טיפול בסרטן: עידן חדש בפתח?

(21)
לדרג

מהפכה בטיפול בסרטן: טיפולים ביולוגיים שפוגעים במנגנוני הגידול וגם "אימונותרפיה", המפעילה את המערכת החיסון כנגד הגידול הממאיר

רופא אונקולוג ,מומחה לאונקולוגיה
077-2306963 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות חלה התקדמות גדולה בטיפול במחלת הסרטן ואפילו מחלות מתקדמות וגרורתיות הופכות בהדרגה למחלות שניתן לחיות איתן עבור מספר הולך וגדל של חולים, תוך שיפור באיכות החיים והארכת תוחלת החיים. הטיפולים הביולוגים והאימונותרפיה מאפשרים טיפול מותאם אישי לחולה הסרטן הפרטני.

האם הטיפול במחלת הסרטן השתנה בשנים האחרונות?

בהחלט. סרטן היא מחלה ותיקה הקיימת כבר שנים רבות ובשנים האחרונות, פריצות דרך משמעותיות הובילו לחידוש הכלים הטיפוליים העומדים לרשות הרופאים הנאבקים במחלה. אפשר בהחלט לומר שאיכות הטיפול בסרטן השתפרה מאוד. ישנם סוגי סרטן רבים והרבה מאוד משתנים המשפיעים על הטיפול ולכן קשה להתייחס באופן אחיד לטיפול בכל המחלות, אולם ניתן לומר, בהכללה, כי הטיפול ברבים מסוגי הסרטן בשנים האחרונות השתנה, התעדכן והוטב. תגליות ופריצות דרך, מחקרים וידע חדש, מידע ותרופות חדשות - כל אלה מסייעים לנו לשפר את הגישות הטיפוליות ולתרום לבריאותם של החולים.


איזה גישות טיפוליות חדשות מיושמות כיום ברפואה האונקולוגית?

שתי גישות מוליכות היום את הטיפול בחולי הסרטן קדימה:

1. הטיפול הביולוגי, הפועל כנגד מנגנוני הממאירות של המחלה.
2. אימונותרפיה, המפעילה את מערכת החיסון של החולה כנגד הגידולים הממאירים.

שתי גישות אלה, יחד עם התפתחויות טכנולוגיות נוספות, המאפשרות אפיון טוב יותר של כל חולה, מוליכות לעידן חדש של רפואה מותאמת אישית. עידן בו השאיפה תהיה להתאים לכל חולה את הטיפול, על סמך הנתונים הקליניים והנתונים הביולוגים של הגידול וסביבתו.

מהו הטיפול הביולוגי?

זהו טיפול המתמקד בפעולות נגד מנגנונים שונים בגידול. טיפול שנשען על זיהוי מנגנוני הגידול המסייעים לו להתפתח, לשרוד ולהתפשט. טיפול זה נמצא בהתפתחות כבר שנים רבות ונושא הצלחה בחלק מהמקרים. לדוגמא בסרטן שד, כבר לפני שנים רבות מצאו שישחולות עם גידולים בעלי אופי הורמונאלי שמגיבות לטיפולים הורמונאלים וכאלה שלא מגיבות. מאוחר יותר גילו תת קבוצה שמגיבה לתרופה שנקראת הרצפטין, עקב העובדה שאותה תת קבוצה מבטאת חלבון מסויים (HER2), שרוב החולות האחרות אינן מבטאות. בצורה זו מחלת סרטן השד מתחלקת לפחות ל-3 קבוצות של חולות המקבלות טיפולים שונים עם חפיפה חלקית בלבד.

בשנים האחרונות, תגליות מגוונות שינו לגמרי את הטיפול בסרטן הערמונית בעיקר בחולים גרורתיים שהמחלה התפשטה אצלם לאיברים נוספים. עד לא מזמן, למצב זה כמעט לא היו אופציות טיפוליות. במשך עשרות שנים סירוס הורמונאלי, בו מורידים את רמת הטסטוסטרון (הורמון המין הזכרי) לרמה קרובה לאפס, היווה את האופציה הטיפולית היעילה היחידה. בשלב מסוים המחלה פיתחה עמידות לסירוס.

מחקרים שונים זיהו את המנגנונים שמובילים לתהליך זה, בו הגידול הופך חסין לטיפול ההורמונלי ופותחו תרופות שפועלות על מנגנונים אלה ומסייעות להארכת תוחלת החיים ולשיפור איכות החיים ולהתמודדות עם הכאבים הנובעים מהמחלה שהתפשטה לעצמות ועוד.

גם להתמודדות עם סרטן שלפוחית השתן, מסייעות תרופות ביולוגיות חדשות, הפועלות באופן ממוקד וספציפי, נגד מנגנונים מסוימים שזוהו כמנגנונים שהמחלה נעזרת בהם כדי להתפשט. התרופות הביולוגיות המגוונות מסייעות מאוד להילחם באותם מנגנונים וכך לשפר את תוחלת חייו של החולה ולהאט את התפתחות המחלה.

תרופות ביולוגיות מסייעות גם לטיפול בחולים עם סרטן ריאה שהם נשאים של מוטציות ספציפיות; חולים עם סרטן המעי הגס שאינם משאים של מוטציה מסויימת (RAS), מלנומה עם מוטציה בגן BRAF, סרטן כליות ממאירויות המטולוגיות ועוד.

מהו טיפול אימונותרפי?

טיפול אימונותרפי, משמעותו הפעלת המערכת החיסונית של המטופל כנגד מחלת הסרטן. באמצעות טיפול אימונותרפי רותמים את מערכת החיסון של האדם להילחם ברקמה הסרטנית. אנו יודעים כבר זמן רב שבגוף האדם מתפתחים ללא הרף תאים סרטניים שמחוסלים על ידי מערכת החיסון. כאשר חלקם "חומקים" ממנה ושורדים, מתחילה להתפתח ממאירות.

עובדה זו עומדת בבסיס הגישה הטיפולית האימונותרפית השואפת להגביר את התגובה החיסונית של החולה כנגד הגידול, כדי להביא לבלימתו ואף להעלמתו. בעבר, הטיפול האימונתרפי התרכז בחיזוק מערכת החיסונית על ידי מתן ציטוקינים חלבונים המפעילים את מערכת החיסון ובד בבד מונעים את היחלשותה. במהלך העשור האחרון, במסגרת מחקר רפואי אינטנסיבי, זוהו מספר מנגנונים שבעזרתם מצליח הגידול הסרטני לעכב את המערכת החיסונית ולמנוע ממנה לפעול כנגדו. הבנה זו איפשרה פיתוח חיסונים וטיפולים, כגון תרופות המתערבות במנגנוני הבקרה של מערכת החיסון.

למשל, בסרטן הערמונית, ישנם חיסונים שכבר ניתנים כטיפול ומאריכים את תוחלת החיים. בגידולים אחרים כגון מלנומה, סרטן שלפוחית השתן, סרטן ראות, סרטן קיבה, גידולי כליה וגידולי ראש צוואר אנו עדים לשינוי ופריצת דרך. בעבר, כשמטופל סבל ממחלות אלו בשלב מתקדם עם גרורות, הוא יכול היה להיעזר רק בטיפולים כימותרפיים בודדים שהיו מוגבלים ורמת הצלחתם הייתה נמוכה. לפני מספר חודשים חלה התפתחות דרמטית בטיפול במחלות אלו הודות לתרופות אימונולוגיות חדשות שפותחו בשנים האחרונות. תרופות אלו מתבססות על ההבנה שהלכה ונבנתה בנוגע לדרך בה מצליח התא הסרטני לחמוק מתאי מערכת החיסון ולמנוע מהם את פעולתם הקטלנית כנגד הגידול. תרופות כגון קיטרודה (Pembrulizumab) או אופדיבו (Nivolumab) פותחו כדי לעכב את אותו מנגנון עיכוב (PD1/PDL1) בו נעזרת הרקמה הסרטנית כדי למנוע מהלימפוציטים לפעול כנגדם. מחקרים ראשונים בבני אדם הראו תגובות דרמטיות בחלק מהמטופלים עם גידולים מתקדמים של מלנומה, סרטן שלפוחית השתן, סרטן ראות, סרטן קיבה, סרטן ראש צוואר, כליה ואחרים. תוצאה מפתיעה במיוחד הייתה משך זמן התגובה הארוך שנצפה בסדר גודל של עד שנים מתחילת הטיפול. אצל חלק לא מבוטל מהמטופלים שהגיבו, טרם נצפתה השנות מחלה עד היום.

מהו טיפול מותאם אישית בסרטן?

ישנם סוגי סרטן רבים ומגוונים ולא רק המחלות ומאפייניהן שונים, אלא גם המטופלים. כבר לפני עשרות שנים ידעו לומר כי לכל מטופל סיכוי שונה וייחודי להתמודד עם מחלת הסרטן ולא כל טיפול שמתאים לאחד מתאים גם לאחר, גם אם לשני מטופלים אותה האבחנה בדיוק. עובדה זו מעניקה חשיבות עצומה להתאמת הטיפול למטופל, תוך התחשבות במגוון גדול של משתנים ומאפיינים ייחודיים.

המהפכה בתחום הכרת הגנום האנושי, לצד המהפכה הטכנולוגית בעידן המודרני, אפשרו למצות את המסקנה הזו וליישמה. כיום ניתן לרתום את הטכנולוגיות וידיעותינו על הגנים להתאמת הטיפול בסרטן. למעשה, ניתן בפרק זמן קצר ובעלות נמוכה למפות את הגנום של הרקמה הסרטנית וכך לאבחן ולחקור את המחלה במטופל ספציפי וגם לחזות את הטיפול המתאים לכל חולה. גישה טיפולית זו שואפת לתת לכל חולה סרטן את הטיפול עם הסיכויים הטובים ביותר להצלחה, על סמך המרכיב הביולוגי של מחלתו.

הרפואה הגנומית המותאמת אישית מתפתחת בעקביות ונעשה בה שימוש נרחב בארץ ובעולם. תחום זה עדיין מצוי במחקר והתפתחות וטרם נרשמו הצלחות של ממש בשטח, אך נראה כי הדרך לשם קצרה מאי פעם. כיום, אמנם, הצלחת הטיפול המותאם אישית מסתכמת בינתיים באחוזים בודדים בלבד, אך נראה שזה עניין של זמן והיא צפויה לתפוס מקום מרכזי בעתיד.

האם כל הטיפולים הללו מהווים עליית מדרגה במלחמה בסרטן?

בהחלט. רוח של תקווה מנשבת ויש תחושה של פריצת דרך ופוטנציאל להצלחה באוויר. הבשורה הגדולה היא לחולים גרורתיים, שבעבר, לרוב, הטיפול בהם היה מוגבל וברוב המקרים היה קצר טווח, זמני ולא פעם גרר תופעות לוואי קשות. תוכניות טיפוליות קיימות לא מציעות החלמה, אלא חיים בצל המחלה, כשהסיכוי להצלחת הטיפול בדרך כלל נמוך (רוב הטיפולים האמפיריים המוצעים כיום לחולי סרטן מוצעים עם סיכויי הצלחה של פחות מ-50%).

בנוסף לכך, במקרים רבים, גם כשיש הצלחה טיפולית, היא זמנית בלבד ונמשכת רק מספר חודשים. כל המעורבים בטיפול ידעו והכירו בכך שהטיפול שמוצע לא בהכרח יעבוד, ואם כן, אז רק לפרק זמן קצר. מצב דברים זה משתנה כעת ובזכות הגישות הטיפוליות החדשניות יש אפשרות וסיכוי לתוחלת חיים ארוכה יותר ולאיכות חיים סבירה ואף גבוהה, גם במחלות מפושטות.

פרופ' רענן ברגר הוא מנהל המערך האונקולוגי, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום