טיפול משולב באוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

אוסטיאופורוזיס היא מחלה המתגנבת לגופנו באיטיות. שברים שעלולים לפגוע בתפקוד הם לעתים קרובות הסימן הראשון למחלה. טיפול תרופתי חדש מסייע בהפחתה של צריכת כמות הכדורים היומית. צרכנות רפואית

מאת: דנה ויוראנו, כתבת doctors

על פי הערכות סטטיסטיות כ-40% מהנשים לאחר הפסקת המחזור (המנופאוזה) וכ-12% מהגברים עלולים לסבול משבר אוסטיאופורוטי, אחרי גיל 60.

אוסטיאופורוזיס ("בריחת סידן") היא אחת המחלות השכיחות בנשים לאחר גיל המעבר ובגברים לאחר גיל 60, בה העצם הופכת למחוררת ושבירה. אולם לנשים שהמחזור פסק אצלן מוקדם ולגברים ונשים שסובלים ממחלות שפוגעות בעצם יש סיכון לשברים בגיל יותר צעיר.

שברים אופייניים למחלה מתרחשים בחוליות עמוד השדרה, צוואר הירך, האמה או הזרוע, סמוך לכתף, ומופיעים לאחר חבלה קלה או ללא חבלה כלל.

מי נמצא בסיכון לסבול מאוסטיאופורוזיס?

שברים אוסטיאופורוטיים שכיחים יותר בקרב נשים. "איבוד העצם מואץ בנשים בתום תקופת הפוריות, עם הפסקת המחזור החודשי. בנשים שלא צברו מסת עצם טובה במיוחד בתום הגדילה וההתבגרות, הדבר עלול להוביל לדלדול משמעותי של העצם ולהגביר במידה ניכרת את הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים", מסבירה פרופ' צופיה איש-שלום, מנהלת היחידה למטבוליזם העצם והסידן במרכז רפואי רמב"ם.

מחלת האוסטיאופורוזיס עלולה להופיע גם כבעיה נלווית למחלות או טיפולים תרופתיים מסוימים ולפגוע בנשים ובגברים כאחד. המחלה עלולה להופיע אצל אנשים הסובלים ממחלות כבד כרוניות, ממחלות דלקתיות של המעי, בחולים הנוטלים טיפול קבוע בתרופות ממשפחת הקורטיזון, באנשים הסובלים מדלקת פרקים כרונית ובחולים הסובלים מפעילות יתר של בלוטת התריס או יותרת התריס במשך תקופה ארוכה.

פרופ' איש-שלום מדגישה כי "בדיקת צפיפות עצם כלולה בסל הבריאות בישראל מגיל 60 לנשים ולגברים. לאנשים הנוטלים תרופות או הסובלים ממחלות שעלולות לפגוע בעצם ניתן לבצע את הבדיקה בגיל צעיר יותר במסגרת סל הבריאות".

ויטמין D ובריאות העצם

ויטמין D נוצר בעור בעת החשיפה לשמש והופך לפעיל לאחר המעבר בכבד ובכליה. ויטמין D פעיל משפיע על ספיגת הסידן במעי ושקיעת המינרלים בעצם.

אי חשיפת העור לשמש מסיבות שונות ושימוש בתכשירים המסננים את קרינה בולמים ב-100% את ייצור הויטמין בעור. פרופ' איש שלום מדגישה כי "הויטמין אינו מצוי בכמות מספקת במזונות אותם אנו צורכים על בסיס יומי וחסר ויטמין D מתבטא בשינויים בהרכב העצם". תוספת ויטמין D וסידן מהווה מרכיב הכרחי בטיפול בחולי אוסטיאופורוזיס.

הפחתת היארעות של שברים

לחולי אוסטיאופורוזיס ניתן טיפול לצורך הפחתת היארעות של שברים. "חשוב במיוחד לטפל בחולים שכבר סבלו משבר אוסטיאופורוטי, היות שהסיכון של חולים אלה לסבול משבר נוסף גבוה פי 6 ויותר מהאוכלוסייה הרגילה. מדובר בטיפול שצריך להתבצע תוך מעקב סדיר. יש להפנות חולים אלה לקבלת הטיפול, מיד בתום הטיפול האורטופדי בשבר. במקביל לטיפול השיקומי. ברמב"ם מופעלת כעת תוכנית למניעת שבר נוסף. בתוכנת זו שותף המערך האורטופדי והיחידה למטבוליזם העצם והסידן", אומרת פרופ' איש-שלום.

הרופאים ממליצים לחולי אוסטיאופורוזיס להקפיד על תזונה מגוונת ועל פעילות גופנית סדירה. כמו כן, צריכת כמות מספקת של סידן בתזונה, בדרך-כלל באמצעות נטילת תוסף, הינה מרכיב הכרחי של הטיפול באוסטיאופורוזיס.

צמצום כמות הכדורים

בעיה נפוצה בקרב החולים במחלות כרוניות מתבטאת בקושי בהתמדה בנטילה סדירה וקבועה של התרופות. "הוכח ששיפור מתרחש כאשר מספר התרופות מצטמצם", מסבירה פרופ' איש שלום.

התרופות המיועדות לחולי האוסטיאופורוזיס הוכחו כיעילות במניעת שברים ומרביתן פועלות במנגנון המפחית את פירוק העצם. לאחרונה נכנס לשימוש בישראל תכשיר בשם 'FOSAVANCE', המשלב ויטמין D ותכשיר בשם 'FOSALAN', המסייע לחיזוק העצם ולמניעת הופעת שברים.

פרופ' איש-שלום מדגישה כי "נוטלים את התרופה אחת לשבוע דרך הפה כאשר היא משלבת בתוכה שני רכיבים חיוניים לטיפול במחלה, ובכך מובטחת לחולה אספקה של הקצובה היומית המומלצת של ויטמין D וטיפול תרופתי למניעת שברים".

ישנם חולי אוסטיאופורוזיס אשר סובלים בין היתר ממחלות כרוניות נוספות ונאלצים לקחת מספר רב של תרופות ביום. נטילה של 'FOSAVANCE' אחת לשבוע מפחיתה את צריכת התרופות היומית, משפרת את ההתמדה בטיפול ובכך הופכת אותו ליעיל יותר.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום