ניתוח פלסטי הכרחי

(0)
לדרג

שקר החן, הבל היופי - על זה אפשר להתווכח - אבל מה קורה כשניתוח פלסטי הוא צורך אמיתי? סקירה

מאת: מאת ד"ר מיכאל שפלן המנהל הרפואי של מרכז רפואי עתידים
הנפש, והגוף שלפניה

מרבית הפונים למנתחים פלסטיים הם אנשים בריאים בגופם ובנפשם, המנהלים אורח חיים בריא, ומבקשים לשפר חלק, או חלקים בגופם, שאינם תואמים את תדמיתם והרגשתם הכללית. רוב הפניות הן הגיוניות, סבירות וניתנות לתיקון.

בעבר הפנייה למנתח הפלסטי הייתה כרוכה בסודיות גדולה, בבושה מסוימת ובמעט רגשות אשם. בהווה פנייה כזו נחשבת כחלק אינטגרלי מאורח החיים המודרני ונגזרת מתוחלת החיים ומאיכותם.

עד לאחרונה נדרשו נשים שפנו למנתח בבקשה להקטין את שדיהן להביא חוות דעת פסיכולוגית, שגודל שדיהן אכן מפריע להן. גישה זו עברה מן העולם. אישה, שחשה ששדיה גדולים מדי, צנוחים מדי או קטנים מדי, והיא נבדקת על ידי מנתח פלסטי שמאשר זאת, פטורה מקבל אישור של פסיכולוג שהנושא מפריע לה נפשית. הגישה כיום היא שאין צורך להגיע למצב שבו חוסר פרופורציה גופני מפר את האיזון הנפשי. מאחר שגישה זו עדיין מיושמת בחלקה במגזר הציבורי, מבוצעים רוב הניתוחים הקוסמטיים כמו גם הניתוחים לעיצוב ופיסול הגוף והשדיים במגזר הפרטי. סיבה נוספת היא שרוב המטופלים מיישמים את זכותם הבסיסית לבחור רופא מנתח באופן אישי.

נערים ונערות מוטרדים לעתים מגודל אפם ומצורתו, והם יכולים לעבור ניתוח מתקן כבר בגיל צעיר. כיום מודעים לכך שלא נכון לדחות את ההתייחסות לבעייתם לתקופה מאוחרת מדי. דחייה כזו עלולה לגרום להם לבעיות אישיות בגלל הדחקת הבעיה בשנים הפורמטיביות, החשובות להתפתחותם האישית, תפקודית, מינית וחברתית. במקרה שהמטופל חווה את בעייתו כבעיה חמורה והרופא מאשר זאת, מומלץ לערוך את הניתוח גם בגיל צעיר, (בהתאם לחלק הגוף שבו מדובר, החל מגיל 15 ניתן לבצע כמעט כל ניתוח), כדי לנסות למנוע בעיות נפשיות, כמו מופנמות, ביישנות יותר, התבודדות חברתית, אי-הליכה לים, הימנעות מבגדי קיץ, הימנעות מפעילות חברתית ספורטיבית ועוד.

ילדים בעלי אוזניים בולטות הם דוגמא אופיינית לבעיות פסיכולוגיות שניתן לפתרן בעזרת ניתוח פלסטי בגיל צעיר. מומלץ לפנות לרופא מומחה כאשר הילדים מתלוננים על בעיות חברתיות (היעלבות, תוקפנות, מריבות ודחייה חברתית), בדרך כלל לפני כניסתם לכיתה אלף. לא תמיד מספר הילד שצוחקים עליו בגלל האוזניים הבולטות, אך ההורים צריכים להיות ערים להתנהגות בעייתית ולמקורותיה. הקשבה לילד מביאה את ההורים להתייעצות עם הרופא לפני שהילד נחשף להתנהגות קשה יותר בסביבת בית הספר.

שדיים גדולים אצל נערות צעירות או חוסר התפתחות של אחד או שני השדיים בשנים הפורמטיביות (מגיל 16 ואילך) יכולים לגרום מופנמות, ביישנות, הסתגרות, בושה בחשיפה ובידוד חברתי. במקום להתייחס אל הנושא בביטול ולהדחיק אותו, או להמתין לגמר ההתפתחות המלאה, מומלץ לפנות לרופא מומחה, שיוכל לענות על שאלות בנוגע לשכיחות הבעיה, לאפשרויות התיקון, לסבירות הצלחת התיקון ולעיתוי המתאים לביצועו.

מתי כן, ומתי לא?

לדברי ד"ר דליה גלבוע, פסיכולוגית קלינית ורפואית בכירה במרכז הרפואי עתידים: "שני תנאים חייבים להיות כאשר מדובר בניתוח רפואי אסתטי אשר יאושר על ידי המנתח: רצונו של מבקש הניתוח לשיפור המראה בחלק כלשהו של גופו ומציאות אוביקטיבית, שאכן המדובר בבעיה אסתטית הדורשת, או לפחות מצדיקה, את הניתוח.
יש להבדיל מצבים אלה ממצב שבו הניתוח נדרש מסיבה תפקודית, כגון צניחת עפעפיים המקשה על ראייה, הקטנת חזה עקב צורך בהקלה על כאבי גב וכיו"ב. במקרים אלה ברור שהניתוח הנחשב כאסתטי, הינו הכרחי מבחינה רפואית- תפקודית ולא לכך נתייחס עתה.
כאשר אין הפרעה תפקודית הקשורה בבעיה האסתטית, אך האדם הפונה לניתוח חש שהבעיה האסתטית ממנה הוא סובל מציקה לו, או אפילו פוגמת באיכות חייו ולו גם במידה מועטה, יחסית, יש מקום להתייחס לבקשה.
אולם, חובתו של המנתח לוודא אם אכן מתקיימים שני התנאים הנ"ל. כלומר, אין רק הבעת רצון לניתוח אלא מדובר בבעיה אסתטית אמיתית. כאשר מדובר בבעיה אסתטית, ולו גם מינימלית, שניתן לזהותה והפונה חש, כי חשוב לו להיפטר ממנה ולשפר את המראה, אזי יש הצדקה לניתוח ויש לראותו כהכרחי מבחינת הפונה.
למשל: קמטים ונפילת עור הפנים היוצרים הבעה מבוגרת ועייפה, גורמים לאישה לפנות לניתוח על מנת לשנות את המראה ולהיראות טוב יותר, בהתאם לדימוי העצמי והגופני שלה.
קיום רק של אחד משני הגורמים הללו: בקשה לניתוח מבלי שתלווה בבעיה אסתטית שניתן לזהותה, אינה מצדיקה ניתוח ואף מעלה שאלות לגבי המקור לבקשה, כמו: האומנם הציפיות מן הניתוח ריאליות, האם אין מדובר בבעיה נפשית הדורשת התייחסות מקצועית בתחום הפסיכולוגי ועוד.

לדוגמא: בחורה המבקשת ניתוח אף. ברור, שהיא פונה למנתח מסיבות הקשורות לדימוי הגופני שלה וזו בהחלט זכותה. מבחינתה הניתוח הכרחי ורצוי לה. אם אכן, מוצא המנתח כי יש הצדקה אסתטית כלשהי, ולו גם מינימלית, לשיפור מראה האף, בוודאי שהניתוח מוצדק ויתקיים. אלא, שיתכן ומראה האף מושלם ובקשת הפונה לשיפור באה מתוך ציפייה, כי לאחר השינוי הניתוחי, חייה ישתנו לחלוטין. למשל, יחס החברה כלפיה ישתפר עם השינוי בצורת האף בעקבות הניתוח. מכיוון, שתהא יותר מקובלת בחברה, תצא יותר מן הבית להיפגש עם אנשים וכך גם תוכל למצוא יותר מחזרים. כמו כן, תוכל להתרכז במחשבתה בנושאים שונים הקשורים לעבודתה ולא תהא עסוקה ללא הרף במחשבה על המבטים שנועצים באפה, דבר הגורם לה להרגיש מבוישת, דחויה וכיו"ב . ברור, כי במקרה זה עדיף שלא להיענות לבקשה ללא אבחון וליווי פסיכולוגי."

בואו לדבר על כך בפורום כירורגיה פלסטית

"מרכז רפואי עתידים" הינו מרכז ניתוחים וטיפולים פלסטיים המתקדם ביותר בארץ. מהמרכז מבצע ניתוחים בתחום הכירורגיה הפלסטית, כירורגיה אורטופדית, כירורגית אף אוזן גרון, אוקולופלסטיקה, כירורגיה פלסטית גניקולוגית וכירורגיה כללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום