מבוגרים ומחשבים: חלון לעולם חדש

(0)
לדרג

עומדים לטוס לחו"ל ורוצים שההורים שלכם ידברו עם הנכדים בסקייפ, אבל סבא וסבתא מפחדים מהמחשב? מרפאים בעיסוק מתמחים בהכשרת מבוגרים לשימוש במחשב

מאת: יובל נוה

דאבל קליק ממבט ראשון. מבוגרים חוששים לעתים לעבוד עם מחשב. הם מתלוננים שהמחשבים יקרים מדי ואף חוששים שלא יצליחו ללמוד להשתמש בהם. אבל האמת היא שלאחר הדרכה מתאימה, הכוללת חיזוק הביטחון העצמי והתאמה פשוטה של הסביבה ושל הגדרות בסיסיות במערכת ההפעלה, אנשים מבוגרים יכולים לגלות עולם חדש.

לימודי מחשבים למבוגרים (אילוסטרציה)
לימודי מחשבים למבוגרים (אילוסטרציה)

מה יכול אדם מבוגר לעשות עם המחשב?

כל העולם נפתח בפני אנשים מבוגרים בזכות המחשב: קריאת עיתונים וחדשות באינטרנט, משחקים ברשת עם עצמם או עם חברים חדשים מרחבי העולם, שמירה על קשר עם בני המשפחה והנכדים, ביקור במוזיאונים ברחבי העולם, מציאת מידע על זכויותיהם וביצוע תשלומים וחשבונות.

בנוסף לכל אלה, קופות החולים מאפשרות קביעת תורים וקבלת מידע רפואי באמצעות האינטרנט והן אף מתכוונות להפעיל מוקדי טיפול ומענה דרך האינטרנט. כל החידושים האלה עשויים להעצים את האדם המבוגר, למנוע בדידות ולחזק את הביטחון ואת תחושת הערך העצמי.

מזה מספר שנים הולכת ותופסת תאוצה ההדרכה אודות השימוש במחשבים ובטאבלטים, הן במרכזי יום והן בבתי אבות. ההנחה היא שלצד פעילות מסורתית של ברידג', מקרמה, אריגה, סריגה והשחלת חרוזים יש מקום ניכר לטכנולוגיות עכשוויות ומתקדמות.

כיצד יכולים מרפאים בעיסוק לסייע למבוגרים, בעניין השימוש במחשב?

מרפאים בעיסוק יכולים לסייע לאוכלוסייה המבוגרת בתחום זה בשני מישורים.

המישור האחד הוא המישור הקוגניטיבי, בו מתבצעת הערכה של היכולת המנטאלית הדרושה כדי להתאים את התוכנות לצרכיו של המבוגר, ואף לקבוע מה רמת הטווח הנחוצה במהלך ההדרכה, על מנת להגיע לשליטה בתוכנות המוצעות.

בדרך כלל מומלץ להתחיל באתרי פורטל המאפשרים כניסה קלה לאתרים שונים, ובהם אתרי חדשות, מזג אוויר ומידע חיוני אחר. לאחר מכן ניתן ללמוד כניסה לדואר אלקטרוני, הכרת רשתות חברתיות ואיתור מידע במנוע חיפוש מוכר. בנוגע לקניות באינטרנט, יש לתת הדרכה ממוקדת כיצד לעשות זאת בביטחה. ניתן להסביר כיצד לקנות מוצרים בסופרמרקט הווירטואלי, לאחר השוואת מחירים, וכיצד להזמין את המשלוח הביתה.

המישור השני מבוסס על התאמת סביבת העבודה. הדרכה זו כוללת את המנח הנכון של ישיבה מול מחשב (התאמת הכיסא, גובה השולחן ומיקום המסך) ובמקרים מסוימים אף להגדיר מאפיינים ייחודים בתוכנת החלונות של המחשב, המאפשרים נגישות לאנשים בעלי מגבלה. הגדרות אלה הקיימות בכל תוכנת חלונות, שהעיקריים שבהם כוללים פתרונות למצבים בהם האדם מתקשה:

1. לראות את הכיתוב במסך: ניתן לשנות את גודל הטקסט המוצג או להיעזר בזכוכית מגדלת המגדילה את שורת הכתיבה או מיקום הסמן של העכבר.

2. להקליד במקלדת עקב רעד הגורם ללחיצות חוזרות (כגון רעד הנובע ממחלת הפרקינסון): ניתן להקליד מקשי סינון המסננים הקשות חוזרות או לחיצה ממושכת על מקש מסוים.

3. להשתמש בשתי ידיים כדי ללחוץ על המקשים alt ,ctrl ו-shift (כגון לאחר אירוע מוחי בו האדם לוקה בשיתוק או חולשה משמעותית בחצי גוף): ניתן להגדיר מקשים דביקים הפותרים את הבעיה.

4. למצוא את הסמן של העכבר: ניתן להגדיר את הגודל, הצבע והמהירות בהגדרת המצביע שבלוח הבקרה.

5. להשתמש בעכבר: מרפאים בעיסוק מסוגלים להתאים תחליפים הולמים לצרכים של כל אחד. תוכנת החלונות מאפשרת, במידת הצורך, להעביר את השליטה על הסמן מהעכבר למקלדת ובכך לפתור לחלק מסוים מהמשתמשים את הבעיה.

במהלך השנים האחרונות, השימוש בטאבלטים בקרב האוכלוסייה המבוגרת גדל באופן משמעותי. היכולת לשבת בכורסא נוחה, עם ההתקן ביד, ללא צורך בשימוש במחשב הכולל מסך, מקלדת ועכבר, מאפשר לחיצה על הצלמית של היישום לאופציה מועדפת על האוכלוסייה המבוגרת. גם למערכת ההפעלה של הטאבלט אופציות הגדרה של הפעלה וחדות ראיה לאנשים בעלי מוגבלויות שהאוכלוסייה המבוגרת יכולה ליהנות ממנה.

לסיכום, מרפאים בעיסוק הינם אשפים בהתאמת הסביבה ובמתן המלצות על הטכנולוגיה המתאימה לאדם המבוגר. המרפאים בעיסוק יכללו בהערכה שלהם בדיקה של גורמים תפיסתיים (ראייה ושמיעה), פסיכומוטוריים (איטיות וחוסר דיוק), מרכיבים קוגניטיביים (זיכרון, קשב, יכולת עיבוד מידע), יכולת פיזית (כוח שריר, סיבולת ומיומנות מוטוריקה עדינה). התאמה מדויקת לצרכי האדם המבוגר יכולה לאפשר לאדם המבוגר ליהנות מהשימוש במחשב ולהתגבר על מכשולים העומדים בדרכו.

הכותב הוא מנהל הריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "בית בלב" בבת ים, מקבוצת מכבי שירותי בריאות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום