול שלנו הוא בהיעדרן של תופעות לוואי המתגלות בטיפולים תרופתיים כמו שארעו בתרופת הויוקס והאדוויל", אומר ד"ר ירון ריבר, ניורולוג המנהל את מרפאת הכאב במרכז הרפואי בני ציון, וממייסדי החברה. "נושא הכאב מהווה כיום דיסיפלינה רפואית בפני עצמה שחשיבותה עולה עם הארכת תוחלת החיים של האוכלוסייה. הביקוש להפחתת כאב הוליד לפיתוח רב של אמצעים תרופתיים, אך רובן גורמות תופעות לוואי מסוכנות מאוד אליהן הציבור אינו מודע", מוסיף ריבר.

אלטרנטיבה: טיפולים משלימים לחולים אונקולוגים

רשת מרפאות 'מכבי טבעי' פיתחה לאחרונה מערך שלם של טיפולים משלימים, המיועדים לחולי סרטן בשלבים שונים של המחלה ומוצעים במרפאה ברמת-השרון (סניף מכבי ברחוב הנצח 3). בכך הופכת הרשת לקופה הראשונה המציעה למבוטחים ולא מבוטחים טיפול משולב של רפואה קונבנציונאלית יחד עם טיפולים משלימים.

ד"ר אירנה גרשון, רופאת משפחה המתמחה באונקולוגיה וברפואה משלימה בתחום ההומופאתיה והדיקור, יחד עם ד"ר ליאורה שכטר, המנהלת המקצועית של רשת 'מכבי טבעי', פיתחו את עקרונות הרפואה המשולבת. "כיום עולה מאוד המודעות לשיטות טיפול משלימות והרבה אנשים פונים במטרה להתמודד עם בעיה מסוימת. פניה זאת תקפה גם לגבי גברים ונשים עם סרטן, שעשויים למצוא את השיטות המשלימות מועילות להפחתת כאבים, חרדה , הרגעה, איזון ועוד", מסבירה ד"ר שכטר.

לדברי ד"ר גרשון, ישנן שיטות משלימות שונות העוזרות להקל על כאבים, להפחית תופעות לוואי של הטיפולים הרפואיים ולשפר את איכות החיים הכללית. שיטות הטיפול המשלימות נעשות בדרך כלל במקביל לטיפולים הקונבנציונאלים.

לדברי ד"ר שכטר, התועלת שבשיטות המשלימות אינן ביכולת לרפא סרטן, אלא ביכולתן להקל חלק מתופעות הלוואי של המחלה או של הטיפולים. עיסוי לדוגמא, יכול להרגיע, דיקור יכול לשמש כטיפול בבחילה או בכאב, וצמחי מרפא יכולים להביא הקלה במקרים של גלי חום. טיפולים אחרים יכולים גם לשפר את תחושת הרווחה הכללית על ידי הורדת לחצים (stress), חרדה ופחד, ושיפור השינה. כמו כן, ניתן להקל על כאבים, להפחית עייפות ולשפר את העיכול.

בואו לדבר על בפורומים השונים של דוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום